Yliopistot muokkaavat relationaalisia johtajia muuttuvaan maailmaan
MA Bhavani Ramamoorthi tarkastelee väitöstutkimuksessaan johtajuusidentiteetin kehittymistä sekä kollektiivisia johtajuuden muotoja. Tutkimuksessa korostetaan, kuinka kipeästi osallistavia, kollektiivisia ja relationaalisia johtajuuden muotoja tarvitaan – etenkin nopeasti muuttuvassa maailmassa navigoimiseksi.

MA Bhavani Ramamoorthi tarjoaa aikuiskasvatustieteen väitöskirjassaan tuoreen näkökulman relationaalisen johtajuuden muotoutumiseen monikulttuurisissa korkeakouluopiskelijaryhmissä. Tutkimuksessa tunnistetaan kolme erilaista relationaalisen johtajuuden ilmenemismuotoa, joille kullekin on ominaista ainutlaatuiset relationaaliset ja jaetut käytännöt, johtajuusidentiteetin kehittyminen ja kollektiiviset lähestymistavat johtajuuteen.
Yhteistyöllä ja globaalilla osaamisella on suuri merkitys nykypäivän nopeatempoisessa ja alati muuttuvassa maailmassa. Ramamoorthi korostaakin, kuinka opiskelijaryhmien parhaita käytäntöjä tarkastelevia lisätutkimuksia tarvitaan kipeästi. Lisäksi on tärkeää antaa opiskelijoille valmiudet ylittää yhteistyön esteet ja edistää sellaisten suorituskykyisten ryhmien kehittymistä, jotka voivat toimia tehokkaasti globalisoituneessa yhteiskunnassa.
Innovatiivisia näkemyksiä opiskelijoiden johtamistaitojen kasvattamiseen
Väitöskirjatutkimus tarjoaa innovatiivisia näkemyksiä siihen, kuinka opiskelijoiden johtamistaitoja voidaan kasvattaa sekä yksilöllisesti että kollektiivisesti. Korkeakouluopiskelijoiden on mahdollista samanaikaisesti vaalia relationaalisia ja kollektiivisia johtamiskykyjä sekä saavuttaa yhteisiä oppimistavoitteita.
”Nämä havainnot tarjoavat oppilaitoksille käyttökelpoisia ohjeita, joiden avulla ne voivat paremmin valmistaa tulevia johtajia vastaamaan monimutkaisiin haasteisiin ja edistämään kestäviä ja uudistuvia ratkaisuja”, Ramamoorthi kuvailee.
Ramamoorthin väitöskirja puoltaa osallistavan pedagogiikan integroimista, joka auttaa opiskelijoita arvostamaan ja hyödyntämään erilaisia näkökulmia. Tällaisten lähestymistapojen avulla opiskelijat oppivat tunnistamaan erilaisten näkökulmien rinnakkaiselon ja yhteistyön arvon. Tämä puolestaan edistää tietoista ja osallistavaa tiedon kehittämistä. Väitöstyö luo pohjaa korkeakoulutuksen relationaalisen johtajuuden koulutukselle, jonka vaikutukset ulottuvat kauas oppimisympäristöjen ulkopuolelle.
Jyväskylässä asuva ja työskentelevä Bhavani Ramamoorthi on lähtöisin Intiasta. Hän toivoo voivansa jatkaa tutkimustyötään ja johtajakoulutusta väitöksensä jälkeen.
Lisätiedot
MA Bhavani Ramamoorthin aikuiskasvatustieteen väitöskirjan "Relational Leadership Manifestations in a Socially Constructed Learning Environment in Higher Education" tarkastustilaisuus järjestetään perjantaina 17.1.2025 kello 12 alkaen Jyväskylän yliopiston päärakennuksella salissa C4. Vastaväittäjänä toimii professori Auli Toom (Helsingin yliopisto) ja kustoksena apulaisprofessori Elina Fonsén (Jyväskylän yliopisto).
Väitöstilaisuuden kieli on englanti. Väitöskirja on luettavissa osoitteessa https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99019.
Tilaisuutta on mahdollista seurata etänä Moniviestimen kautta osoitteessa https://moniviestin.jyu.fi/ohjelmat/kptk/vaitostilaisuudet/2024/doctoral-dissertation-bhavani-ramamoorthi
Yhteyshenkilöt
Bhavani Ramamoorthi
bhavani.b.ramamoorthi@student.jyu.fi
Kirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiKuvat

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tutkijat kehittivät salasanoja miellyttävämmän ja turvallisemman tavan kirjautumiseen14.2.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston tutkijat ovat kehittäneet uuden monivaiheisen tunnistautumismenetelmän, jolla pyritään ratkaisemaan salasanoihin liittyviä käytettävyys- ja turvallisuusongelmia. Alustasta riippumaton ratkaisu pyrkii korvaamaan perinteiset salasanat, ja sitä voi käyttää useiden digitaalisten tilien kanssa. Hanke kehitettiin Business Finlandin Research to Business -rahoituksella. Menetelmän kehittäneen SAFE-tiimin mukaan kyseessä on yksi ensimmäisistä inklusiivisista tunnistautumisratkaisuista maailmassa.
Jyväskylän yliopistolle yhteensä yli 200 000 euroa lahjoituksia museologian apulaisprofessuurin tehtävään13.2.2025 09:04:13 EET | Tiedote
Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Keskitien säätiö, Museoliitto-konserni ja Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliitto MAL ry ovat lahjoituksillaan varmistaneet täysimääräisen museologian tieteenalan säilymisen ja kehittämisen Suomessa. Toimijoiden lahjoitus kohdennetaan humanistis-yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa museologian apulaisprofessorin tehtävään.
Kulttuurinen yhteistyö, ei ylivalta, luo yhteenkuuluvuutta12.2.2025 13:54:30 EET | Tiedote
Horizon Europe -ohjelman 3 miljoonan euron rahoitus tuo yhteen taiteilijat ja tutkijat 12 maasta luomaan uusia suuntaviivoja taidekasvatukselle. Jyväskylän yliopisto on mukana muokkaamassa tulevaisuuden taidekasvatusta kansainvälisessä hankkeessa. Euroopan komissio on myöntänyt lähes 3 miljoonan euron rahoituksen hankkeelle, joka yhdistää 13 yliopistoa ja taideorganisaatiota Euroopasta ja Etelä-Tyynenmeren alueelta. Kolmivuotinen yhteistyöhanke käynnistyy helmikuussa 2025 ja tähtää kulttuurisen demokratian edistämiseen. INTRACOMP-hankkeessa ("Intercultural and Transcultural Competence Through Collaborative Cultural Expression") kehitetään uusia koulutuksen ja kulttuuripolitiikan kehyksiä maailmanlaajuisella, alueellisella ja kansallisella tasolla.
Koulutustutkijat kokosivat tietoa naapurimaissa hyväksi osoittautuneista toimista oppimistulosten parantamiseksi12.2.2025 08:54:05 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa toimiva Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) on julkaissut tutkimuskatsauksen, jossa tarkastellaan peruskoululaisten osaamisen muutoksia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä sekä niiden pohjalta tehtyjä koulutuspoliittisia uudistuksia muissa Pohjoismaissa ja Virossa. Selvityksen keskeisenä tavoitteena on koota tietoa PISA-tulosten laskun syistä ja esitellä hyväksi osoittautuneita rakenteellisia ratkaisuja, pedagogisia menetelmiä sekä koulun toimintakulttuuriin ja johtamiseen liittyviä käytänteitä, joita näissä maissa on toteutettu oppimistulosten parantamiseksi.
Yliopistoyhteisö herättää tyytymättömyyttä – työntekijöiden tulkintoja yliopistoyhteisöön kuulumisesta12.2.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Työyhteisön kehittäminen ja hyvinvointi on useassa yliopistossa ja niiden yksiköissä nostettu keskeiseksi toimintakulttuurin osaksi. Samanaikaisesti suomalaisten yliopistojen rahoitusmalli korostaa kilpailua sekä erilaisia suoriutumisen mittareita, jotka heijastuvat myös työyhteisön johtamiseen ja työn organisointiin. Lisäksi lähes kolme neljäsosaa opetus- ja tutkimushenkilöstöstä työskentelee määräaikaisissa työsuhteissa. Yliopiston työntekijän näkökulmasta akateeminen ura onkin usein raadollista rahoituksesta ja työpaikoista kilpailua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme