Allt fler väljer att fylla i socialvårdens blanketter digitalt
När socialvårdens professionella började använda det nya klient- och patientdatasystemet Lifecare i höstas fick också klienterna en egen digital kanal, Omapalvelu, för att uträtta ärenden. Allt fler klienter väljer att fylla i ansökan digitalt.
När klienten fyller i ansökan digitalt i Omapalvelu kan hen följa med handläggningen av ärendet och även se beslutet direkt det är färdigt.
Handläggningsprocessen och handläggningstiden är de samma oavsett om man fyller i blanketten digitalt eller på papper.
– Klienten får ändå informationen om beslutet snabbare, eftersom hen kan kontrollera det i den digitala kanalen och behöver inte vänta på att posten levererar brevet, säger ledande socialarbetare Johanna Koivusaari.
Möjligheten att uträtta ärenden digitalt kan sänka tröskeln för att skicka in en ansökan, eftersom man kan göra det var som helst och då det passar en själv, till exempel på mobilen, surfplattan eller datorn. Klienten ska uppge samma uppgifter i ansökan oberoende av om hen fyller i den digitalt eller på papper.
Koivusaari, som arbetar i Vasa, tycker att den digitala kanalen är en bra tilläggstjänst för dem som kan använda den.
– Det finns förstås alltid de som behöver pappersansökan och man är fortfarande välkommen att besöka socialbyråns infodisk. Därifrån får man pappersansökan samt hjälp och handledning i hur man ska fylla i den. Vi har också en dator som klienterna får använda för att fylla i ansökan.
Blanketten om kompletterande och förebyggande utkomststöd den mest använda
Många av socialvårdens blanketter kunde fyllas i digitalt redan innan det nya klient- och patientdatasystemet togs i bruk.
Den mest använda digitala blanketten inom socialvården under fjolåret var ansökan om kompletterande och förebyggande utkomststöd, som fylldes i digitalt över 1 200 gånger före det nya systemet togs i bruk. Blanketten för barnskyddsanmälan hann fyllas i digitalt över 600 gånger.
Användningen av socialvårdens digitala kanaler ökade under hela fjolåret och fortsatte också från oktober mot slutet av året öka på motsvarande sätt via Omapalvelu.
Följande blanketter och ansökningar kan fyllas i digitalt:
- Kompletterande och förebyggande utkomststöd, inklusive begravningsbidrag
- Ansökan om service för personer med funktionsnedsättning
- Barnskyddsanmälan
- Ansökan om service för barnfamiljer
- Kontakt med myndighet som ansvarar för socialvården
- Ansökan om service för personer i arbetsför ålder
- Anmälan om behov av socialvård
- Föregripande barnskyddsanmälan
- Ansökan om stöd för närståendevård, under 65-åringar
- Stöd för rörlighet
- Anmärkning enligt lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården
- Blanketten Be om hjälp för en barnfamilj
- Anmärkning om socialvård
Kontakter
Jouni Nummichef för vuxensocialarbete
Tel:040 632 5125jouni.nummi@ovph.fiJohanna Koivusaariledande socialarbetare
Tel:040 136 3642johanna.koivusaari@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
En del av trygghetstelefoner ur bruk på grund av nätverksproblem10.1.2025 20:00:13 EET | Pressmeddelande
En del av välfärdsområdets klienters trygghetstelefoner fungerar inte för tillfället på grund av omfattande nätverksproblem. Problem finns åtminstone i Kristinestad, Närpes, Kaskö, Malax, Laihela, Vasa och Korsholm.
Osa turvapuhelimista pois käytöstä verkkohäiriön vuoksi10.1.2025 19:59:57 EET | Tiedote
Osa hyvinvointialueen asiakkaiden turvapuhelimista ei toimi tällä hetkellä verkkovian vuoksi. Häiriöitä on ainakin Kristiinankaupungissa, Närpiössä, Kaskisessa, Maalahdessa, Laihialla, Vaasassa ja Mustasaaressa.
Köerna på jouren rör sig i en bättre riktning9.1.2025 16:15:00 EET | Pressmeddelande
En jämförelse av jourens kundantal och genomströmningstider år 2023 och år 2024 visar att situationen blivit en aning bättre. På hösten 2024 och framförallt i december 2024 hade man stundom rusning på jouren. Läget och förflyttningen till fortsatt vård uppföljs och utvecklas ständigt.
Suunta päivystyksen jonoissa kohti parempaa9.1.2025 16:15:00 EET | Tiedote
Päivystyksen asiakasmäärien ja läpimenoaikojen vertailu vuosien 2023 ja 2024 välillä osoittaa, että tilanne on muuttunut hieman paremmaksi. Syksyllä 2024 ja etenkin joulukuussa 2024 päivystys ajoittain ruuhkautui. Tilannetta ja siirtymistä jatkohoitoon seurataan ja kehitetään jatkuvasti.
Yhä useampi täyttää sosiaalihuollon lomakkeen digitaalisesti9.1.2025 15:20:48 EET | Tiedote
Kun sosiaalihuollon ammattilaiset siirtyivät syksyllä käyttämään uutta asiakas- ja potilastietojärjestelmää Lifecarea, asiakkaat saivat käyttöön digitaalisen Omapalvelu-asiointikanavan. Yhä useampi asiakas täyttää hakemuksen digitaalisesti.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum