Allt fler väljer att fylla i socialvårdens blanketter digitalt
När socialvårdens professionella började använda det nya klient- och patientdatasystemet Lifecare i höstas fick också klienterna en egen digital kanal, Omapalvelu, för att uträtta ärenden. Allt fler klienter väljer att fylla i ansökan digitalt.

När klienten fyller i ansökan digitalt i Omapalvelu kan hen följa med handläggningen av ärendet och även se beslutet direkt det är färdigt.
Handläggningsprocessen och handläggningstiden är de samma oavsett om man fyller i blanketten digitalt eller på papper.
– Klienten får ändå informationen om beslutet snabbare, eftersom hen kan kontrollera det i den digitala kanalen och behöver inte vänta på att posten levererar brevet, säger ledande socialarbetare Johanna Koivusaari.
Möjligheten att uträtta ärenden digitalt kan sänka tröskeln för att skicka in en ansökan, eftersom man kan göra det var som helst och då det passar en själv, till exempel på mobilen, surfplattan eller datorn. Klienten ska uppge samma uppgifter i ansökan oberoende av om hen fyller i den digitalt eller på papper.
Koivusaari, som arbetar i Vasa, tycker att den digitala kanalen är en bra tilläggstjänst för dem som kan använda den.
– Det finns förstås alltid de som behöver pappersansökan och man är fortfarande välkommen att besöka socialbyråns infodisk. Därifrån får man pappersansökan samt hjälp och handledning i hur man ska fylla i den. Vi har också en dator som klienterna får använda för att fylla i ansökan.
Blanketten om kompletterande och förebyggande utkomststöd den mest använda
Många av socialvårdens blanketter kunde fyllas i digitalt redan innan det nya klient- och patientdatasystemet togs i bruk.
Den mest använda digitala blanketten inom socialvården under fjolåret var ansökan om kompletterande och förebyggande utkomststöd, som fylldes i digitalt över 1 200 gånger före det nya systemet togs i bruk. Blanketten för barnskyddsanmälan hann fyllas i digitalt över 600 gånger.
Användningen av socialvårdens digitala kanaler ökade under hela fjolåret och fortsatte också från oktober mot slutet av året öka på motsvarande sätt via Omapalvelu.
Följande blanketter och ansökningar kan fyllas i digitalt:
- Kompletterande och förebyggande utkomststöd, inklusive begravningsbidrag
- Ansökan om service för personer med funktionsnedsättning
- Barnskyddsanmälan
- Ansökan om service för barnfamiljer
- Kontakt med myndighet som ansvarar för socialvården
- Ansökan om service för personer i arbetsför ålder
- Anmälan om behov av socialvård
- Föregripande barnskyddsanmälan
- Ansökan om stöd för närståendevård, under 65-åringar
- Stöd för rörlighet
- Anmärkning enligt lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården
- Blanketten Be om hjälp för en barnfamilj
- Anmärkning om socialvård
Kontakter
Jouni Nummichef för vuxensocialarbete
Tel:040 632 5125jouni.nummi@ovph.fiJohanna Koivusaariledande socialarbetare
Tel:040 136 3642johanna.koivusaari@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Tycker du att det är lätt att uträtta ärenden i vårt välfärdsområde? - Svara på enkäten och dela med dig av dina erfarenheter5.11.2025 09:50:22 EET | Pressmeddelande
Vi vill kartlägga hur jämlika och tillgängliga våra tjänster är. Har du kunnat besöka våra mottagningar obehindrat? Har våra patientanvisningar varit förståeliga? Har du upplevt osakligt bemötande eller diskriminering? Svara på enkäten och hjälp oss att förbättra vår service.
Onko hyvinvointialueemme palveluissa helppo asioida? – Vastaa kyselyyn ja jaa kokemuksesi5.11.2025 09:50:19 EET | Tiedote
Haluamme selvittää, miten yhdenvertaisia ja saavutettavia palvelumme ovat. Oletko päässyt esteettömästi vastaanotolle? Olivatko sinulle annetut potilasohjeet ymmärrettäviä? Oletko kokenut epäasiallista kohtelua tai syrjintää? Vastaa kyselyyn ja auta meitä parantamaan palveluita.
Samarbetsförhandlingarna avslutades 3.114.11.2025 14:10:00 EET | Pressmeddelande
Personalkostnaderna skulle ursprungligen minskas med 15 miljoner euro, men summan har nu minskats till 11,8 miljoner euro. Tanken var att man genom samarbetsförhandlingarna skulle hitta en besparing på 4,3 miljoner euro, medan den återstående summan skulle hittas via det s.k. rekryteringsförfarandet.
Yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 3.11.4.11.2025 14:10:00 EET | Tiedote
Alun perin säästötarve henkilöstökustannuksista oli 15 miljoonaa euroa. Sitä on nyt pienennetty 11,8 miljoonaan euroon. Yhteistoimintaneuvottelujen osuus säästötarpeesta oli 4,3 miljoonaa euroa. Loput säästöstä toteutetaan rekrytointimenettelyn kautta.
Ansök om organisationsbidrag3.11.2025 11:09:31 EET | Pressmeddelande
Ansökningsperioden för 2026 års verksamhetsbidrag, partnerskapsbidrag och engångsbidrag är 3.11-30.11.2025. Ansökningen görs med hjälp av en digital blankett.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum