Suomen Kuljetusturva

Toimi oikein, kun ajoneuvo juuttuu tasoristeykseen

Jaa

Kun raskas ajoneuvo tai ajoneuvoyhdistelmä jää kiinni tasoristeykseen, kuljettaja ei useinkaan tunnista sitä akuutiksi vaaratilanteeksi eikä siksi osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla.

Välitön ilmoitus hätänumeroon 112 on ensimmäinen toimenpide ajoneuvon jäädessä jumiin tasoristeykseen. Kuva: Kuljettaja.fi
Välitön ilmoitus hätänumeroon 112 on ensimmäinen toimenpide ajoneuvon jäädessä jumiin tasoristeykseen. Kuva: Kuljettaja.fi

Puutteellisen tietämyksen seurauksena kuljettajien reaktiot ovat pahimmillaan vaihdelleet pomolle tai numerotiedusteluun soittamisesta siihen, että ilmoittamisen sijasta aletaan laittamaan puutavara-auton nosturia kuntoon, jotta voisi keventää kuormaa, kertoo Fintrafficin raideliikenteenohjauksen tiimipäällikkö Hannu Viitanen. Pahimmissa tapauksissa tieto liikenteenohjaukselle tasoristeysvaarasta onkin tullut ohikulkijoilta eikä kuljettajalta.

"Niissä tilanteissa on aina olemassa suuronnettomuuden vaara", varoittaa Erkki Heiskanen Suomen Kuljetusturva Oy:stä.  "Jos tasoristeyksessä kiinni olevaan raskaaseen ajoneuvoon törmää matkustajajuna, onnettomuuden uhrimäärä voi olla suuri. Vaarallisia aineita kuljettavan junan törmäykseen puolestaan liittyy suuri ympäristöonnettomuuden riski."

Onnettomuusvaara on luonnollisesti suurin talvella, kun tasoristeys on jäinen ja liukas. Silloin tasoristeykseen on tultava varovasti, mutta kuitenkin sellaisella vauhdilla, että kiinnijäämisen vaaraa ei ole, mikä vaatii Heiskasen mukaan suurta tarkkaavaisuutta ja erityisesti ennakointia. 

Toimi näin, jos jäät kiinni tasoristeykseen

Kun ajoneuvo jää kiinni tasoristeykseen on aina kyseessä välitön vaaratilanne. Onnettomuuden torjumiseksi on tärkeää toimia tilanteessa oikein.

1.  Poistu ajoneuvosta/tyhjennä ajoneuvo matkustajista.
2.  Soita 112 ja ilmoita ajoneuvon kiinnijäännistä tasoristeykseen.

Hätäkeskus pyytää sijaintitietoja, joiden perusteella tasoristeys paikannetaan. Hätäkeskuksesta tieto välittyy liikenteenohjauskeskukseen, joka keskeyttää rataosuuden liikenteen välittömästi tiedon saatuaan.

Viiveetön ilmoitus vaaratilanteen synnystä on kriittistä onnettomuuden estämisessä. Rautatieliikenne pitää keskeyttää ensin, vasta sen jälkeen voidaan aloittaa toimenpiteet ajoneuvon irrottamiseksi.

Tasoristeyksen paikantaminen

Kun ilmoitat kiinnijäännistä hätäkeskukseen, hätäkeskus pyytää tasoristeyksen sijaintia ja tietoja. Jokaisen tasoristeyksen rakenteissa on tietokilpi, josta löytyy tasoristeyksen nimi. Sen perusteella tasoristeys on nopeasti paikannettavissa.

Tärkeintä on kuitenkin, että ilmoitus hätäkeskukselle tehdään viiveettä. Aloita siksi puhelu hätäkeskukseen heti, älä hukkaa aikaa etsimällä ensin tietokilpeä. Alustavaan paikannukseen riittää jo tieto siitä, millä tiellä tai minkä kaupunkien välillä tasoristeys on.

Paikantamista helpottaa myös, jos soittaja käyttää 112-sovellusta. Tällöin hätäkeskus saa sijaintitiedot soiton yhteydessä myös sen kautta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Jokainen tasoristeys on varustettu tietokilvellä, joka löytyy tasoristeyksen rakenteista. Kuva: Kuljettaja.fi
Jokainen tasoristeys on varustettu tietokilvellä, joka löytyy tasoristeyksen rakenteista. Kuva: Kuljettaja.fi
Lataa

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuljetusturva

Vaarallisten aineiden reittirajoitusten merkintä muuttui maaliskuun alussa4.3.2025 09:42:17 EET | Tiedote

Vaarallisten aineiden kuljettajille tienvarsilta tutut lisäkilvet A(VAK) ja B(VAK) jäivät historiaan 28. helmikuuta, kun niille säädetty siirtymäaika päättyi. Jatkossa näitä lisäkilpiä ei enää käytetä liikennemerkin "C8 Vaarallisten aineiden kuljetus kielletty" yhteydessä. Niiden sijasta voidaan käyttää muita lisäkilpiä merkin vaikutusalueen tai voimassaoloajan määrittelemiseksi taikka vaikutuksen rajoittamiseksi, kertoo ADR-turvallisuusneuvonantaja Erkki Heiskanen Suomen Kuljetusturva Oy:stä.

Vielä on vaarallisen pimeää, joten muista heijastin11.2.2025 09:33:29 EET | Tiedote

Vaikka aurinkoiset päivät antavat jo lupauksen keväästä, aamut ja illat ovat vielä säkkipimeitä, mahdollisen sumun tai usvan heikentäessä näkyvyyttä entisestään. Ajoneuvon tehokkaista valoista huolimatta jalankulkija on kuljettajalle näkyvillä vain muutaman sekunnin, kuten videoltakin voidaan todeta. Varsinkin ajoneuvojen kohtaamistilanteessa jalankulkijan näkymättömyys on hengenvaarallinen tilanne, muistuttaa liikenneturvallisuusasiantuntija Jarmo Tukiainen Kuljettaja.fi:stä.

Suomalaisinnovaatio lisää vaarallisten aineiden kuljetusten turvallisuutta13.1.2025 22:15:20 EET | Tiedote

Vaarallisten aineiden maantiekuljetukset palvelevat teollisuutta, kauppaa ja kuluttajia päivittäin. Kuljetuksia säädellään sekä kansallisella VAK-lainsäädännöllä että varsin seikkaperäisellä kansainvälisellä ADR-sopimuksella. VAK-lainsäädännön ja ADR-sopimuksen tarkoituksena on ehkäistä ja torjua vahinkoa ja vaaraa, jota vaarallisten aineiden kuljetus saattaa aiheuttaa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye