Visa-Pekka Mertanen avaa uusia näkökulmia syntetisaattorilla improvisoituun jazziin
Syntetisaattorit ovat läsnä kaikkialla: 1970-luvulta lähtien valtaosa musiikista, jota kuulemme vaikkapa autoradioissa, hotelliauloissa ja työpaikkojen kahvihuoneissa, sisältää syntetisaattorin. Soittimena syntetisaattorit ovat kenties saaneet 2000-luvun musiikissa enemmän näkyvyyttä kuin sähkökitarat. Syntetisaattorin tarjoamat ilmaisumahdollisuudet haastavat soittajaa ajattelemaan kuin sovittaja.

Taiteilijanimellä Visa Oscar tunnettu jazzmuusikko Visa-Pekka Mertanen esittää tohtorintutkinnossaan viiden legendaarisen jazzmuusikon syntetisaattorisoolojen avulla näkökulmia jazz-syntetisaattori-improvisointiin.
Tutkimuksessaan hän käsittelee Jan Hammerin, Joe Zawinulin, George Duken, Chick Corean ja Michael Breckerin levyttämiä improvisointia muun muassa kappaleissa ”Black Market” ja ”Got a Match?”. Valitut soolot edustavat jazz-improvisoinnin perinnettä ja syntetisaattoreiden käytön huippuhetkiä 1970- ja 1980-lukujen jazz-fuusiossa ja tarjoavat erilaisia tapoja käyttää syntetisaattoria ja efektilaitteita ilmaisuvoiman laajentamiseksi.
-Olen aina mieltänyt itseni kahden eri soittimen - pianon ja syntetisaattorin – soittajaksi. Vaikka “käyttöliittymä” eli koskettimisto on niissä samankaltainen, on niillä molemmilla täysin oma perinteensä. Haluan tuoda julki sitä, kuinka ensimmäisen sukupolven mestarit ovat vaikuttaneet jazz-syntetisaattorin ilmaisuun, Mertanen toteaa.
Tutkimusmenetelminä muun muassa mestarien imitointi
Mertasen taiteellinen tohtorintutkinto sisältää neljä jatkotutkintokonserttia, joissa esitettiin tutkittavien muusikoiden sävellyksiä ja heidän usein esittämiään kappaleita, sekä yhden äänitteen – hänen omia sävellyksiään sisältävän julkaisun “Looking Back, Reaching Forward”(Sibis Jazz/Sony Music Entertainment Finland, 2022).
Lisäksi tutkintoon kuuluu tutkielma, jossa Mertanen syventyi valitsemiinsa sooloihin tehden ja analysoiden transkriptioita sekä valmistamalla imitaatiovideoita. Hän käytti tutkimusmenetelmänään taiteellista, käytäntöön perustuvaa tutkimustapaa, jonka ytimessä on soittotekniikoiden ja improvisointiperinteiden oppiminen mestarien soittoa matkimalla. Transkriptioiden analyysissa Mertanen tarkasteli muun muassa rytmiä, melodioita, harmoniaa, sointiväriä sekä syntetisaattorin reaaliaikaisten ohjaimien suhdetta äänen elävöittämiseen.
Syntetisaattori on ilmeikäs instrumentti
Tutkinnollaan Mertanen haluaa osoittaa, että taitavan soittajan käsissä ja reaaliaikaisia ohjaimia hyödyntäen syntetisaattorien ääni voi saavuttaa samanlaisen nyanssien rikkauden kuin akustisten instrumenttien avulla tuotettu ääni.
-Syntetisaattori kykenee luomaan useita erilaisia sointivärejä ja imitoimaan kaikkien akustisten soittimien piirteitä. Tällöin soittajan on ajateltava kuten sovittaja ja soittotavan muututtava valitun soundin mukana.
Mertasen analyysi avaa uudenlaisen ymmärryksen siitä, kuinka improvisointia voidaan toteuttaa ja kehittää sähköisillä soittimilla samalla jazzin perinteitä kunnioittaen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Visa-Pekka Mertanen
visa.mertanen@gmail.com
http://www.visaoscar.com
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Musiikilla voi sekä rikkoa että parantaa mielen – uutuuskirja käsittelee musiikkiterapiaa kidutuksen uhrien ja pakolaisten kuntouttamisessa15.9.2025 14:01:44 EEST | Tiedote
Vertailevien tutkimusten mukaan musiikkiterapia on yhtä vaikuttavaa ja tehokasta kuin kognitiivinen psykoterapia. Musiikkiterapiaa onkin muiden menetelmien ohella alettu enenevissä määrin käyttää esimerkiksi sellaisten terapiapotilaiden auttamiseksi, joilla on traumoja kidutuksesta tai kotimaastaan pakenemisesta.
Music can both harm and heal the mind – A new book explores music therapy in the rehabilitation of torture survivors and refugees15.9.2025 14:01:44 EEST | Press release
Comparative studies suggest that music therapy is just as effective and impactful as cognitive psychotherapy. Increasingly, it is being used alongside other methods to support therapy patients suffering from trauma caused by torture or fleeing their homeland.
Iiu Susiraja, Jimmy López ja Noora Dadu ovat Taideyliopiston Vuoden alumnit 202511.9.2025 16:29:20 EEST | Tiedote
Vuoden alumnit ovat Taideyliopistosta valmistuneita taiteilijoita ja esikuvia, jotka ovat vahvistaneet toiminnallaan taiteen ja taiteilijakoulutuksen ainutlaatuista arvoa ja merkitystä.
Taideyliopiston vararehtori Tapio Kujala: Hallituksen lakiesitys pakottaisi taideopiskelijat kohtuuttomiin valintoihin9.9.2025 14:52:38 EEST | Tiedote
Taideyliopisto suhtautuu kriittisesti hallituksen luonnokseen niin sanotusta yhden opiskeluoikeuden säännöstä. Yliopiston mukaan esitys voi pahimmillaan heikentää nuorten mahdollisuuksia kouluttautua monipuolisesti ja murentaa kulttuurialan koulutusekosysteemiä.
”Oppimista koko keholla” – Maalahdessa tuodaan esittävät taiteet osaksi koulua ja sillä on vaikuttavia tuloksia3.9.2025 11:12:56 EEST | Tiedote
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu koordinoi taidekasvatushanketta, jossa tutkitaan esittävien taiteiden tuomista osaksi peruskoulun ja esikoulun opetusta. Kokeilun pohjalta syntyy luonnos siitä, millainen olisi esittävien taiteiden opetussuunnitelma, jos sillä olisi paikka kouluissa kuvataiteen ja musiikin rinnalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme