Yhä useampi täyttää sosiaalihuollon lomakkeen digitaalisesti
Kun sosiaalihuollon ammattilaiset siirtyivät syksyllä käyttämään uutta asiakas- ja potilastietojärjestelmää Lifecarea, asiakkaat saivat käyttöön digitaalisen Omapalvelu-asiointikanavan. Yhä useampi asiakas täyttää hakemuksen digitaalisesti.

Kun asiakas tekee hakemuksen Omapalvelussa digitaalisesti, asian käsittelyä voi seurata ja myös päätös on nähtävissä siellä heti, kun se valmistuu.
Hakemuksen tai lomakkeen täyttäminen verkossa ei vaikuta asioinnin etenemiseen tai käsittelyaikaan.
– Tiedon päätöksestä saa kuitenkin nopeammin, kun sen voi käydä katsomassa asiointipalvelusta, eikä tarvitse odottaa postin tuomaa kirjettä, johtava sosiaalityöntekijä Johanna Koivusaari kertoo.
Digitaalinen asiointi voi madaltaa kynnystä lähettää hakemus, sillä sen voi tehdä missä ja milloin itselle sopii, esimerkiksi älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Asiakkaalta tarvitaan samat tiedot hakemukseen, täytti sen digitaalisesti tai paperilla.
Vaasassa työskentelevä Koivusaari näkee, että digitaalinen asiointi on hyvä lisä kaikille, jotka pystyvät sitä käyttää.
– Aina on toki heitä, jotka tarvitsevat paperisen hakemuksen. Sosiaalitoimistoon infotiskille saa edelleen tulla asioimaan. Sieltä saa paperisen hakemuksen sekä apua ja ohjausta sen täyttämiseen. Meillä on täällä myös tietokone asiakkaiden käytössä, jolla hakemuksen voi täyttää.
Täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen lomake käytetyin
Monia sosiaalihuollon lomakkeita on voinut täyttää digitaalisesti jo ennen uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönottoa.
Viime vuoden aikana täytetyin sosiaalihuollon digitaalinen lomake oli täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemus, jota ehdittiin täyttää digitaalisesti jo yli 1200 kertaa ennen uuden järjestelmän käyttöönottoa. Lastensuojeluilmoituksia ehdittiin täyttää yli 600 kertaa digitaalisesti.
Sosiaalihuollon digitaalinen asiointi kasvoi koko viime vuoden ajan ja on jatkunut lokakuusta kohti vuoden loppua vastaavalla tasolla myös Omapalvelun kautta.
Digitaalisesti voi täyttää seuraavia lomakkeita ja hakemuksia:
- Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki, sisältäen hautausavustuksen
- Vammaispalveluhakemus
- Lastensuojeluilmoitus
- Lapsiperheiden palvelujen hakemus
- Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen
- Työikäisten palvelujen hakemus
- Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta
- Ennakollinen lastensuojeluilmoitus
- Omaishoidon tuen hakemus, alle 65-vuotiaat
- Liikkumisen tuki
- Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukainen muistutus
- Pyydä apua lapsiperheelle –lomake
- Sosiaalihuollon muistutus
Yhteyshenkilöt
Jouni Nummiaikuissosiaalityön päällikkö
Puh:040 632 5125jouni.nummi@ovph.fiJohanna Koivusaarijohtava sosiaalityöntekijä
Puh:040 136 3642johanna.koivusaari@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Problem i välfärdsområdets fakturering30.6.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
Under våren har Österbottens välfärdsområde inte kunnat skicka fakturor enligt den ursprungliga tidtabellen. En del fakturor har också innehållit fel.
Hyvinvointialueen laskutuksessa ongelmia30.6.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue ei ole kevään aikana pystynyt lähettämään laskuja suunnitellussa aikataulussa. Osassa laskuja on virheitä.
Måltidsservicen i Vasa och Korsholm ändrar27.6.2025 13:58:58 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdets måltidsservice har stegvis övergått till en modell där flera dagars måltider levereras på en gång. Sist ut att övergå till den nya modellen är Vasa och Korsholm som gör det i augusti.
Ateriapalvelut muuttuvat Vaasassa ja Mustasaaressa27.6.2025 13:58:49 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen ateriapalvelut ovat siirtyneet asteittain malliin, jossa ateriat toimitetaan useammaksi päiväksi kerrallaan. Viimeisenä malliin siirrytään Vaasassa ja Mustasaaressa elokuussa.
Pietarsaaren vaativan kuntoutuksen osasto sai kinestetiikan laatusertifikaatin27.6.2025 11:14:34 EEST | Tiedote
Suomen Kinestetiikkayhdistys ry on myöntänyt sertifikaatin Pohjanmaan hyvinvointialueen Pietarsaaren vaativan kuntoutuksen osastolle (VAKU) tunnustuksena siitä, että sen toiminta ja palvelut täyttävät valtakunnalliset kinestetiikan laatuyksikön kriteerit. Pietarsaaren VAKU on toinen erikoissairaanhoidon yksikkö Suomessa, jolle sertifikaatti on myönnetty. Vaasan vaativan kuntoutuksen osastolle myönnettiin kinestetiikan laatusertifikaatti ensimmäisen kerran vuonna 2021.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme