SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä ja VTT selvittivät: miten kauppa voi tukea kestävistä valinnoista kiinnostuneita?

Jaa

VTT ja S-ryhmä selvittivät ruokakaupan mahdollisuuksia tukea kuluttajia muuttamaan ostokäyttäytymistään kestäväksi. Yhteistyössä toteutettu tuuppauskokeilu suunniteltiin lisäämään kasvipohjaisia ostoksia ja vähentämään niiden valintaan liittyviä esteitä. Tulokset osoittivat, että muun muassa tuotteiden sijoittelulla ja myymäläviesteillä voidaan vaikuttaa kuluttajien kestävämpien valintojen tekemiseen. Kokeilun aikana kasviproteiinien kokonaiskysynnässä havaittiin huomattavaa myynnin kasvua.

TIOLA VISUALS

Tuuppauskokeilu toteutettiin Tornion Prismassa vuoden 2024 maaliskuussa. Kokeilun aikana myymälän hedelmä ja vihannes -osastolle tuotiin tarjolle muutama Yhteishyvän kasvisruokaresepti ja kaikki niiden valmistukseen tarvittavat raaka-aineet. Toteutuksessa reseptit ja ainekset sijoitettiin osastolla samaan paikkaan, josta ne olivat helposti asiakkaiden kerättävissä. Kokeiluun valittiin suosituiksi havaittuja ja tuttuja Yhteishyvän reseptejä. Toteutuksen yhteydessä myös viestittiin selkeästi ilmastoystävällisemmästä syömisestä.

-Kuluttajat voivat toimia tiedostavasti ja vastuullisesti, mutta tarvitsevat jossakin vaiheessa myös tukea muutokseen sekä kestävämpien valintojen tekemiseen. Tuotteiden näkyvyys ja sijoittelu kaupassa ovat silloin avainasemassa. Kaupalla on merkittävä rooli kuluttajan valintapolulla, kertoo Teknologian tutkimuskeskus VTT:n Tulevaisuuden asiakas-tutkimustiimin vetäjä Anu Seisto.

Tuuppauskokeilu kesti myymälässä noin neljä viikkoa ja sen vaikutuksia mitattiin niin kyselytutkimuksella kuin toteutuneiden myyntien avulla. Kokeilun aikana noin 30 prosenttia kaupassa asioineista asiakkaista kiinnitti huomiota toteutukseen. Kasvisruoasta kiinnostuneista asiakkaista lähes 80 prosenttia kiinnitti huomiota toteutukseen, mutta myös 30 prosenttia asiakkaista, jotka eivät yleensä valmista kasvisruokaa, koki esillepanon inspiroivana. Kokeilun aikana myös kasviproteiinien kokonaiskysynnässä havaittiin huomattavaa myynnin kasvua (+30 %).

-Haluamme osaltamme auttaa asiakkaita syömään yhä terveellisemmin ja kestävämmin, ja tarjota monipuolisesti vaihtoehtoja. Nyt toteutettu kokeilu osoitti, kun fiksut valinnat tehdään helpoiksi, niitä myös tehdään. Kokeilu antoi meille paljon ideoita ja otamme siitä saadut opit varmasti osaksi suunnitteluamme, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström sanoo.

-Kasvipohjaiset vaihtoehdot ovat jo vuosia löytyneet myymälöistämme pääosin samoista hyllyistä muiden vastaavien tuotteiden kanssa eikä jaoteltuna omille osastoilleen, koska haluamme kannustaa asiakkaitamme kokeilemaan rohkeasti erilaisia tuotteita ja ottamaan niitä osaksi omaa ruokavaliotaan. Haluamme jatkossakin tukea kasvipohjaisen ruoan ja tuotteiden arkipäiväistymistä,  Backström jatkaa.

S-ryhmän vastuullisuusohjelman yhtenä tavoitteena on, että 65 prosenttia myydystä ruoasta on kasvipohjaista vuonna 2030.

S-ryhmä on yhteistyökumppanina tammikuussa järjestettävässä Vegaanihaasteessa kannustaen asiakkaita kokeilemaan kasviperäistä ruokaa. Osuuskaupparyhmä on myös yhtenä perustajajäsenenä vuoden 2023 lopussa perustetussa Pro Vege -yhdistyksessä, jonka tarkoituksena on edistää kasvipohjaisen ruoan kehitystä ja kasvua Suomessa.  Lisäksi S-ryhmä on ainoana suomalaisena kaupan alan toimijana mukana EU-rahoitteisessa kansainvälisessä horisonttihankkeessa, jonka tavoitteena on edistää kestävämpiä ja terveellisempiä ruokavalioita mm. pohtimalla, miten lupaavia vaihtoehtoisia proteiineja ja tuotteita valtavirtaistetaan.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:

Hans Backström, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, hans.backstrom@sok.fi
Anu Seisto, Tulevaisuuden asiakas-tutkimustiimin vetäjä, VTT, anu.seisto@vtt.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän investoinnit Suomeen viime vuonna lähes miljardi euroa13.2.2025 09:30:00 EET | Tiedote

S-ryhmän liiketulos kasvoi 499 miljoonaan euroon vuonna 2024. Tuloskehitystä siivittivät kasvanut asiakasmäärä ja myyntivireen säilyminen hyvänä haastavassa markkinatilanteessa. Investoinnit nousivat ennätystasolle lähes miljardiin euroon. Osuuskauppoihin liittyi myös yli 120 000 uutta asiakasomistajaa. Rahallisia etuja maksettiin asiakasomistajille ennätysmäärä, yli puoli miljardia euroa.

Marttojen ja S-ryhmän Ässäkokki-kursseilta kotitaloustaitoja ja ruokailoa lapsille11.2.2025 08:05:00 EET | Tiedote

S-ryhmä ja Martat järjestävät tänä vuonna jälleen noin 100 suosittua Ässäkokki-kurssia eri puolilla Suomea, Halikosta Kolariin. Ruokakurssit antavat paitsi tärkeää ruokakasvatusta, ne ehkäisevät myös lasten ja nuorten yksinäisyyttä. Kursseilla keskitytään taloudelliseen, terveelliseen, maistuvaan ja mukavaan kotikokkailuun koululaisille sopivalla tavalla. Marttojen ja S-ryhmän yhteistä Ässäkokki-toimintaa on järjestetty jo vuodesta 2017 alkaen.

Suomalaisten matkustamisessa tapahtuu nyt selvä muutos – Prisman myynnissä nähty 8-kertainen myyntipiikki vain muutamassa kuukaudessa10.2.2025 10:04:00 EET | Tiedote

Yhä useampi suomalainen vaikuttaa tulevana hiihtolomakautena matkustavan pelkillä käsimatkatavaroilla ja sitä kautta halvemmilla lipuilla, kertoo Prisman tuore myyntidata. Käsimatkatavaroiksi soveltuvien matkalaukkujen ja -kassien myynti on vain muutamassa kuukaudessa kahdeksankertaistunut. Ilmiöstä kertoo myös digitaalisten matkalaukkuvaakojen kysynnän räjähtäminen monisatakertaiseksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye