Tutkimus: Edunvalvontavaltuutus on suomalaisille aiempaa tutumpi
Digi- ja väestötietoviraston teettämän tutkimuksen mukaan edunvalvontavaltuutuksen tunnettuus on kasvanut viimeisten kolmen vuoden aikana. Samalla asenteet sen tekemistä kohtaan ovat muuttuneet myönteisemmiksi. Valtuutus sekoitetaan kuitenkin edelleen edunvalvontaan, joka on paljon raskaampi ja yhteiskunnalle kalliiksi tuleva tapa hoitaa asioita toisen puolesta.

Edunvalvontavaltuutus on valtakirja, joka tehdään etukäteen siltä varalta, että ei itse kykene hoitamaan asioitaan esimerkiksi sairauden tai onnettomuuden takia. Edunvalvontavaltakirjan tekeminen valmiiksi omaan asiakirjasalkkuun helpottaa asioiden hoitamista tulevaisuudessa, koska siinä voi määritellä, kuka omia asioita hoitaa ja millä tavalla.
Digi- ja väestötietovirasto tutki edunvalvontavaltuutuksen tunnettuutta ja siihen liittyviä asenteita vuosina 2022 ja 2024. Paneelitutkimukseen vastasi 1000 ihmistä. Tutkimuksen toteutti Tutkimustoimisto Vastakaiku ja sen virhemarginaali on +/- 3,2 %.
Ne, joille edunvalvontavaltuutus oli jo ennestään tuttu, tietävät siitä nyt syvällisemmin. Tietoisuus on parantunut etenkin yli 70-vuotiaissa vastaajissa. Iäkkäämmät ihmiset ovat lukeneet aiheesta mediasta ja nuoremmat taas kuulleet asiasta sukulaisilta tai tuttavilta.
Silti edunvalvontavaltuutus usein sekoitetaan edunvalvontaan, jossa henkilön asioita hoitamaan määrätään joko yksityinen tai yleinen edunvalvoja. Vastaajista 64 % ymmärsi, mitä valtuutuksella tarkoitetaan.
Tunteet edunvalvontavaltuutusta kohtaan ovat myönteisiä. Myönteisyys kasvoi seuranta-aikana eniten viisikymppisten keskuudessa. Edunvalvontavaltuutusta kuvataan kuin vakuutuksena tulevan varalle: saa itse päättää, kuka asioita hoitaa ja millä tavalla. Muina etuina mainitaan sen helppous, vaivattomuus ja nopeus.
Yhä nuoremmat ovat havahtuneet varautumaan tulevaisuuteen
Vastaajista 18 % on tehnyt itselleen edunvalvontavaltuutuksen. Kasvua aiempaan on viisi prosenttia kaikissa vastaajissa. Suurin kasvu nähtiin yli 70-vuotiaiden kohderyhmässä, jolle asia onkin erittäin ajankohtainen. Silti myös viisikymppiset näyttävät heränneen asian tärkeyteen ja ryhtyneen toimeen.
– Edunvalvontavaltuutus liitetään helposti ikääntymiseen. Olen todella ilahtunut siitä, että yhä nuoremmat, kolme-nelikymppiset, ovat hoksanneet edunvalvontavaltuutuksen olevan tärkeä asia. Toivonkin, että mahdollisimman moni laatisi edunvalvontavaltakirjan, mielellään heti, kertoo johtava asiantuntija Suvi Malinen Digi- ja väestötietovirastosta.
Edunvalvontavaltakirjan tekeminen koetaan helpoksi ja kiinnostavaksi, mutta sitä ei vain saada aikaan
86 % edunvalvontavaltakirjan tehneistä kokee sen tekemisen helpoksi: apuna on käytetty ohjeita, kuten Suomi.fi-opasta tai mallipohjaa.
Vaikka valtakirjaa ei vielä ole tehnyt, kiinnostus sen tekemiseen on kasvanut kahdeksalla prosenttiyksiköllä. Tämä näkyy etenkin viisikymppisten ikäryhmässä.
Useimmat eivät näe edunvalvontavaltuutuksen tekemisessä mitään huonoja puolia. Suurimpia esteitä valtuutuksen tekemiselle kerrottiin olevan oma aikaansaamattomuus tai että itsellä ei ole sellaista luottohenkilöä, jonka valtuuttaisi tehtävään.
Edunvalvontavaltuutus kuuluisi jokaisen täysi-ikäisen tärkeisiin asiakirjoihin. Silti moni ei koe valtuutuksen tekemistä vielä ajankohtaiseksi: 40 % vastaajista voisi tehdä sen viiden vuoden sisällä. Mitä vanhempi vastaaja oli, sitä nopeammin asian koettiin tulevan ajankohtaiseksi.
Ennusteen mukaan edunvalvontavaltuutusten määrä kasvaa voimakkaasti
2023 tehdyn ennusteen mukaan edunvalvontavaltuutuksia vahvistetaan eli otetaan käyttöön vuosi vuodelta enemmän. Vuonna 2032 käytössä olevia edunvalvontavaltuutuksia ennustetaan olevan yli 50 000, kun niitä vuonna 2023 oli noin 20 000. Vuonna 2024 Digi- ja väestötietovirastossa käsiteltiinkin yli 10 000 edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista koskevaa asiaa.
Ennusteen mukaan edunvalvonnassa olevien päämiesten ja edunvalvontavaltuuttajien määrät muuttuvat tulevina vuosina siten, että valtuuttajien osuus kasvaa nykyisestä noin 28 prosentista noin 45 prosenttiin vuonna 2032.
– Kannustamme edunvalvontavaltakirjan tekemiseen, koska sen myötä apua tarvitsevien itsemääräämisoikeus toteutuu paremmin ja myös valtuutetun eli asioiden hoitajan tehtävä on kevyempi, Malinen muistuttaa.
Mikä on edunvalvontavaltuutus? |
|||
|
|||
Digi- ja väestötietovirasto kasvatti edunvalvontavaltuutuksen tunnettuutta vuosina 2022–2024 Omissa käsissä -kampanjalla |
|||
|
|||
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suvi MalinenJohtava asiantuntijaDigi- ja väestötietovirasto
Holhoustoimi: edunvalvontavaltuutus
Linkit
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Från och med slutet av 2025 kan en person endast vara stadigvarande bosatt i ett land – för närvarande har 12 000 personer adress både i Finland och Estland13.10.2025 08:10:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har tillsammans med inrikesministeriet i Estland utrett att 12 000 personer har registrerat en stadigvarande adress i både Finland och Estland. Från och med december 2025 kommer detta inte längre att vara möjligt, då man automatiskt börjar utbyta information om personer som flyttar mellan länderna. I fortsättningen kan den stadigvarande adressen endast registreras i endast ett land.
Loppuvuodesta 2025 vakinainen osoite voi olla vain yhdessä maassa – 12 000 henkilöllä osoite sekä Suomessa että Virossa13.10.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on selvittänyt yhdessä Viron sisäministeriön kanssa, että 12 000 henkilöllä on vakinainen osoite rekisteröitynä sekä Suomessa että Virossa. Joulukuusta 2025 lähtien tämä ei ole enää mahdollista, kun tietoja maiden välillä muuttavista henkilöistä aletaan vaihtaa automaattisesti. Jatkossa vakinainen osoite voi olla rekisteröitynä vain yhteen maahan.
By the end of 2025 people may only have a permanent address in one country - 12,000 persons currently have an address in both Finland and Estonia13.10.2025 08:10:00 EEST | Press release
Together with the Estonian Ministry of the Interior, the Digital and Population Data Services Agency has determined that 12,000 persons have a permanent address registered in both Finland and Estonia. As of December 2025, this will no longer be possible as information on persons moving between the two countries will be exchanged automatically from that time forward. In the future, a permanent address can only be registered in one country.
Från och med 2026 skickas myndighetspost i första hand elektroniskt – ändringen omfattar cirka två miljoner personer9.10.2025 10:02:00 EEST | Pressmeddelande
År 2026 aktiveras Suomi.fi-meddelanden för alla myndiga personer som uträttar ärenden digitalt och som inte har aktiverat tjänsten tidigare. Tjänsten aktiveras när en person identifierar sig första gången 2026 i någon myndighets e-tjänst. Efter ändringen får över fyra miljoner personer myndighetspost i första hand digitalt.
Viranomaisposti saapuu vuoden 2026 alusta ensisijaisesti sähköisesti – muutos koskee noin kahta miljoonaa henkilöä9.10.2025 10:02:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2026 Suomi.fi-viestit tulee käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille, jotka eivät ole ottaneet sitä aiemmin käyttöönsä. Palvelu tulee käyttöön, kun henkilö tunnistautuu ensimmäisen kerran vuonna 2026 jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Muutoksen jälkeen viranomaispostia vastaanottaa ensisijaisesti digitaalisesti yli neljä miljoonaa henkilöä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme