Den nationella symbolen för lättläst har tilldelats servicesidorna på Östra Nylands välfärdsområdes webbplats
Östra Nylands välfärdsområdes webbsidor har anpassats till kraven på lättläst då det gäller servicesidorna. Ändringen genomfördes eftersom webbplatsen ofta är kundens första kontakt med välfärdsområdets tjänster och eftersom välfärdsområdet vill betjäna sina kunder på lika villkor också digitalt.
Som första välfärdsområde i Finland anpassade Östra Nylands välfärdsområde sina servicesidor på webbplatsen ostranyland.fi till lättläst språk på både finska och svenska.
Med en grov avgränsning är servicesidorna:
- Med start i Framsidans huvudmeny de sidor man kommer vidare till samt dessa sidors undersidor.
- Delen Information för klienten inklusive undersidor.
– Vi vill förvissa oss om att vår kommunikation är tydlig och begriplig för alla. Det här är inte bara en teknisk reform, utan en satsning på att alla våra invånare får den information de behöver och kan ta del av våra tjänster oberoende av språkkunskaper eller andra personliga bakgrundsfaktorer, säger Mika Kosunen, kommunikationsdirektör vid Östra Nylands välfärdsområde.
Många, i synnerhet personer som har ett bestående behov av språkligt stöd, som har nedsatta språkkunskaper eller som inte har finska eller svenska som modersmål, är betjänta av att ha tillgång till lättläst språk. Lättläst språk stöder också personer som har begränsad koncentrationsförmåga eller som behöver hjälp med att förstå komplicerade saker.
-Ett mål med att göra våra servicesidor lättlästa är också att förbättra användarupplevelsen och säkerställa att webbtjänsten stöder en smidig vardag. Precis var och en av oss kan i olika livssituationer dra nytta av lättläst. Jämlikhet och människoorientering är viktiga värderingar i vår strategi, fortsätter Kosunen.
Symbolen för lättläst bekräftar det
Östra Nylands välfärdsområde har fått den nationella symbolen för lättläst för sina anpassade sidor. Symbolen för lättläst bekräftar att servicesidornas språk, layout och användbarhet uppfyller kraven på lättläst kommunikation. Du känner igen det lättlästa materialet på att det på sidan finns en pil i formen av ett S och med texten "lättläst". När nya sidor och innehåll skapas har det nyaste serviceinnehållet ännu ingen symbol för lättläst, eftersom det finns en särskild process för att få beteckningen.
I anpassningen av webbinnehållet så att det blir lättläst har Östra Nylands välfärdsområde haft ett nära samarbete med Selko Digital. Deras experter har hjälpt till att ändra texterna till lättläst språk.
-Fackterminologi och fikonspråk stänger dörrar för dem som av en eller annan orsak har svårt att förstå det de läser. I värsta fall kan ett svårt språk vara ett hinder för att uträtta ärenden självständigt, omtalar Selko Digitals tillgänglighetsexpert Marianna Österlund. Östra Nylands välfärdsområde är en modig föregångare som med sitt föredöme visar hur strategins ordalydelser omvandlas till handling. Det krävs mod att utforma innehåll avsett för kunderna på lättläst språk direkt och att inte till exempel gå via en separat lättläst språkversion, fortsätter Österlund.
Östra Nylands välfärdsområde uppmanar användarna att ge respons så att utvecklingsarbetet på webbplatsen ska förbli invånarorienterat.
Nyckelord
Kontakter
Mika Kosunen, kommunikationsdirektör
Tel:040 548 9629mika.kosunen@itauusimaa.fiBilder


Östra Nylands välfärdsområde producerar och ordnar offentliga social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendet i sju kommuner: Askola, Borgå, Lappträsk, Lovisa, Mörskom, Pukkila och Sibbo.
Följ Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Invånarna lyfte fram dels den psykiska hälsan, dels funktionsförmågan som de viktigaste temana i välfärdsplanen12.9.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande
Östra Nylands välfärdsområde genomförde 9.6–17.8.2025 en enkät där man vände sig till invånarna i området med frågor om främjande av hälsa och välfärd. I enkäten ombads invånarna berätta vilka teman som särskilt borde beaktas i den regionala välfärdsplanen, som håller på att utarbetas för åren 2026–2029.
Asukkaat nostivat mielenterveyden ja toimintakyvyn hyvinvointisuunnitelman tärkeimmiksi teemoiksi12.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue toteutti 9.6.-17.8.2025 välisenä aikana kyselyn alueen asukkaille hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä. Kyselyssä asukkaita pyydettiin kertomaan, mitkä teemat tulisi erityisesti huomioida alueellisessa hyvinvointisuunnitelmassa, joka laaditaan vuosille 2026–2029.
Kurs om fysisk aktivitet och kost i välfärdsområdena (LIIRA) samlade över 150 proffs i Borgå9.9.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande
En kursdag om fysisk aktivitet och kost i välfärdsområdena, en del av programmet Finland i rörelse, hölls onsdag 3.9.2025 på Konstfabriken i Borgå. Kursen samlade över 150 aktörer från välfärdsområdet och kommunerna i regionen för att diskutera främjandet av sunda levnadsvanor bland barn, ungdomar och familjer.
LIIRA-koulutus toi yhteen yli 150 ammattilaista Porvoossa9.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Suomi Liikkeelle -ohjelman liikunnan ja ravitsemuksen edistämisen koulutuspäivä pidettiin keskiviikkona 3.9.2025 Porvoon Taidetehtaalla. Koulutus kokosi yli 150 alan toimijaa hyvinvointialueelta ja alueen kunnista keskustelemaan lasten, nuorten ja perheiden terveiden elintapojen edistämisestä.
Nämnden för ordnande av tjänster 3.94.9.2025 10:33:36 EEST | Pressmeddelande
Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde samlades till möte onsdagen 3.9.2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum