
Tutkimus - Kuntien digiviestinnästä löytyy kehitettävää
Kuntasektorin verkkosivustoihin ja analytiikkaan keskittyvässä tutkimuksessa kävi ilmi, että kuntien verkkoviestinnän tasossa on suuria eroja. Siinä missä pieni osa kunnista hyödynsi moderneja verkkoviestinnän välineitä aktiivisesti, oli melko suuressa osassa tyydytty minimitason ratkaisuihin.

Digiteam Oy tutki kuntien web-analytiikan hyödyntämistä vuonna 2024. Tutkimus paljasti analytiikan käytössä haasteita, jotka vaikuttavat kuntien digiviestintään.
Kuntien viestintään ja markkinointiin lähetettiin kysely analytiikan hyödyntämisestä. Tämän lisäksi selvitettiin kuntien sivustoilta löytyvät analytiikkaohjelmistot ja sivustojen evästekyselyiden toteutustapa.
Tutkimuksen merkittävimmät havainnot
Sivustoanalytiikan käytössä on eri kuntien välillä suuria eroja. Osa kunnista käyttää analytiikkaa edistyneesti ja tehokkaasti, kun taas osa on luopunut verkkoanalytiikkatyökaluista kokonaan, ilmeisesti vuonna 2023 analytiikan ympärillä tapahtuneen gdpr-kuohunnan takia.
Tutkimuksen tulokset ovat luettavissa kokonaisuudessaan sivulla https://digiteam.fi/tutkimus-kuntien-sivustoanalytiikan-kaytosta/
Havaintoja:
- Polarisaatio – pieni osa kunnista hyödyntää analytiikkaa edistyneesti, osa ei lainkaan
- Verkkoanalytiikan käyttö on keskittynyt viestintään ja markkinointiin, kuten pitääkin
- Analytiikan käytölle olisi halukkuutta, mutta osaamisen ja resurssien puute rajoittaa hyödyntämistä
- Analytiikan käytössä löytyy kehitettävää, kuten myös datan laadussa
- Käyttökoulutuksille olisi kova tarve
- Evästekyselyissä ja sivustojen työkalujen valvonnassa olisi parannettavaa
Analytiikasta tehoa, kustannussäästöjä ja motivaatiota viestintään
Vaikka analytiikan hyödyntäminen oli tuloksien valossa pääsääntöisesti puutteellista, tutkimuksessa nousi esiin myös positiivisia signaaleja. Analytiikasta on ollut selvää hyötyä niissä kunnissa, joissa se on ollut aktiivisesti käytössä.
Onnistumiset
- Sivuston hakukonelöydettävyyttä on pystytty kehittämään
- Viestinnän ja mainonnan viestejä on saatu tehokkaammaksi
- Sivuston sisällöistä on tehty mielenkiintoisempia
- Sivustolta on analytiikan avulla paikallistettu ja korjattu teknisiä ongelmia
- Viestinnässä ja markkinoinnissa on pystytty valitsemaan parempia tuloksia tuottavia medioita ja kanavia
Kustannussäästöjä syntyy, kun viestinnässä voidaan keskittyä sellaisiin työtehtäviin, joilla saavutetaan haluttuja tuloksia. Toinen ilmiselvä säästö tulee oikeiden kanavien ja medioiden, sekä viestien valinnasta. Oman työn tulosten itsenäinen mittaaminen tekee työstä myös mielekästä, sekä kasvattaa jatkuvasti osaamista ja motivaatiota.
Halua on, resursseja ei
Tutkimuksessa nousi esiin vastaajien halu hyödyntää analytiikkaa viestinnässä ja markkinoinnissa, mutta monessa organisaatiossa ei tunnu löytyvän resursseja kunnolliseen käyttöönottoon ja käyttökoulutukseen.
Puutteellisen käyttöönoton ja koulutuksen takia työkalujen tuottaman datan laadussa on puutteita. Myös teknisesti hyvin toteutetun käyttöönottoprojektin hyöty valuu hukkaan, jos analytiikan käyttäjät kokevat, että työkaluja ei osata käyttää, dataa ei osata tulkita tai tuloksiin ei voida reagoida.
Työvälineet ja perehdytys kuntoon
”Jokaisella verkkoviestinnän ja markkinoinnin ammattilaisella pitäisi olla oikeus toimivaan analytiikkaan ja riittävään perehdytykseen. Analytiikka auttaa viestinnän ja markkinoinnin mahdollisimman tehokasta toimintaa – ei vain kustannussäästöjen takia, vaan myös vaikuttavuuden ja parempien tulosten takia”, toteaa Digiteamin toimitusjohtaja Antti Kärki.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti KärkiDigiteam Oy
Puh:0405035186antti.karki@digiteam.fiLinkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.