Hesburger kierrättää 400 tonnia kasviöljyä
Hesburger-ravintoloissa paistetaan päivittäin tuhansia kiloja ranskanperunoita rapsiöljyssä. Käytön jälkeen kasviöljy kerätään talteen, ja se toimitetaan eteenpäin jatkojalostusta varten. Talteen kerättyä öljyä käytetään uusiutuvien tuotteiden valmistuksessa kuten Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoaineessa, jonka voimalla valtaosa Hesburgerin kuljetuksista kulkee tien päällä.

Kiertotalousyhteistyö Hesburgerin ja Nesteen kesken on jatkunut jo kolmen vuoden ajan. Viime vuonna Suomessa kerättiin talteen 271:sta Hesburger-ravintolasta noin 400 tonnia ranskalaisten paistoöljyä. Keräystä suoritetaan Suomen lisäksi myös Virossa, Latviassa ja Liettuassa.
”Hesburgerin ja Nesteen yhteistyö on hyvä esimerkki siitä, että toimillamme on vaikutusta myös ihmisten arkeen ja työhön. Uskon, että Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaineella kulkevan Hesburger-rekan ratin takana on kuljettajan hauska miettiä, että tämänkin pienemmin päästöin ajettavan reissun mahdollistaa osaltaan ranskalaisten paistoöljy”, Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti kommentoi.
Vastuullista yhteistyötä
Vuositasolla Hesburger-rekat tankkaavat noin 175 000 litraa Neste MY Uusiutuvaa Diesel™ -polttoainetta, ja ne ovat kulkeneet sen avulla tähän mennessä jo yli miljoona kilometriä tien päällä. Näiden kuljetusten osalta Hesburger on vähentänyt kuljetustensa kasvihuonekaasupäästöjä keskimäärin 90 %* verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön.
‘’Yritysten välinen yhteistyö ja kumppanuus ovat avainasemassa vauhdittaessamme muutosta kohti hiilineutraliutta. Nesteen tavoitteena on uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillaan auttaa asiakkaitaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Yhteistyömme Hesburgerin kanssa on hyvä esimerkki siitä, miten omiin päästötavoitteisiinsa pyrkiessä ja päästöjä vähentäessä vastataan myös sidosryhmien odotuksiin ja vaatimuksiin vastuullisuudesta’’, sanoo Nesteen Marketing & Services liiketoiminnan Sustainable Growth -yksiköstä vastaava johtaja Risto Karppinen.
*) Elinkaaren aikaisten päästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmät ovat EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin II (2018/2001/EU) mukaisia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petteri PohjonenViestintäpäällikkö
Puh:+358 (0)40 761 3201petteri.pohjonen@hesburger.fiKuvat



Tietoja julkaisijasta
Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger toimii yhdeksässä maassa: Suomessa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Saksassa, Ukrainassa, Bulgariassa, Puolassa ja Romaniassa. Hesburger työllistää Suomessa noin 6000 työntekijää ja ulkomailla 2700 työntekijää. Vuoden 2023 verollinen myynti Suomessa oli 286 miljoonaa euroa ja ulkomailla 172 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hesburger
Hesburger avaa uuden suuren ravintolan Jyväskylän Seppälään – avajaisia vietetään perjantaina 5.12.4.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Hesburger avaa Ahjokadun ja Seppäläntien kulmaan uuden 470-neliöisen Drive-in-ravintolan, joka korvaa tontilla aiemmin toimineen pienen Hesburgerin. Uudessa ravintolassa on 64 asiakaspaikkaa ja uutuutena oma drive-in-luukku prepaid-tilauksille.
Hesburgerin Ieva Salmela on vuoden ihmisläheisin johtaja – Hesburger nousi Suomen ihmisläheisimpien työpaikkojen kuuden kärkeen28.11.2025 14:37:46 EET | Tiedote
Hesburgerin kansainvälisen viestinnän ja markkinoinnin johtaja Ieva Salmela on valittu vuoden ihmisläheisimmäksi johtajaksi HumanPower25-kilpailun yli 250 henkilöä työllistävien yritysten sarjassa. Lisäksi Hesburger sijoittui ihmisläheisimpien työpaikkojen kuuden parhaan joukkoon.
Hesburger nousi työnantajabrändien kolmen kärkeen31.10.2025 14:14:06 EET | Tiedote
Hesburger on valittu vuoden 2025 työnantajabrändien kärkikolmikkoon. Hesburger erottui erityisesti aitoudellaan ja kyvyllään puhutella nuoria työnhakijoita heidän omassa mediaympäristössään.
Hesburger asetti kovan tavoitteen – Nyt noin joka seitsemäs myyty tuote on kasvipohjainen1.9.2025 14:15:00 EEST | Tiedote
Hesburgerin tähtäimessä on, että vuoteen 2030 mennessä puolet myydyistä tuotteista olisi kasvipohjaisia. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää kuitenkin loppukiriä, johon kannustimena toimii tuotteiden matalampi hinta.
Hesburgerilla ennätysvilkas kesärekrytointi – hakijoita yli kaksinkertainen määrä26.8.2025 09:45:30 EEST | Tiedote
Hesburgerin kesärekrytointi rikkoi tänä vuonna ennätyksiä sekä hakijoiden että uusien työntekijöiden määrässä. Lisäksi ketju sai tänä kesänä yli tuhat hakemusta koululaisten Tutustu työelämään ja tienaa -harjoitteluun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme