Yliopistot muokkaavat relationaalisia johtajia muuttuvaan maailmaan
MA Bhavani Ramamoorthi tarkastelee väitöstutkimuksessaan johtajuusidentiteetin kehittymistä sekä kollektiivisia johtajuuden muotoja. Tutkimuksessa korostetaan, kuinka kipeästi osallistavia, kollektiivisia ja relationaalisia johtajuuden muotoja tarvitaan – etenkin nopeasti muuttuvassa maailmassa navigoimiseksi.

MA Bhavani Ramamoorthi tarjoaa aikuiskasvatustieteen väitöskirjassaan tuoreen näkökulman relationaalisen johtajuuden muotoutumiseen monikulttuurisissa korkeakouluopiskelijaryhmissä. Tutkimuksessa tunnistetaan kolme erilaista relationaalisen johtajuuden ilmenemismuotoa, joille kullekin on ominaista ainutlaatuiset relationaaliset ja jaetut käytännöt, johtajuusidentiteetin kehittyminen ja kollektiiviset lähestymistavat johtajuuteen.
Yhteistyöllä ja globaalilla osaamisella on suuri merkitys nykypäivän nopeatempoisessa ja alati muuttuvassa maailmassa. Ramamoorthi korostaakin, kuinka opiskelijaryhmien parhaita käytäntöjä tarkastelevia lisätutkimuksia tarvitaan kipeästi. Lisäksi on tärkeää antaa opiskelijoille valmiudet ylittää yhteistyön esteet ja edistää sellaisten suorituskykyisten ryhmien kehittymistä, jotka voivat toimia tehokkaasti globalisoituneessa yhteiskunnassa.
Innovatiivisia näkemyksiä opiskelijoiden johtamistaitojen kasvattamiseen
Väitöskirjatutkimus tarjoaa innovatiivisia näkemyksiä siihen, kuinka opiskelijoiden johtamistaitoja voidaan kasvattaa sekä yksilöllisesti että kollektiivisesti. Korkeakouluopiskelijoiden on mahdollista samanaikaisesti vaalia relationaalisia ja kollektiivisia johtamiskykyjä sekä saavuttaa yhteisiä oppimistavoitteita.
”Nämä havainnot tarjoavat oppilaitoksille käyttökelpoisia ohjeita, joiden avulla ne voivat paremmin valmistaa tulevia johtajia vastaamaan monimutkaisiin haasteisiin ja edistämään kestäviä ja uudistuvia ratkaisuja”, Ramamoorthi kuvailee.
Ramamoorthin väitöskirja puoltaa osallistavan pedagogiikan integroimista, joka auttaa opiskelijoita arvostamaan ja hyödyntämään erilaisia näkökulmia. Tällaisten lähestymistapojen avulla opiskelijat oppivat tunnistamaan erilaisten näkökulmien rinnakkaiselon ja yhteistyön arvon. Tämä puolestaan edistää tietoista ja osallistavaa tiedon kehittämistä. Väitöstyö luo pohjaa korkeakoulutuksen relationaalisen johtajuuden koulutukselle, jonka vaikutukset ulottuvat kauas oppimisympäristöjen ulkopuolelle.
Jyväskylässä asuva ja työskentelevä Bhavani Ramamoorthi on lähtöisin Intiasta. Hän toivoo voivansa jatkaa tutkimustyötään ja johtajakoulutusta väitöksensä jälkeen.
Lisätiedot
MA Bhavani Ramamoorthin aikuiskasvatustieteen väitöskirjan "Relational Leadership Manifestations in a Socially Constructed Learning Environment in Higher Education" tarkastustilaisuus järjestetään perjantaina 17.1.2025 kello 12 alkaen Jyväskylän yliopiston päärakennuksella salissa C4. Vastaväittäjänä toimii professori Auli Toom (Helsingin yliopisto) ja kustoksena apulaisprofessori Elina Fonsén (Jyväskylän yliopisto).
Väitöstilaisuuden kieli on englanti. Väitöskirja on luettavissa osoitteessa https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99019.
Tilaisuutta on mahdollista seurata etänä Moniviestimen kautta osoitteessa https://moniviestin.jyu.fi/ohjelmat/kptk/vaitostilaisuudet/2024/doctoral-dissertation-bhavani-ramamoorthi
Yhteyshenkilöt
Bhavani Ramamoorthi
bhavani.b.ramamoorthi@student.jyu.fi
Kirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiKuvat

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Koneen Säätiöltä lähes kolme miljoonaa euroa Jyväskylän yliopistoon11.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Syksyn 2025 yleisessä haussa Koneen Säätiö myönsi Jyväskylän yliopistoon kaikkiaan 16 apurahaa, joiden yhteissumma nousi 2 924 700 euroon.
Väitös: Yritysjohto ja etujärjestöt ovat keskeisiä toimijoita kansallisen suurstrategian muotoutumisessa11.12.2025 12:38:16 EET | Tiedote
KTM Roosa Oinasmaa tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemässään strategian ja yrittäjyyden väitöskirjassaan, miten yritysjohto ja etujärjestöt vaikuttavat kansallisen suurstrategian muotoutumiseen. Tulokset osoittavat, että suurstrategia ei ole yksittäinen valtion muovaava suunnitelma, vaan pitkän aikavälin prosessi, jossa yritysjohto, etujärjestöt ja valtionhallinto neuvottelevat kansallisista tavoitteista ja resurssien käytöstä.
Tutkijat opettivat heliksit vaihtamaan muotoa11.12.2025 12:13:14 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston tutkijat ovat löytäneet yksinkertaisen tavan ohjelmoida synteettisiä molekyylejä niin, että ne voivat muodostaa tiettyjä spiraalimaisia rakenteita upottamalla ohjeet suoraan niiden sekvenssiin. Tämä läpimurto voi johtaa uusiin älykkäisiin materiaaleihin ja molekyylilaitteisiin, jotka sopeutuvat ympäristöönsä.
Väitöstutkimus: Kotoutumiskoulutus auttaa saavuttamaan arjessa tarvittavan suomen kielen taidon11.12.2025 10:20:50 EET | Tiedote
FM Tanja Seppälän väitöstutkimuksen mukaan kotoutumiskoulutukseen osallistuvista valtaosa saavuttaa arjessa tarvittavan kielitaidon, mutta saavutetut taitotasot vaihtelevat yksilöllisesti. Lisäksi Seppälän tutkimus osoittaa, kuinka kotoutumiskoulutuksen jälkeen moni käyttää tai opiskelee aktiivisesti suomea tai suomeksi, vaikka reitit toiveiden mukaiseen työpaikkaan tai tutkintoon johtavaan koulutukseen voivat olla pitkiä.
Tutkijat seurasivat vuoden yläkoulun valmistavaa opetusta: Vasta maahan muuttaneiden kielitaito kehittyy odotusten mukaisesti, mutta tavoite on liian matala11.12.2025 08:45:00 EET | Tiedote
Tutkimus selvitti ensimmäistä kertaa laajasti valmistavaa opetusta suomalaisissa yläkouluissa. Vuoden seuranta paljastaa, että useimmat oppilaat saavuttavat vuoden aikana valmistavalle opetukselle asetetut tavoitteet: lähes yhdeksän kymmenestä ylitti luetun ymmärtämisen tavoitetason, kuullun ymmärtämisessä tavoitetason ylitti neljä viidestä. Kirjoittaminen kehittyi muita taitoja hitaammin. Tavoitetaso ei kuitenkaan välttämättä riitä yläkoulussa pärjäämiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme