KIASMA

Kutsu medialle: Nykytaiteen materiaalien runsas kirjo avautuu Kiasman uudessa näyttelyssä – tervetuloa tiedotustilaisuuteen 13.2.2025

Jaa

Kivi, paperi, sakset -kokoelmanäyttelyssä tarkastellaan nykytaiteen materiaalien moninaisia merkityksiä ja tekniikoita 1970-luvulta tähän päivään. Samalla teosten materiaalisuus avaa näkökulmia elinympäristöömme. Tervetuloa näyttelyn tiedotustilaisuuteen to 13.2.2025 Kiasmaan. Ilmoittauduthan: kiira.koskela@kiasma.fi

Jacob Dahlgren, Abstraktion ihmeellinen maailma, 2009; Krišs Salmanis, The Old One (Vanha), 2023; Pearla Pigao, RD2-5DXA-4DXFF, 2019; Claes Oldenburg, Sammutettu tulitikku, 1987.
Jacob Dahlgren, Abstraktion ihmeellinen maailma, 2009; Krišs Salmanis, The Old One (Vanha), 2023; Pearla Pigao, RD2-5DXA-4DXFF, 2019; Claes Oldenburg, Sammutettu tulitikku, 1987. Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen, Petri Virtanen

Tiedotustilaisuus alkaa klo 11. Näyttelyn kuraattorit Saara Hacklin, Saara Karhunen ja Satu Oksanen kertovat näyttelystä. Kiasma-teatterin vastaava tuottaja Jonna Strandberg kertoo esitystaiteen ohjelmistosta, jota näyttelyn rinnalla nähdään.

Ennen tiedotustilaisuuden alkua median edustajat voivat tutustua näyttelyyn omatoimisesti klo 10 alkaen. Näyttelyyn on aikaa tutustua klo 13 asti.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: tiedottaja Kiira Koskela, 050 4786 861, kiira.koskela@kiasma.fi

Katso saapumisohjeet

Runsas näyttely avaa nykytaiteen peruskysymyksiä

Kivi, paperi, sakset -näyttely pureutuu moniin nykytaiteen peruskysymyksiin: Miksi nykytaide näyttää siltä kuin se näyttää? Mistä materiaalivalinnat kertovat? Minkälainen materiaali ääni – tai vaikkapa ajatukset – ovat taiteilijoille? Näyttelyssä nostetaan esille myös taiteen tekijyyteen liittyviä kysymyksiä ja pohditaan havaitsemisen tapoja.  

Nykytaiteen materiaalivalinnat avaavat katsantokantoja erilaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin. Uudet teknologiat, kuten 3D-tulostaminen ja valokuvatekniikan kehittyminen, muuttavat suhdettamme maailmaan ja erilaisiin materiaaleihin. Myös ympäristötietoisuuden myötä monen taiteilijankin suhde materiaaleihin on muuttunut – materiaalia ei tarvitse hallita, vaan taidetta voi tehdä sen ehdoilla. 

Kansallisgallerian kokoelmista kootussa näyttelyssä on teoksia 52 taiteilijalta. 

Kivi, paperi, sakset – Kiasman kokoelmanäyttely on avoinna yleisölle 14.2.2025.–18.1.2026.

Lue lisää näyttelystä

Tutustu Kiasma-teatterin kevätkauden ohjelmistoon

Näyttelyn taiteilijat   

Martti Aiha, Dylan Ray Arnold & Océane Bruel, Inka Bell, Sissel M Bergh, Joseph Beuys, Sara Bjarland, Marcel Broodthaers, Baran Caginli, Nina Canell, Jacob Dahlgren, A K Dolven, Maria Duncker, Wade Guyton, Teuri Haarla, Eeva-Mari Haikala, Terhi Heino, Helena Hietanen, Reijo Hukkanen, Ann Veronica Janssens, Ulla Jokisalo, Ona Juciūtė, Donald Judd, Lasse Juuti, Marja Kanervo, Eeva Karhu, Olli Keränen, Kihwa-Endale, Tarik Kiswanson, Mikko Kuorinki, Maanantai Kollektiivi,  J O Mallander, Esse McChesney, Golrokh Nafisi, Maurizio Nannucci, Robertas Narkus, Claes Oldenburg, Sini Pelkki, Ari Pelkonen, Pearla Pigao, Michelangelo Pistoletto, James Prevett, Tiina Raitanen, Taneli Rautiainen, Nina Roos, Jarkko Räsänen, Krišs Salmanis, Richard Serra & Carlota Fay Schoolman, Mika Taanila, Antoni Tàpies, Nora Tapper, Marianna Uutinen, Man Yau  

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kiira Koskela, tiedottaja, kiira.koskela@kiasma.fi, 0294 500 631

Kuvat

Jacob Dahlgren, Abstaktion ihmeellinen maailma, 2009.
Jacob Dahlgren, Abstaktion ihmeellinen maailma, 2009.
Kansallisgalleria / Veera Konsti
Lataa
Krišs Salmanis, The Old One (Vanha), 2023.
Krišs Salmanis, The Old One (Vanha), 2023.
Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen
Lataa
Pearla Pigao, RD2-5DXA-4DXFF, 2019.
Pearla Pigao, RD2-5DXA-4DXFF, 2019.
Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Lataa
Claes Oldenburg, Sammutettu tulitikku, 1987.
Claes Oldenburg, Sammutettu tulitikku, 1987.
Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen
Lataa

Linkit

Nykytaiteen museo Kiasma
Mannerheiminaukio 2
00100 Helsinki

Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä. kansallisgalleria.fi

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta KIASMA

Vi rör oss, värmer oss och klär oss med olja – ända in i fördärvet: Monira Al Qadiris utställning på Kiasma sveper sig runt vår gemensamma ödesfråga20.3.2025 09:12:00 EET | Pressmeddelande

I sin konst behandlar Monira Al Qadiri hur det känns att leva vårt moderna liv som möjliggörs av oljan, mitt i en accelererande klimatkris. Utgångspunkten för hennes nya utställning är hur råvaran som har bildats under miljoner år liksom i smyg har flätats samman med mänsklighetens historia och öde. Temat är självupplevt: Al Qadiri växte upp intill oljeraffinaderierna i Kuwait och upplevde Kuwaitkriget som barn. Deep Fate – Förtjusning och fördärv är hennes första separatutställning i Norden. Den öppnar på Kiasma den 21.3.2025.

Öljy liikuttaa, lämmittää ja pukee meidät – tuhoon asti: Monira Al Qadirin näyttely Kiasmassa kietoutuu yhteisen kohtalonkysymyksemme ympärille20.3.2025 09:12:00 EET | Tiedote

Monira Al Qadiri käsittelee taiteessaan sitä, miltä tuntuu elää öljyn mahdollistamaa modernia elämää kiihtyvän ilmastokriisin aikana. Hänen uuden näyttelynsä lähtökohtana on, miten miljoonien vuosien aikana muodostunut raaka-aine on kuin salassa nivoutunut osaksi ihmiskunnan historiaa ja kohtaloa. Aihe on hänelle omakohtainen: Al Qadiri varttui Kuwaitissa öljynjalostamoiden naapurissa ja koki lapsena Persianlahden sodan. Deep Fate – Lumous ja tuho on hänen ensimmäinen yksityisnäyttelynsä Pohjoismaissa. Se avautuu Kiasmassa perjantaina.

Oil transports us, warms us and dresses us – to destruction: Monira Al Qadiri’s Kiasma exhibition revolves around the question of our common destiny20.3.2025 09:12:00 EET | Press release

Monira Al Qadiri’s art deals with what it feels like to live a modern life made possible by oil during the accelerating climate crisis. The starting point for her new exhibition is the way that this raw material formed over millions of years has been almost surreptitiously interwoven into human history and destiny. The subject is personal for her: Al Qadiri grew up next door to oil refineries in Kuwait and experienced the Gulf War as a child. Deep Fate is her first solo exhibition in the Nordic countries. It opens at Kiasma on Friday.

Nordic Countries Pavilion announces artists for the 61st International Art Exhibition - La Biennale di Venezia13.3.2025 11:00:00 EET | Press release

The Museum of Contemporary Art Kiasma has selected Klara Kristalova, Benjamin Orlow and Tori Wrånes to represent the Nordic Countries Pavilion at the 61st International Art Exhibition - La Biennale di Venezia. The exhibition will be curated by Kiasma’s Chief Curator, Anna Mustonen, and commissioned by Kiasma in collaboration with Moderna Museet, Sweden, and OCA – Office for Contemporary Art Norway.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye