Forskning: Finländarna är mer bekanta med intressebevakningsfullmakten än tidigare
Enligt en undersökning som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata låtit göra har kännedomen om intressebevakningsfullmakten ökat under de senaste tre åren. Samtidigt har attityderna till att göra fullmakten blivit positivare. Fullmakten blandas dock fortfarande ihop med intressebevakning, som är ett tyngre sätt att sköta ärenden för någon annans räkning och som samtidigt också är dyrare för samhället.

En intressebevakningsfullmakt är en fullmakt som upprättas på förhand om man i något skede inte själv förmår sköta sina ärenden till exempel på grund av en sjukdom eller en olycka. Att färdigt upprätta en intressebevakningsfullmakt i den egna dokumentportföljen gör det lättare att sköta ärenden i framtiden, eftersom man i den kan fastställa vem som sköter sina egna ärenden och på vilket sätt.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata undersökte kännedomen om intressebevakningsfullmakten och attityderna gentemot den åren 2022 och 2024. 1 000 personer besvarade panelundersökningen. Undersökningen genomfördes av forskningsbyrån Vastakaiku och felmarginalen är +/- 3,2 %.
De som redan var bekanta med intressebevakningsfullmakten har nu mer ingående kännedom om den. Medvetenheten har förbättrats särskilt bland respondenter över 70 år. Äldre personer har läst om ämnet i medierna och yngre personer har däremot hört om saken av släktingar eller bekanta.
Trots det blandas intressebevakningsfullmakten ofta ihop med intressebevakning, där en privat eller allmän intressebevakare förordnas att sköta en persons ärenden. 64 % av respondenterna förstod vad som avses med fullmakt.
Känslorna gentemot intressebevakningsfullmakten är positiva. Under uppföljningsperioden ökade det positiva förhållningssättet mest bland femtioåringar. Intressebevakningsfullmakten beskrivs som en försäkran inför framtiden: man får själv bestämma vem som sköter ärendena och på vilket sätt. Som andra fördelar nämns dess enkelhet, smidighet och snabbhet.
Allt yngre har insett att det är bra att förbereda sig inför framtiden
18 % av respondenterna har gjort en intressebevakningsfullmakt för sig själva. Ökningen jämfört med tidigare är fem procent bland alla respondenter. Den största ökningen sågs i målgruppen över 70-åringar, för vilken frågan är mycket aktuell. Ändå verkar också 50-åringarna ha vaknat upp till hur viktig denna fråga är och vidtagit åtgärder.
– Intressebevakningsfullmakten kopplas lätt till åldrande. Jag gläder mig mycket över att allt yngre, trettio-fyrtioåringar, har insett att intressebevakningsfullmakten är en viktig sak. Min förhoppning är också att så många som möjligt skulle upprätta en intressebevakningsfullmakt, gärna genast, berättar ledande sakkunnig Suvi Malinen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Upprättandet av en intressebevakningsfullmakt upplevs som enkelt och intressant, men man lyckas bara inte få det gjort
86 % av dem som upprättat en intressebevakningsfullmakt upplever att det är enkelt att göra det: som hjälp har man använt anvisningar, såsom Suomi.fi-guiden eller en mall.
Även om fullmakten ännu inte har upprättats har intresset för att göra det ökat med åtta procentenheter. Detta syns särskilt bland 50-åringar.
De flesta ser inga nackdelar med att upprätta en intressebevakningsfullmakt. De största hindren för att upprätta fullmakten uppgavs vara att man själv inte får det gjort eller att man inte själv har en sådan förtroendeperson som man skulle ge fullmakt för uppdraget.
Intressebevakningsfullmakten hör till de viktigaste handlingarna för varje myndig person. Trots det upplever många att det inte är aktuellt att upprätta fullmakten ännu: 40 % av respondenterna skulle kunna göra det inom fem år. Ju äldre respondenten var, desto snabbare upplevdes frågan bli aktuell.
Enligt prognosen ökar antalet intressebevakningsfullmakter kraftigt
Enligt prognosen från 2023 fastställs intressebevakningsfullmakterna, dvs. tas i användning i större utsträckning för varje år. År 2032 förutspås det finnas över 50 000 intressebevakningsfullmakter, medan antalet 2023 var cirka 20 000. År 2024 behandlade Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata över 10 000 ärenden som gällde fastställelse av intressebevakningsfullmakt.
Enligt prognosen kommer antalet huvudmän som står under intressebevakning och antalet intressebevakningsfullmaktsgivare att förändras under de kommande åren så att fullmaktsgivarnas andel ökar från nuvarande cirka 28 procent till cirka 45 procent 2032.
– Vi uppmuntrar till att upprätta en intressebevakningsfullmakt, eftersom den stärker självbestämmanderätten för dem som behöver hjälp och också gör fullmäktigens, dvs. den som sköter ärenden, uppgift lättare, påminner Malinen.
Vad är en intressebevakningsfullmakt? |
|||
|
|||
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ökade kännedomen om intressebevakningsfullmakten 2022–2024 genom kampanjen I egna händer |
|||
|
|||
Nyckelord
Kontakter
Suvi MalinenLedande sakkunnigDigi- ja väestötietovirasto
Tel:0295 539 060suvi.malinen@dvv.fiLänkar
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.
Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen22.8.2025 08:08:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum