Messukeskus

Matkamessujen matkailututkimus ja lomamatkaennuste 2025 sekä kansainvälinen matkailukysely: matkailu kasvaa

Jaa

Suomalaiset matkustivat ulkomaille viime vuonna saman verran kuin ennen pandemiaa, samalla kotimaan matkailu näyttää asettuvan kymmenen prosenttiyksikköä korkeammalle tasolle. Suomalaisten taloushuolet eivät näy matkailusuunnitelmissa, sillä jopa 70 % suunnittelee ulkomaanmatkaa vastaavan luvun ollessa vuosi sitten 56 %. Kotimaanmatkoja suunnitellaan samaan tahtiin kuin vuosi sitten.  

Ensimmäistä kertaa tehdyn kansainvälisen tutkimuksen mukaan Suomeen kohdistuu melko paljon kiinnostusta. Kulttuurin, aktiviteettien ja hyvinvoinnin nälkäisten matkustajien mielikuvissa Suomi on pohjoismaiden peränpitäjä. Vastauksissa nousee esiin tiedon puute Suomen matkailutarjonnasta. 

Suomalaiset liikkuvat ja lomailevat aktiivisesti, 91 % suomalaisista on matkustanut vuoden aikana ainakin kerran kotimaassa tai ulkomailla. Vähintään kuusi kertaa matkustaneita on reilu viidennes. 

”Kuluttajien laskenut luottamus omaan talouteensa on näkynyt lähinnä perheiden matkustuksessa. Liikematkustuksessa on kuitenkin nähty viimeisellä kvartaalilla elpymistä, mikä ennustaa yleensä parempaa myös vapaa-ajan matkustukseen. Viime vuosien tapaan edelleen on nähtävissä myös matkailurajoitusten aikana syntynyttä matkustusvajetta”, sanoo SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.  
 

Tekoälypalvelut nousseet vahvasti matkojen suunnittelussa
Matkat varataan käyttämällä tasaisesti lento-, laiva-, juna- ja bussiyhtiöiden sivustoja ja sovelluksia sekä matkanjärjestäjien, matkatoimistojen, hotellien ja muiden matkapalvelujen vertailu- ja myyntisivustoja rinnakkain. Airbnb-tyyppinen lyhytaikainen asunnon vuokraaminen näyttää tasaantuneen neljäsosaan matkailijoista. Tärkein tieto matkailuun liittyen löytyy aikakauslehdistä ja sanomalehdet eri muodoissaan (47 %) ovat tärkeämpiä kuin sosiaalinen media (40 %). Sen sijaan ChatGPT ja muut tekoälypalvelut ovat matkustukseen liittyvän tiedon lähteinä jo yli neljännekselle (26 %) suomalaismatkustajista. 

Eniten matkakuume on noussut tutkimuksen mukaan ulkomaille. Verrattaessa 2024 toteutuneita ja vuodelle 2025 suunniteltuja matkoja, kasvavaa kysyntää on erityisesti Etelä-Eurooppaan mm. Espanjaan, Kreikkaan, Kroatiaan, Kyprokselle ja Portugaliin. Toisaalta myös lähialueista Norja ja kaukokohteista, mm. Thaimaa, Malesia, Malediivit ja Vietnam sekä Karibia ja Afrikka kiinnostavat.  

Matkatyypeistä kulttuuri-, konsertti- ja luontomatkat sekä hyvinvointi- ja terveyslomat ovat kasvattamassa eniten suosiotaan. Kiinnostus retriitteihin ja ruoka- ja viinimatkoihin on merkittävästi suurempaa kuin niille jo osallistuneiden osuus. Yli puolet suomalaisista mökkeili viime vuonna, 29 % omalla ja 26 % vuokramökillä. Myös matkailuautolla tai -vaunulla lomailun kiinnostus on hieman kasvussa.  

Uudistavaan matkailuun on kasvavaa kiinnostusta 
Vastuullisuudella on paljon merkitystä. 51 % pitää tärkeänä matkan järjestäjien ja matkapalvelujen myyjien palveluissa mahdollisuutta ostaa vastuullisia matkoja. Tärkein vastuullisuuskriteeri on paikallisen kulttuurin säilyttäminen. Kahdelle kolmesta useimmat vastuullisuuteen liittyvät asiat ovat tärkeitä. Toisaalta joka kahdeksas ei pidä vastuullisuuskysymyksiä matkaillessa tärkeinä. Uudistavaan matkailuun kohdistuu kohtuullisen paljon kiinnostusta, 34 % kokee sen tärkeäksi. 

Etätyön vaikutukset ovat edelleenkin lisänneet matkoilla käytettyä aikaa, vaikka vaikutus ei ole kovin suuri. Ulkomaan matkoilla niillä, joilla etätyö on pidentänyt matkaan käytettyä aikaa, vaikutus on ollut keskimäärin 5,8 vrk, kotimaan matkoilla 3,8 vrk. Ulkomaan kotia, ns. second home, on joko harkinnut tai sellaisesta on kiinnostunut 12 %. Tärkeitä vaikuttavia tekijöitä ovat etätyömahdollisuudet ja eläköityminen. 

Eniten rahaa matkailuun käyttävät perheet ja pariskunnat 
Kotimaan lomiin 59 % arvioi taloutensa käyttäneen alle 1000 euroa. Keskimäärin kotimaan matkailussa vastaajat arvioivat talouden käyttäneen n 1200 e. Ulkomaan matkoihin taloudet käyttävät selvästi enemmän rahaa, keskimäärin 1800 euroa. 34 % arvioi käyttäneensä ulkomaanmatkoihin enemmän kuin 2000 euroa.  

Euroopasta kohdistuu kiinnostusta Suomeen matkailukohteena 
Sekä luonto että kulttuuri, aktiviteetit ja hyvinvointi vetoavat Suomessa, mutta luonto puhuttelee selvästi eniten. Toisaalta kiinnostus on limittäistä: 70 % kulttuurimatkailijoista matkustaisi Suomeen mieluiten myös luonnon takia ja luontomatkailijoista puolestaan 53 % voisi matkustaa Suomeen kulttuurimatkalle. 

Vertailtaessa pohjoismaita matkailukohteina Suomelle jää kirittävää: Luonnon takia matkustavia kiinnostavat enemmän Norja, Islanti ja Ruotsi. Kulttuurin, aktiviteettien ja hyvinvoinnin motiivinaan matkustavien kohdalla Suomi on pohjoismaiden peränpitäjä. Eniten Suomi kiinnostaa italialaisia ja ranskalaisia. 

Tärkeimpiä syitä matkustaa Suomeen ovat puhdas luonto, metsät, järvet, Lappi, lumiset talvet ja ystävälliset ihmiset. Toisaalta 27 % vastanneista pitävät Suomea houkuttelevana Helsingin ja muun kaupunkikulttuurin takia. Sopivan leuto ilmasto kesäisin tekee Suomesta houkuttelevan 19 % vastaajista.  

Suomea pidetään kalliina maana. 31 % vastanneista kokee myös, ettei heillä ole Suomesta riittävästi tietoa. Venäjän läheisyyden mainitsee 13 % ja 25 % vastanneista mikään erityinen syy ei vähennä kiinnostusta lomailla Suomessa.  

Matkamessujen Matkailututkimus ja Lomamatkaennusteen sekä kansainvälisen matkailukyselyn toteutti Taloustutkimus. Matkailututkimus ja Lomamatkaennusteeseen kerättiin vastaukset (1364) Taloustutkimuksen internet-paneelista marraskuussa 2024.  

Kansainväliseen matkailukyselyyn kerättiin vastaukset 1313 vastaajalta Suomelle viideltä tärkeältä kohdemarkkina-alueelta: Saksa N=503, UK N=201, Alankomaat N=203, Ranska N=202, Italia N=204. Tiedot kerättiin Norstat Express –palvelusta marraskuussa 2024. 

Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut järjestetään 16.–19.1.2025 Helsingin Messukeskuksessa. Kansainvälinen matkailun ostotapahtuma Matka Workshop Day avaa Matkamessut 15.1.2025. Helsingin Caravan-messut järjestetään 17.–19.1.2025. | www.matkamessut.fi | LinkedIn| @MatkaTravelFair | #Matkamessut #Matka2025  

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja: Helsingin Messukeskus, viestintä: Anu-Eveliina Mattila, p. 050 555 6183, anu-eveliina.mattila@messukeskus.com. SMAL, toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti, p. 040 575 1303, heli.maki-franti@smal.fi.

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Onnistuneet kohtaamiset jättävät vahvan muistijäljen ja tuottavat kiistatonta tulosta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. We create successful and lasting interactions with undisputable results. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for various occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Nordic Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congress and business events every year. Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel.The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. |  Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

MEDIAKUTSU: Ruokamessut 11.–13.4.2.4.2025 10:34:31 EEST | Kutsu

Hyvä toimittaja, Ruokamessut 2025 avaa ovensa Helsingin Messukeskuksessa 11.–13.4. Tervetuloa inspiroitumaan, tutustumaan ajankohtaisiin ruoka- ja juomatrendeihin sekä seuraamaan huippuosaajien mittelöitä. KILPAILUJA JA PALKITSEMISIA: Pe 11.4. klo 10.00–14.00: Ruokavisa – Basilika-lava Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus, jossa kisataan ruokaketjun vastuullisuuteen liittyvissä tiedoissa ja käytännön ruoanlaittotaidoissa. Pe 11.4. klo 12.00–12.30: Vuoden suomalainen elintarvikeinnovaatio –palkinto – Salvia-lava Palkinto nostaa esille tuoreita ideoita ja kannustaa alan toimijoita kehittämään kuluttajien arkea ja juhlaa helpottavia ratkaisuja. 10 000 euron arvoisen palkinnon lahjoittaa Suomen Messusäätiö. Pe 11.4. klo 12.30–13.00: Vuoden ravintola 2025 –julkistus – Salvia-lava Suomen Gastronomien Seura on myöntänyt Vuoden ravintola -tunnustusta jo vuodesta 1985 lähtien. Tunnustuksen ovat saaneet viime vuosina muun muassa porvoolainen Vår (2024), lohjalai

Habitare Pron Nordic Quarters -julkaisun ensimmäinen numero on ilmestynyt – sisällöistä vastaa Jessica-Christin Hametner31.3.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Habitare Pro -ammattilaisalustan uuden englanninkielisen digijulkaisun ensimmäinen numero on ilmestynyt. Kiinnostavimpia muotoilu- ja arkkitehtuuritarinoita Suomesta, Pohjoismaista ja Baltian maista kertovan Nordic Quarters jatkaa luontevasti Habitaren kansainvälistymistä. Julkaisun sisältötyötä ohjaa Jessica-Christin Hametner. Ammattilaisyleisölle ja muotoilun ystäville kuratoitu Habitare Pro järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 10.–14.9.2025.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye