Allt fler väljer att fylla i socialvårdens blanketter digitalt
När socialvårdens professionella började använda det nya klient- och patientdatasystemet Lifecare i höstas fick också klienterna en egen digital kanal, Omapalvelu, för att uträtta ärenden. Allt fler klienter väljer att fylla i ansökan digitalt.

När klienten fyller i ansökan digitalt i Omapalvelu kan hen följa med handläggningen av ärendet och även se beslutet direkt det är färdigt.
Handläggningsprocessen och handläggningstiden är de samma oavsett om man fyller i blanketten digitalt eller på papper.
– Klienten får ändå informationen om beslutet snabbare, eftersom hen kan kontrollera det i den digitala kanalen och behöver inte vänta på att posten levererar brevet, säger ledande socialarbetare Johanna Koivusaari.
Möjligheten att uträtta ärenden digitalt kan sänka tröskeln för att skicka in en ansökan, eftersom man kan göra det var som helst och då det passar en själv, till exempel på mobilen, surfplattan eller datorn. Klienten ska uppge samma uppgifter i ansökan oberoende av om hen fyller i den digitalt eller på papper.
Koivusaari, som arbetar i Vasa, tycker att den digitala kanalen är en bra tilläggstjänst för dem som kan använda den.
– Det finns förstås alltid de som behöver pappersansökan och man är fortfarande välkommen att besöka socialbyråns infodisk. Därifrån får man pappersansökan samt hjälp och handledning i hur man ska fylla i den. Vi har också en dator som klienterna får använda för att fylla i ansökan.
Blanketten om kompletterande och förebyggande utkomststöd den mest använda
Många av socialvårdens blanketter kunde fyllas i digitalt redan innan det nya klient- och patientdatasystemet togs i bruk.
Den mest använda digitala blanketten inom socialvården under fjolåret var ansökan om kompletterande och förebyggande utkomststöd, som fylldes i digitalt över 1 200 gånger före det nya systemet togs i bruk. Blanketten för barnskyddsanmälan hann fyllas i digitalt över 600 gånger.
Användningen av socialvårdens digitala kanaler ökade under hela fjolåret och fortsatte också från oktober mot slutet av året öka på motsvarande sätt via Omapalvelu.
Följande blanketter och ansökningar kan fyllas i digitalt:
- Kompletterande och förebyggande utkomststöd, inklusive begravningsbidrag
- Ansökan om service för personer med funktionsnedsättning
- Barnskyddsanmälan
- Ansökan om service för barnfamiljer
- Kontakt med myndighet som ansvarar för socialvården
- Ansökan om service för personer i arbetsför ålder
- Anmälan om behov av socialvård
- Föregripande barnskyddsanmälan
- Ansökan om stöd för närståendevård, under 65-åringar
- Stöd för rörlighet
- Anmärkning enligt lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården
- Blanketten Be om hjälp för en barnfamilj
- Anmärkning om socialvård
Kontakter
Jouni Nummichef för vuxensocialarbete
Tel:040 632 5125jouni.nummi@ovph.fiJohanna Koivusaariledande socialarbetare
Tel:040 136 3642johanna.koivusaari@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
I Österbottens välfärdsområde har mängden respons ökat och kundnöjdheten blivit bättre16.10.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Mängden respons som inkommer till Österbottens välfärdsområde ökade rejält i september 2025, samtidigt som den inkomna responsen var allt positivare. Mellan den 1 januari 2025 och den 30 juni 2025 fick välfärdsområdet ta emot sammanlagt 5 028 responser, och NPS-indexet var 63, medan välfärdsområdet enbart i september fick ta emot 2 126 responser, och NPS-indexet hade stigit till ett storartat 73.
Palautteen määrä ja asiakastyytyväisyys kasvussa Pohjanmaan hyvinvointialueella16.10.2025 08:59:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialueen palautteiden määrä on kasvanut syyskuussa 2025 reilusti, ja saatu palaute on entistäkin positiivisempaa. Kun ajalla 1.1.-30.6.2025 palautteita tuli yhteensä 5028 ja NPS oli 63, niin pelkästään syyskuussa palautteita tuli 2126 ja NPS oli huikeat 73.
Österbottens välfärdsområde söker nya lokaler för tjänster i Vasa15.10.2025 14:47:23 EEST | Pressmeddelande
Hyresavtalen mellan välfärdsområdet och kommunerna löper ut vid årsskiftet. Nya lokaler söks för flera tjänster. Välfärdsområdet utreder möjligheten att köpa en del av fastigheterna så att verksamheten ska kunna fortsätta.
Pohjanmaan hyvinvointialue etsii uusia tiloja palveluille Vaasassa15.10.2025 14:47:19 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen ja kuntien väliset vuokrasopimukset umpeutuvat vuoden vaihteessa. Uusia tiloja etsitään useille palveluille. Hyvinvointialue selvittää mahdollisuutta ostaa osa kiinteistöistä, jotta toiminta voi jatkua.
Kortare köer till munhälsovården i Österbottens välfärdsområde10.10.2025 11:06:27 EEST | Pressmeddelande
Köerna till munhälsovården har blivit kortare i hela Österbottens välfärdsområde. I kommunerna i norr uppfyller munhälsovården nu målen i vårdgarantin. Det tar längst tid att få vård i Vasa, Laihela, Korsholm och Malax.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum