Alkoholittomien oluiden suosio jatkaa kasvuaan – Sinebrychoff myi viime vuonna jo 10 miljoonaa tölkkiä ja pulloa
Alkoholittoman oluen kulutuksen kasvu jatkuu Suomessa. Nollaoluen laatumielikuva on parantunut ja hyvinvointitrendi lisää alkoholittomien ja matala-alkoholisten juomien kulutusta. Suomen suosituinta alkoholitonta olutta, Crispiä, myytiin 2024 miljoonia litroja ja Sinebrychoffin koko alkoholittoman oluen valikoimaa myytiin jo kymmenen miljoonaa tölkillistä tai pullollista.

Sinebrychoff loi alkoholittoman oluen Crisp-brändin 2017. Silloin alkoholittoman oluen markkina oli vielä kasvunsa alussa. Kasvu lähti rajuun nousuun koronavuosien aikana ja on jatkunut sen jälkeen tasaisesti. Viimeisen viiden vuoden aikana Sinebrychoffin alkoholittomien oluiden ja muiden alkoholittomien panimojuomien myynti on lähes kaksinkertaistunut ja samaa tahtia käy koko markkina*.
”Crisp on alkoholittomissa oluissa selkeästi Suomen suosituin brändi ja preferenssi on selvästi myös kasvanut kuten käyttökin. Crispiin yhdistetään meille tärkeät asiat kuten maku, raikkaus ja helposti juotavuus**”, kertoo Sinebrychoffin oluista vastaava markkinointijohtaja Niklas Rinne.
Crisp-oluen myynti kasvoi jopa 20 % edellisvuoteen verrattuna. Crispin lisäksi Sinebrychoffin koko alkoholittoman oluen valikoimaa myytiin yhteensä kymmenen miljoonaa tölkkiä tai pulloa. Alkoholittomia oluita valikoimassa on Crispin lisäksi Karhulta ja tuontituotteet 1664 Blanc, Brooklyn Brewery Special Effects ja Staropramen.
”Kuluttajien kiinnostus terveellisiin ruoka- ja juomavaihtoehtoihin on lisääntynyt. Tämä koskee myös alkoholittomia ja matala-alkoholisia juomia. Etenkin nuoremmat kuluttajat etsivät tuotteita minkä avulla voi saada tasapainoa elämäntapaan, joko vähentämällä esimerkiksi alkoholia tai sokeria.***”, kertoo Sinebrychoffin Insights Manager Riikka Tommila, joka seuraa työssään kuluttajien käyttäytymistä.
Alkoholittomien oluiden käyttäjien määrä kasvoi vuodessa Suomessa 2024 neljä prosenttiyksikköä 27 %:iin väestöstä.****
Sinebrychoffin valikoimassa on alkaneen vuoden tammikuussa 12 erilaista alkoholitonta olutta. Lisäksi tarjolla on kolme alkoholitonta siideriä ja yksi lonkero.
Suomessa valmistettu ja parhaaksi palkittu
Sinebrychoff valmistaa Crisp-oluet panimollaan Keravalla, jonne asennettiin uusi alkoholittoman oluen tuotantolaitteisto 2023. Uuden teknologian avulla alkoholin poistaminen oluesta on entistä hellävaraisempaa ja olut pysyy raikkaampana.
”Tärkeintä on maku. Alipaineteknologiaan perustuvassa menetelmässä olut pannaan ensin normaalisti ja se käytetään kuten muutkin oluemme. Tämän jälkeen siitä poistetaan alkoholi, aina nollaan saakka. Kuten muutkin juomamme, valmistamme Crispin hiilineutraalisti uusiutuvalla energialla”, pääpanimomestari Heikki Vuokko kertoo.
Crisp Lager valittiin Suomen Paras Olut -kilpailussa 2023 parhaaksi alkoholittomaksi tai matala-alkoholiseksi olueksi. Kyseessä on ainoa pelkästään Suomessa valmistettuja oluita tuomaroiva kisa, jossa ovat osallisena kaikenkokoiset panimot.
Uusin maku: Crisp Radler Mango-Passion
Crispin tuore uutuus on Crisp Radler Mango-Passion, raikas yhdistelmä alkoholitonta olutta ja hedelmäistä mehua. Radleriin mehu lisätään sekoittamalla se valmiiseen alkoholittomaan olueen.
”Radlerit monipuolistavat alkoholittomien juomien valikoimaa. Kuluttajat pitävät raikkaista ja hedelmäisistä mauista ja uusista vaihtoehdoista”, kertoo Ida Gustafsson, Crispin tuotepäällikkö Sinebrychoffilla.
Alkoholittoman oluen saatavuus ja laaja valikoima on myös osa Carlsberg-konsernin ja Sinebrychoffin Yhdessä kohti NOLLAA ja edemmäs -vastuullisuusstrategiaa, jonka yksi osa-alue on kohtuullisen juomisen kulttuurin lisääminen. Alkoholittomien vaihtoehtojen määrä ja korkea laatu tukevat kuluttajan valintaa nauttia oluesta tai muista juomista ilman alkoholia.
Lähteet:
* Panimoliiton tilastot
** Sinebrychoff Online-tutkimus Cambri 2024 Suomi
*** Carlsberg Trends Framework 2024 ja Sinebrychoff oluiden kategoriatutkimus Knowit 2024 Suomi
****Sinebrychoff Brand Health Tracker Ipsos W1 2024 vs. W1 2023 Suomi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo MikkolaviestintäpäällikköSinebrychoff
Puh:+358408307176timo.mikkola@sff.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
1819 perustettu Sinebrychoff on osa Carlsberg-konsernia ja valmistaa oluita, siidereitä, long drink -juomia, virvoitusjuomia, vesiä sekä energiajuomia. Sen tuotesalkkuun kuuluvat mm. Karhu, KOFF, Carlsberg, Battery Energy Drink, Monster Energy, Crowmoor sekä Somersby ja Coca-Colan yhtiön juomat, kuten Coca-Cola, Fanta, Bonaqua sekä Sprite. Henkilöstön monimuotoisuus, vuorovaikutus asiakkaiden ja ympäröivän yhteiskunnan kanssa sekä vahvat tuotebrändit ovat kestävän kehityksen edistämisen lisäksi yhtiölle tärkeitä. Sinebrychoff valmistaa juomat 100 % uusiutuvalla energialla ja juomanvalmistus on hiilineutraalia. Alkoholin kohtuukäyttöä yhtiö edistää laajalla alkoholittomien oluiden valikoimalla. Käymme parempaan huomiseen.
sinebrychoff.fi — Sinebrychoff - Facebook & Instagram: Sinebrychoff1819 - kohtuullisesti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oy Sinebrychoff Ab
Kevään 2026 harrastestipendit haettavissa 1.12. alkaen - Sinebrychoffin ja Keravan kaupungin tuki keravalaisille nuorille lähenee jo miljoonaa euroa26.11.2025 09:54:15 EET | Tiedote
Jokaisella tulisi olla mahdollisuus harrastaa. Keravalla on tehty pitkään yritysyhteistyötä, jotta mahdollisimman moni lapsi ja nuori pääsee harrastamaan perheen tuloista riippumatta.
Sinebrychoff solmii pitkäaikaisen sähkönostosopimuksen Encavisin kanssa20.11.2025 09:02:40 EET | Tiedote
Sinebrychoff alkaa ostaa uusiutuvaa sähköä saksalaiselta tuuli- ja aurinkopuisto-operaattori Encavisilta tammikuusta 2026 alkaen 10 vuoden PPA-sopimuksella (Power Purchase Agreement) Paltusmäen maatuulivoimalasta Suomessa.
Helsingin IFK ja Sinebrychoff yhdessä jo 40 vuotta – Red Classics -ottelu kerää tukea nuorisoharrastuksille10.10.2025 13:01:47 EEST | Tiedote
Helsingin IFK:n ja Sinebrychoffin yhteistyö alkoi kiekkokaudella 1985 – 1986, ja nyt pelattavalla kaudella tulee siten tasan 40 vuotta täyteen. 17.10. oteltava HIFK-Kalpa-ottelu on Red Classics -erikoistapahtuma, jonka myötä tuetaan nuorisokiekkoilua ja muita nuorten harrastuksia.
KOFF Jouluolut tulee Hauhon Alvettulan kylästä, uudistavan viljelyn menetelmiä käyttävältä Vanha-Puntilan tilalta9.10.2025 12:51:01 EEST | Tiedote
Vuodesta 1987 valmistetun Suomen vanhimman ja suosituimman jouluoluen mallasohra on viljelty Vanha-Puntilan tilalla Hauhon Alvettulan kylässä. Tämänkin vuoden KOFF Jouluoluen mallasohran voi jo 17. kerran jäljittää pellolleen. Neljän edellisvuoden tapaan mallasohra on viljelty uudistavan viljelyn menetelmiä käyttäen.
Uutuusjuomien elonkorjuu tuo värikkäitä ja hedelmäisiä makuja11.8.2025 09:35:57 EEST | Tiedote
Sinebrychoffin elokuun uutuuksissa on trooppisia ja marjaisia uutuusmakuja sekä uusia käteviä pakkausvaihtoehtoja. Muun muassa Karhu Galaxy NEIPA, KOFF Long Drink Snappy Citrus, Battery Pinkpine ja Coca-Cola Kirsikka tuovat syksyyn ja talveen kaivattua väriä ja raikkaita makuja
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme



