Kerro mielipiteesi Varhan ruotsinkielisistä palveluista
Kaksikielisenä hyvinvointialueena Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) tarjoaa palveluitaan suomeksi ja ruotsiksi. Kaksikielisten palvelujen tiimi kerää asiakkaiden mielipiteitä asiakaskyselyllä selvittääkseen, miten hyvin Varha on onnistunut tarjoamaan hoitoa ja palveluja ruotsiksi. Kysely on avoinna 31. tammikuuta 2025 asti.

Varha haluaa jo toisena vuonna peräkkäin kuulla asiakkaiden mielipiteitä ruotsinkielisistä sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen palveluista Varsinais-Suomen hyvinvointialueella. Vastaava kysely toteutettiin viimeksi vuoden 2024 alussa. Tällä kertaa Varha toivoo saavuttavansa entistäkin enemmän palvelujaan vuoden 2024 aikana käyttäneitä henkilöitä, jotta saataisiin selville muun muassa se, ovatko he saaneet hoitoa ja palveluja ruotsiksi.
– Asiakaspalaute on meille ratkaisevan tärkeää, jotta voimme edelleen kehittää palveluitamme. Kaksikielisenä hyvinvointialueena haluamme varmistaa, että ruotsinkieliset palvelumme vastaavat asukkaidemme tarpeita ja odotuksia, sanoo kaksikielisten palvelujen johtaja Karin Simola.
– On tärkeää, että saamme selkeän kuvan siitä, olemmeko onnistuneet ruotsinkielisen hoidon ja palvelujen tarjoamisessa ja miten asiakkaat kokevat ruotsinkieliset palvelumme, jotta voimme kehittää niitä edelleen, sanoo suunnittelija Nina Taxell-Ahlbäck kaksikielisistä palveluista.
Varha on myös hiljattain aloittanut kieliohjelman toteuttamisen, joka on keskeinen osa tätä työtä.
– Kyselyn tulokset ovat myös kielilähettiläidemme käytettävissä, kun he laativat toimintasuunnitelmia kielitaidon vahvistamiseksi Varhassa, kaksikielisten palveluiden koordinaattori Bettina Aaltonen lisää.
Linkki kyselyyn. (Kyselyn kieli on ruotsi).
Jos et pysty vastaamaan kyselyyn verkossa, saat apua vastaamiseen Fråga Annika palvelusta. Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 8–16 kyselyn aukioloaikana 31. tammikuuta asti, ja sen tavoittaa puhelimitse numerosta 040 749 3187 tai sähköpostitse osoitteesta fraga.annika@varha.fi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Karin SimolaKaksikielisten palveluiden johtajaVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:+358 40 733 5897karin.simola@varha.fiLinkit
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
"Turvaamme, parannamme, pelastamme – hyvinvointia yhdessä, joka päivä."
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää varsinaissuomalaisten sote- ja pelastuspalvelut. Verkkopalvelumme: varha.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Varhan aluehallituksen 3.11.2025 kokouksen tarkastamaton pöytäkirja3.11.2025 15:30:37 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) tänään kokoontuneen aluehallituksen kokouksen tarkastamaton pöytäkirja julkaistaan tämän tiedotteen liitteenä.
Varha ber om ursäkt: skickandet av nya betalningspåminnelser är fortfarande på paus3.11.2025 15:11:12 EET | Pressmeddelande
Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) ber om ursäkt för de försenade påminnelserna. Välfärdsområdet konstaterar att man har misslyckats med betalningspåminnelserna om kundfakturor och att man har gjort misstag.
Bekämpningsarbetet efter oljeskadan har avslutats för räddningsverkets del3.11.2025 15:00:32 EET | Pressmeddelande
Bekämpningsarbetet efter oljeskadan som upptäcktes i Nådendal måndagen den 27 oktober har avslutats från räddningsverkets sida. Ansvaret för efterföljande bekämpningsåtgärder har överförts till Nådendals stad.
Öljyvahingon torjuntatyöt ovat päättyneet pelastuslaitoksen osalta3.11.2025 15:00:32 EET | Tiedote
Maanantaina 27.10. Naantalissa havaitun öljyvahingon torjuntatyöt ovat päättyneet pelastuslaitoksen osalta. Tehtävään liittyvä jälkitorjuntavastuu on siirretty Naantalin kaupungille.
Varha pyytää anteeksi: uusien maksumuistutusten lähettäminen edelleen tauolla3.11.2025 13:28:09 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) pyytää anteeksi maksumuistutuksen viivästymistä. Hyvinvointialue toteaa, että asiakaslaskujen maksumuistutuksissa on epäonnistuttu, ja on tehty virheitä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme