Alkuperäiskansojen ääni kuuluviin koulutuksen eri tasoille
Suurella osalla suomalaisista on vajavaiset tai virheelliset perustiedot saamelaisista. Tietovajetta alkuperäiskansoista on havaittu ympäri maailmaa. Tuore tutkimuskartoitus korostaa, että alkuperäiskansojen ääni pitäisi saada paremmin kuuluviin koulutuksessa.

Enemmistöväestön syvä tietämättömyys alkuperäiskansa saamelaisista on Suomessa ongelma, josta ovat toistuvasti huomauttaneet Suomelle sekä saamelaisyhteisöt että Euroopan rasismin ja suvaitsemattomuuden vastainen komissio ECRI.
Tietovaje tarkoittaa, että suurella osalla suomalaisista on hyvin vajavaiset – tai virheelliset – perustiedot saamelaisten läsnäolosta, kulttuureista, ja suomalaisten ja saamelaisten välisestä historiasta.
Vastaavaa tietovajetta alkuperäiskansoista on havaittu enemmistöväestön joukossa ympäri maailmaa. Tampereen yliopistot tutkijat selvittivät, miten tietovaje nähdään ja miten sitä voisi purkaa kasvatus- ja koulutuskentällä.
Tutkimuskartoituksessa tarkasteltiin kasvatustieteellistä tutkimuskirjallisuutta kuudesta eri maasta; Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Kanadasta, Australiasta ja Uudesta-Seelannista.
– Kartoitus voi tukea päätöksentekoa ja koulutuksen kehittämistä Suomen kaltaisessa maassa, jossa muun muassa käynnissä oleva saamelaisten totuus- ja sovintokomission työ korostaa tavoitteissaan tiedon lisäämisen merkitystä, sanoo väitöskirjatutkija Ella Mattila.
Mattila kertoo, että myös ECRI on raporteissaan varoittanut tietovajeen lisäävän saamelaisten kohtaamaa vihapuhetta ja kannustanut saamelaisaiheiden opetuksen lisäämiseen suomalaisessa koulujärjestelmässä.
Vaikeaan historiaan liittyvät tunnereaktiot haittaavat oppimista
Mattilan mukaan tutkimuskirjallisuus valottaa, kuinka tietovaje alkuperäiskansoista ei ole aivan "tavallista tietämättömyyttä".
– Tietovaje juontaa juurensa pitkäikäisiin kolonialismin ja vaientamisen rakenteisiin, joissa alkuperäiskansat on jätetty sekä historiallisten että nykypäivän dokumenttien, keskustelujen ja päätöksenteon marginaaliin, hän sanoo.
Kartoituksen mukaan alkuperäiskansoista oppimista haittaa jo omaksuttu väärä tai stereotyyppinen tieto sekä vaikeaan historiaan liittyvät tunnereaktiot, kuten syyllisyyden tai vihan tunteet, joita voi herätä omien henkilökohtaisten tai kansallisten ennakko-oletusten tullessa kyseenalaistetuiksi.
– Tunnereaktiot voivat herättää uuden tiedon vastustusta, aktiivista välttämistä tai sen täyttä kieltämistä, Mattila kertoo.
– Laajemmassa keskustelussa ja koulujärjestelmässä vallinneen hiljaisuuden takia moni ei ole kuullut alkuperäiskansoista ja hämmästyy itsekin tietojensa vähyydestä. Samalla yksilöillä on henkilökohtaista vastuuta siinä, miten vastaanottaa uutta tietoa ja kykenee käsittelemään omia oletuksiaan ja tunteitaan uusien näkökulmien edessä, vaikka ne esimerkiksi näyttäisivät omaa kansaa ikävämmässä valossa, Mattila jatkaa.
Perustietojen opettaminen eri koulutusasteilla on tärkeä askel
Opetus- ja kulttuuriministeriön selvityksen mukaan nykyisten opetussuunnitelmien perusteiden ja laajassa levikissä olevien oppimateriaalien saamelaistieto on vähäistä.
– Saamelaisiin liittyvä opetus on Suomessa tällä hetkellä epävarmaa ja pitkälti riippuvaista yksittäisten opettajien motivaatiosta, Mattila kuvailee.
Hän sanoo, että alkuperäiskansoihin ja heidän kohtaamaansa historiaan liittyvien perustietojen sisällöllinen opettaminen eri koulutusasteilla on tärkeä askel ja tuki – myös kasvatusalan ammattilaisille, joille aiheet voivat olla yhtä lailla epävarmoja ja siten houkutus niiden välttelemiselle voi olla korkea.
Mattilan mukaan sisällöllisen ja tiedollisen tuen lisäksi on tärkeää tunnistaa aiheen monimutkaisuus ja sen sosiaaliset ja emotionaaliset tasot.
– Kirjallisuudessa korostuu tarve nostaa alkuperäiskansojen ääntä kuuluviin koulutuksen eri tasoille, antaa mahdollisuuksia yhteistyöhön ja aitoon dialogiin sekä tarjota tukea uuden oppimisen äärellä heräävässä itsereflektiossa ja tunnetyössä, Mattila sanoo.
Tutkimuskartoitus on julkaistu artikkelina Educational Review -tiedelehdessä.
Alkuperäinen artikkeli: Mattila, E., Lindén, J., & Annala, J. (2024). Reviewing educational conceptualisations of transnational settler ignorance. Educational Review, 1–25. DOI: 10.1080/00131911.2024.2437405
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mediapalveluarkisin 10-15
Puh:+358294520800viestinta.tau@tuni.fiLinkit
Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Kieli- ja viestintätieteiden yleisöluentosarja Sopii kysyä! alkaa tammikuussa16.12.2025 08:45:00 EET | Tiedote
Lääkärissä käyminen, verkkokeskusteluun osallistuminen, generatiivisen tekoälyn kanssa asioiminen, mainokset, sopimustekstit ja lemmikille lepertely – kieli ja viestintä liittyvät kaikkeen. Muun muassa näistä aiheista puhutaan Sopii kysyä! -luentosarjassa Tampereella pääkirjasto Metsossa.
Tampereen yliopistosta valmistuu yli 4 400 tutkinto-opiskelijaa11.12.2025 11:10:00 EET | Tiedote
Tampereen yliopistosta valmistuu tänä vuonna reilusti yli 4000 tutkinto-opiskelijaa. Määrä kasvoi viime vuoteen nähden noin kahdellasadalla. 51 prosenttia valmistuneista suoritti ylemmän korkeakoulututkinnon, eli arkkitehdin, diplomi-insinöörin, lääketieteen lisensiaatin tai maisterin tutkinnon.
Tutkijat seurasivat vuoden yläkoulun valmistavaa opetusta: Vasta maahan muuttaneiden kielitaito kehittyy odotusten mukaisesti, mutta tavoite on liian matala11.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Tutkimus selvitti ensimmäistä kertaa laajasti valmistavaa opetusta suomalaisissa yläkouluissa. Vuoden seuranta paljastaa, että useimmat oppilaat saavuttavat vuoden aikana valmistavalle opetukselle asetetut tavoitteet: lähes yhdeksän kymmenestä ylitti luetun ymmärtämisen tavoitetason, kuullun ymmärtämisessä tavoitetason ylitti neljä viidestä. Kirjoittaminen kehittyi muita taitoja hitaammin. Tavoitetaso ei kuitenkaan välttämättä riitä yläkoulussa pärjäämiseen.
Perla teko -palkinto väkivaltaa koskevalle tutkimukselle, koulutukselle ja vaikuttamistyölle10.12.2025 13:09:13 EET | Tiedote
Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus (Perla) myönsi vuosittaisen Perla teko -palkinnon vaikuttavasta työstä lapsuuden, nuoruuden ja perheen alueella. Vuonna 2025 palkinnon teemana oli ajankohtainen ilmiö tai teema. Palkinto myönnettiin Tampereen yliopiston sosiaalipolitiikan professori Marita Hussolle väkivaltaa koskevasta tutkimuksesta, koulutuksesta ja vaikuttamistyöstä.
Teollisen myynnin hanke juhlistaa yritysyhteistyötä – koulutus jo hyvässä vauhdissa10.12.2025 12:26:39 EET | Tiedote
Tampereen yliopisto alkoi tänä vuonna kouluttaa diplomi-insinöörejä myyntiosaajiksi. Investointituotteiden ja teknologiapalveluiden koulutus- ja tutkimuskokonaisuus käynnistyi työelämäprofessuurilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme