Jyväskylän yliopisto

Väitös: Simulaatiopohjaiset opetusmenetelmät edistävät fysioterapeuttiopiskelijoiden ammatillista osaamista

Jaa

Minna Haapakosken väitöstutkimus käsitteli simulaatio-oppimisen hyödyntämistä fysioterapeuttien koulutuksessa. Tulosten mukaan simulaatioharjoittelu edisti ammatillisen osaamisen sanoittamisen monitahoisuutta ja auttoi opiskelijoita reflektoimaan paremmin oman osaamisensa vahvuuksia ja heikkouksia.

Minna Haapakoski tutki simulaatio-oppimisen hyödyntämistä fysioterapeuttien koulutuksessa.
Minna Haapakoski tutki simulaatio-oppimisen hyödyntämistä fysioterapeuttien koulutuksessa. Mari Varonen

Minna Haapakoski tutki väitöskirjassaan simulaatio-oppimisen hyödyntämistä osana fysioterapeuttien koulutusta.

Simulaatio-oppimisella viitataan tilanteeseen, jossa simuloidaan tai jäljitellään esimerkiksi näyttelijän avulla kuntoutujan hoitoon ja kuntoutukseen liittyvää skenaariota. Tavoitteena on tuottaa opiskelijoille aidon kaltaisia työelämäkokemuksia jo opintojen aikana.

Väitöstutkimuksessa opiskelijat saivat ohjata sairaalasta kotiutumisen tilanteen kuntoutujaa esittävälle näyttelijälle. Harjoitus myös taltioitiin, jotta sitä pystyttiin analysoimaan yhdessä opiskelijoiden kanssa itse harjoituksen jälkeen.

Haapakosken mukaan opiskelijat pystyivät simulaatioharjoittelun ja erityisesti harjoittelun tallenteen läpikäynnin avulla sanallistamaan omaa ammatillista osaamistaan aiempaa monitahoisemmin. He pystyivät myös pohtimaan paremmin tilanteeseen vaikuttaneita asioita sekä omia ammatillisia vahvuuksiaan sekä kehittämisen kohteita.  

”Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiemman tutkimuksen ja myös tekemäni kirjallisuuskatsauksen kanssa siinä, että simulaatioharjoittelun vaikutus fysioterapeuttiopiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen on hyvä. Se lisää luottamusta omaan tekemiseen ja vauhdittaa ammatillista kasvua”, Haapakoski kertoo. 

Simulaatiopohjaisia oppimismenetelmiä voitaisiin hyödyntää enemmänkin

Haapakosken mielestä simulaatiopohjaista koulutusta voitaisiin hyödyntää fysioterapeuttikoulutuksessa nykyistä enemmän ja koko koulutuksen ajan.

Haapakoski kertoo, että opetustilanteet, joissa pääsee simuloidusti auttamaan oikeaa henkilöä, auttavat ymmärtämään aitoja työelämän tilanteita.

”Koulutuksessa voitaisiin hyödyntää laajemmin esimerkiksi roolipeliskenaarioita kanssaopiskelijoiden kanssa, näyteltyjä videoita, joilla voidaan demonstroida esimerkiksi sitä miten erilaiset sairaudet ja toimintakyvyn rajoitteet vaikuttavat kuntoutujan arkeen. Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen taas näyttäisi tukevan erityisen hyvin anatomian opiskelua”, Haapakoski kertoo.

Haapakosken mukaan harjoittelu entuudestaan tuntemattomien näyttelijöiden kanssa myös auttaa opiskelijoita laittamaan itseään likoon enemmän, kuin jos ohjausta harjoiteltaisiin ainoastaan omien opiskelukaverien kanssa.

”Fysioterapeutiksi kouluttautuminen vaatii laaja-alaista osaamista ja ihmisten kohtaamisia ja näiden asioiden harjoitteluun simulaatio-oppimisen menetelmät ovat vaikuttavia”, Haapakoski summaa. 

Lisätietoja

FM, TtM Minna Haapakosken koulutusteknologian väitöskirja “Simulaatio-oppiminen fysioterapeuttikoulutuksessa: monimenetelmällinen tutkimus" tarkastustilaisuus pidetään 17.1.2025 klo 12.00 alkaen Jyväskylän yliopiston Seminaarinmäellä salissa H320.

Vastaväittäjänä toimii professori Terhi Saaranen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Tommi Kärkkäinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi. 

Minna Haapakoski
minna.j.haapakoski@jyu.fi

Etäyhteys väitöstilaisuuteen: https://r.jyu.fi/dissertation-haapakoski-170125
Väitöskirja on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99222

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Minna Haapakoski tutki simulaatio-oppimisen hyödyntämistä fysioterapeuttien koulutuksessa.
Minna Haapakoski tutki simulaatio-oppimisen hyödyntämistä fysioterapeuttien koulutuksessa.
Mari Varonen
Lataa

Linkit

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Raportti: SOTE-rahoitusmalli ei vastaa todellisuutta – tutkijat vaativat huomiota alueiden välisiin eroihin17.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopiston ja Helsingin yliopiston tutkijoiden tuoreessa raportissa tarkasteltiin demografisten ja sosioekonomisten tekijöiden vaikutusta SOTE-palveluiden tarpeeseen ja kustannuksiin hyvinvointialueilla. Tutkijoiden mukaan nykyinen rahoitusmalli ei vastaa todellista tarvetta, eikä ota huomioon väestön rakenteellisia ja sosiaalisia eroja. Rahoitusmallia tulisi tutkijoiden mukaan uudistaa, jotta se ei johtaisi alueelliseen eriarvoisuuteen.

Tutkijoiden yössä pääset ihmettelemään maailmankaikkeuden aikajanaa ja kokemaan tieteen yhteisöllisyyden – Tutkijoiden yön 26.9.2025 ohjelmaa tänä vuonna neljällä paikkakunnalla!17.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

Tutkijoiden yö on vuosittain järjestettävä tiedetapahtuma, jossa tutkijat ympäri Eurooppaa avaavat ovensa kaikenikäisille tiedonjanoisille. Tänä vuonna tutkijat avaavat ovensa laboratorioiden uumeniin Jyväskylän, Oulun ja Helsingin yliopistoissa sekä Hämeen ja Jyväskylän ammattikorkeakouluissa perjantaina 29.5.2025.

Tutkimus haastaa vanhenemisen stereotypiat – aktiivinen ikääntyminen on yksilöllistä ja merkityksellistä16.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Ikääntyvä väestö on yksi aikamme keskeisistä yhteiskunnallisista kysymyksistä. Keskustelu vanhenemisesta on kuitenkin usein yksipuolista ja negatiivisesti sävyttynyttä. Uusin tutkimus tarjoaa toisenlaisen näkökulman: vanheneminen ei ole enää entisensä, ja käsityksiämme on syytä päivittää. Rantanen peräänkuuluttaa myös tutkimuksen uudistamista. Hän on julkaissut uuden kirjan, joka käsittelee aktiivisen ikääntymisen ja osallisuuden tutkimusta.

Jyväskylän yliopiston tilastotieteen tutkimus on saanut tunnustusta16.9.2025 07:05:00 EEST | Tiedote

Suomen Tilastoseura palkitsi Jyväskylän yliopistosta valmistuneen Santeri Karppisen väitöskirjan parhaana Suomessa julkaistuna tilastotieteen väitöskirjana nelivuotiskaudella 2021-2024. Lisäksi Kelan vuoden 2024 pro gradupalkinto myönnettiin Jyväskylän yliopistosta valmistuneelle Annakaisa Ritalalle. Tilastotieteen alan palkinnot ovat osoitus Jyväskylän yliopiston vahvasta asiantuntemuksesta ja siitä, kuinka tilastollinen ajattelu voi vaikuttaa yhteiskunnan kehitykseen laaja-alaisesti ja merkityksellisesti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye