Hae kuntoutuksen kehittämisrahoitusta vuodelle 2025
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Kelasta voi hakea rahoitusta kuntoutuksen kehittämiseen. Rahoitusta voi hakea tiettyihin teemoihin tai muuhun kuntoutuksen kehittämiseen. Kehittämisrahoituksen haku on avoinna 7.1.–31.3.2025.
Kelasta voi hakea kuntoutuksen kehittämisrahoitusta 7.1.2025 alkaen. Rahoitusta voivat hakea esimerkiksi julkisen sektorin toimijat, järjestöt, säätiöt ja kuntoutuksen palveluntuottajat. Rahoitusta ei myönnetä yksityisille henkilöille tai yksittäiselle toiminimelle.
Kela voi myöntää kehittämisrahoitusta projekteille, joista on valtakunnallista hyötyä. Hyötyjiä voivat olla asiakkaat, Kela tai muut kuntoutuksen toimijat
Rahoitusta haetaan rahoitushakemuslomakkeella, jonka liitteenä täytyy olla selkeä projektisuunnitelma, kustannusarvio sekä arviointisuunnitelma. Projektisuunnitelmassa täytyy kuvata, mitä projektissa on tarkoitus kehittää, mille kohderyhmälle ja miten. Suunnitelmassa on tuotava esiin projektin konkreettiset tavoitteet ja mahdolliset tulokset. Lisäksi suunnitelmassa on arvioitava, miten projektin tulokset ja uudet toimintamallit voidaan ottaa käyttöön ja vakiinnuttaa osaksi kuntoutuksen palvelujärjestelmää. Kun projekti päättyy, tulosten täytyy olla maksutta kaikkien saatavilla.
Hakemus on toimitettava Kelaan viimeistään 31.3.2025. Kela lähettää rahoituspäätökset hakijoille viimeistään 30.6.2025.
Kuntoutuksen kehittämisrahoitushaun teemat vuonna 2025
Kuntoutuksen kehittämisrahoitushaun teemat vuonna 2025 ovat seuraavat:
- Ammatillisen kuntoutustarpeen arvioinnin välineet
- Luku- ja kirjoitusvaikeuksien kuntoutusmenetelmät
- Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen ohjauskäynnit – Nykytilan ja kehittämistarpeiden selvittäminen.
Näiden teemojen lisäksi kehittämisrahoitusta voi hakea myös muuhun kuntoutuksen kehittämiseen, joka täyttää edellä mainitut ehdot.
Lisätietoa vuoden 2025 rahoitushaun teemoista ja hakuprosessista on Kelan verkkosivuilla.
Lue lisää: Hae rahoitusta | Kumppanit | Kela
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Antalet hushåll med grundläggande utkomststöd steg till över 150 000 i april23.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
I april 2025 betalade FPA ut grundläggande utkomststöd till 150 180 hushåll. Antalet mottagare av utkomststöd har ökat bland annat på grund av nedskärningarna i arbetslöshetsförmånerna och bostadsbidraget.
Perustoimeentulotuen saajamäärä nousi yli 150 000 kotitalouteen huhtikuussa23.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Kela maksoi huhtikuussa 2025 perustoimeentulotukea 150 180 kotitaloudelle. Toimeentulotuen saajamäärien kasvun taustalla vaikuttavat muun muassa työttömyysturvaan ja asumistukeen tehdyt leikkaukset.
Geassi buktá nuppástusaid Kela bálvalanbáikkiid rabasáiggiide ja eará bálvalusaide / Keesi puáhtá nubástusâid Kela palvâlemsoojij ávusorroomaigijd já eres palvâlussáid / Ǩieʹss pohtt muttsid Kela kääzzkõspaaiʹǩi äävaiåårramaaiʹjid da jeeʹres kääzzkõõzzid22.5.2025 09:27:25 EEST | Tiedote
Geassit Kela-áššiid gánneha dikšut njuovžilit MuKelas dahje Kela telefonbálvalusas. Máŋggaid Kela bálvalanbáikkiid rabasáiggit nuppástuvvet geassái. Keessiv Kela-aašijd kannat hoittáđ älkkeht MuuKelast tâi Kela puhelinpalvâlusâst. Maaŋgâi Kela palvâlemsoojij ávusorroomääigih muttojeh keesi ááigán. Ǩeässa Kela-aaʹššid kaʹnnat håiddad vuõss-sââʹjest MuuKelast leʹbe Kela teʹlfonkääzzkõõzzâst. Määŋgain Kela kääzzkõspaaiʹǩin äävaiåårramääiʹj mottje ǩieʹzz ääiǥas.
En del av FPA:s serviceställen och tjänster har avvikande öppettider under sommaren22.5.2025 09:26:45 EEST | Pressmeddelande
Under sommaren går det smidigast att sköta sina FPA-ärenden i Mitt FPA eller per telefon. Många av FPA:s serviceställen har avvikande öppettider under sommaren.
Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin ja muihin palveluihin22.5.2025 09:26:45 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kesällä Kela-asiat kannattaa hoitaa kätevästi OmaKelassa tai Kelan puhelinpalvelussa. Useiden Kelan palvelupisteiden aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme