Alkuperäiskansojen ääni kuuluviin koulutuksen eri tasoille
Suurella osalla suomalaisista on vajavaiset tai virheelliset perustiedot saamelaisista. Tietovajetta alkuperäiskansoista on havaittu ympäri maailmaa. Tuore tutkimuskartoitus korostaa, että alkuperäiskansojen ääni pitäisi saada paremmin kuuluviin koulutuksessa.

Enemmistöväestön syvä tietämättömyys alkuperäiskansa saamelaisista on Suomessa ongelma, josta ovat toistuvasti huomauttaneet Suomelle sekä saamelaisyhteisöt että Euroopan rasismin ja suvaitsemattomuuden vastainen komissio ECRI.
Tietovaje tarkoittaa, että suurella osalla suomalaisista on hyvin vajavaiset – tai virheelliset – perustiedot saamelaisten läsnäolosta, kulttuureista, ja suomalaisten ja saamelaisten välisestä historiasta.
Vastaavaa tietovajetta alkuperäiskansoista on havaittu enemmistöväestön joukossa ympäri maailmaa. Tampereen yliopistot tutkijat selvittivät, miten tietovaje nähdään ja miten sitä voisi purkaa kasvatus- ja koulutuskentällä.
Tutkimuskartoituksessa tarkasteltiin kasvatustieteellistä tutkimuskirjallisuutta kuudesta eri maasta; Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Kanadasta, Australiasta ja Uudesta-Seelannista.
– Kartoitus voi tukea päätöksentekoa ja koulutuksen kehittämistä Suomen kaltaisessa maassa, jossa muun muassa käynnissä oleva saamelaisten totuus- ja sovintokomission työ korostaa tavoitteissaan tiedon lisäämisen merkitystä, sanoo väitöskirjatutkija Ella Mattila.
Mattila kertoo, että myös ECRI on raporteissaan varoittanut tietovajeen lisäävän saamelaisten kohtaamaa vihapuhetta ja kannustanut saamelaisaiheiden opetuksen lisäämiseen suomalaisessa koulujärjestelmässä.
Vaikeaan historiaan liittyvät tunnereaktiot haittaavat oppimista
Mattilan mukaan tutkimuskirjallisuus valottaa, kuinka tietovaje alkuperäiskansoista ei ole aivan "tavallista tietämättömyyttä".
– Tietovaje juontaa juurensa pitkäikäisiin kolonialismin ja vaientamisen rakenteisiin, joissa alkuperäiskansat on jätetty sekä historiallisten että nykypäivän dokumenttien, keskustelujen ja päätöksenteon marginaaliin, hän sanoo.
Kartoituksen mukaan alkuperäiskansoista oppimista haittaa jo omaksuttu väärä tai stereotyyppinen tieto sekä vaikeaan historiaan liittyvät tunnereaktiot, kuten syyllisyyden tai vihan tunteet, joita voi herätä omien henkilökohtaisten tai kansallisten ennakko-oletusten tullessa kyseenalaistetuiksi.
– Tunnereaktiot voivat herättää uuden tiedon vastustusta, aktiivista välttämistä tai sen täyttä kieltämistä, Mattila kertoo.
– Laajemmassa keskustelussa ja koulujärjestelmässä vallinneen hiljaisuuden takia moni ei ole kuullut alkuperäiskansoista ja hämmästyy itsekin tietojensa vähyydestä. Samalla yksilöillä on henkilökohtaista vastuuta siinä, miten vastaanottaa uutta tietoa ja kykenee käsittelemään omia oletuksiaan ja tunteitaan uusien näkökulmien edessä, vaikka ne esimerkiksi näyttäisivät omaa kansaa ikävämmässä valossa, Mattila jatkaa.
Perustietojen opettaminen eri koulutusasteilla on tärkeä askel
Opetus- ja kulttuuriministeriön selvityksen mukaan nykyisten opetussuunnitelmien perusteiden ja laajassa levikissä olevien oppimateriaalien saamelaistieto on vähäistä.
– Saamelaisiin liittyvä opetus on Suomessa tällä hetkellä epävarmaa ja pitkälti riippuvaista yksittäisten opettajien motivaatiosta, Mattila kuvailee.
Hän sanoo, että alkuperäiskansoihin ja heidän kohtaamaansa historiaan liittyvien perustietojen sisällöllinen opettaminen eri koulutusasteilla on tärkeä askel ja tuki – myös kasvatusalan ammattilaisille, joille aiheet voivat olla yhtä lailla epävarmoja ja siten houkutus niiden välttelemiselle voi olla korkea.
Mattilan mukaan sisällöllisen ja tiedollisen tuen lisäksi on tärkeää tunnistaa aiheen monimutkaisuus ja sen sosiaaliset ja emotionaaliset tasot.
– Kirjallisuudessa korostuu tarve nostaa alkuperäiskansojen ääntä kuuluviin koulutuksen eri tasoille, antaa mahdollisuuksia yhteistyöhön ja aitoon dialogiin sekä tarjota tukea uuden oppimisen äärellä heräävässä itsereflektiossa ja tunnetyössä, Mattila sanoo.
Tutkimuskartoitus on julkaistu artikkelina Educational Review -tiedelehdessä.
Alkuperäinen artikkeli: Mattila, E., Lindén, J., & Annala, J. (2024). Reviewing educational conceptualisations of transnational settler ignorance. Educational Review, 1–25. DOI: 10.1080/00131911.2024.2437405
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mediapalveluarkisin 10-15
Puh:+358294520800viestinta.tau@tuni.fiLinkit
Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Väitös: Jännitetyt sillat kestävät enemmän kuin luultiin – uutta tietoa rakenteiden vaurionsietokyvystä19.11.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Väitöstutkimuksessaan diplomi-insinööri Olli Asp selvitti, miten suurten jännitettyjen betonisiltojen kantavuutta voidaan arvioida tarkemmin jännepunosten korroosiovaurioiden yhteydessä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää siltojen turvallisen käytön varmistamisessa sekä korjausresurssien tehokkaammassa kohdentamisessa.
MoniCardi yhteistyöhön maailman johtavan uuden sukupolven siruvalmistajan kanssa12.11.2025 14:43:29 EET | Tiedote
Tampereen yliopiston tuore spinoff-yritys MoniCardi ja yhdysvaltalainen Ambiq ovat julkaisseet yhdessä teknisen selvityksen, joka osoittaa MoniCardin sydänanalytiikan toimivuuden Ambiqin edistyneillä mikrosiruilla. Yhteistyön ansiosta esimerkiksi hyvinvointia ja sydänsairauksia voidaan seurata yhä moninaisimmilla laitteilla entistä helpommin ja tehokkaammin.
Yhteenkuuluvuuden johtaminen voi olla avain työpaikan kasvuun10.11.2025 13:31:30 EET | Tiedote
Keskustelu suomalaisen johtamisen haasteista saa tuoreen näkökulman Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksen uudesta tutkimuksesta. Tulosten mukaan työpaikan yhteenkuuluvuuden – eli työyhteisön identiteetin – johtaminen voi olla ratkaiseva tekijä kasvun ja innovaatioiden synnyttämisessä. Vielä vaikuttavampia tuloksia saavutetaan, kun yhteenkuuluvuutta johdetaan yhdessä.
Väitös: Yhteisöllisyys ja yksilölliset voimavarat tukevat opiskelijoiden hyvinvointia poikkeusaikoina10.11.2025 11:10:45 EET | Tiedote
Väitöstutkimuksessaan psykologian maisteri Tiia Toivonen tarkasteli suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja yhteisöllisyyttä koronapandemian aikana ja sen jälkeen. Tutkimus osoittaa, että opiskeluhyvinvoinnin tukeminen edellyttää sekä yhteisöllisten että yksilöllisten voimavarojen vahvistamista – myös poikkeusaikojen jälkeen.
Väitös: Sarveiskalvon limbus-alueen mallinnus auttaa kehittämään sokeuden kantasoluhoitoja5.11.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Diplomi-insinööri Maija Kauppila hyödynsi väitöstutkimuksessaan ihmisen monikykyisistä kantasoluista erilaistettuja limbaalisia kantasoluja ja kehitti 3D-biotulostamalla laboratoriomallin ihmisen sarveiskalvon limbuksesta. Tulokset voivat tulevaisuudessa parantaa hoitomahdollisuuksia potilaille, jotka kärsivät vaikeasta sarveiskalvoperäisestä sokeudesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme