Distansservicen vid Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning förnyas: i fortsättningen inloggning med stark autentisering
Distansservicen vid FPA:s center för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning förnyas 27.1.2025. I fortsättningen måste kunderna logga in i tjänsten med stark autentisering (bankkoder eller mobilcertifikat). I och med förändringen blir tjänsten smidigare och tillförlitligare.
Se meddelandet på teckenspråk: https://youtu.be/_j_XnD4rObk
Via distansservicen vid FPA:s center för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning kan kunderna sköta ärenden utan tidsbokning och till exempel beställa tolkning, ge ytterligare uppgifter om en beställning eller få råd. Distansservicen kan även användas för korta distanstolkningsuppdrag. I distansservicen kan man sköta ärenden på finskt teckenspråk eller på talad finska eller svenska.
Distansservicens programvara förnyas 27.1.2025. Den största förändringen för kunderna är kravet på stark autentisering, vilket betyder inloggning med bankkoder eller mobilcertifikat. Även om detta kräver några extra klick av kunden, är avsikten att erbjuda smidigare och tillförlitligare service.
- Distansservicen måste fungera tekniskt ur både tolkningens och kundservicens synpunkt för att användningen ska vara behaglig och smidig för alla parter, säger Sari Paloposki, chef för Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning.
Även om det program som används ändras är tjänstens koncept fortfarande det samma. Man kan sköta ärenden via distansservicen på samma sätt som tidigare. Utöver autentiseringen är den viktigaste förändringen inledning i chatten. I fortsättningen börjar man använda distansservicen via chatten. Inledningen i chatten används också när kunden med tidsbokning gör en ansökan på finskt teckenspråk via distansservicen.
Nya egenskaper vid användningen av distansservicen:
- Autentisering: Kunderna loggar in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.
- Inledning i chatten: Man börjar använda distansservicen via chatten. I chattfönstret ser kunden kömeddelandena och kösituationen.
- Användbarhet: Det nya programmet är lätt att använda för både kunderna och FPA:s sakkunniga.
Kolla i videon nedan hur den förnyade distansservicen fungerar och hur du i fortsättningen kan börja använda den! Videon är på finska. Videons svenska undertexter kommer att publiceras torsdagen den 23 januari. Versioner av videon på teckenspråk kommer att publiceras senare.
Kontakter
Sari PaloposkiChef för Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättningFPA
Tel:050 551 7125sari.paloposki@kela.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum