Tuore ravintolatutkimus: Yli puolet ravintoloitsijoista uskoo oman liiketoiminnan positiiviseen kehitykseen
Foodoran teettämän tutkimuksen mukaan ravintolat uskovat kasvuun, mutta joka kolmas ravintoloitsija kaipaisi ulkopuolista apua liiketoiminnan kehittämiseen. Kuljetuspalveluiden roolin nähtiin kasvavan, ja Foodora toivookin, että ravintolat ottaisivat kuljetuskumppanin yhä vahvemmin mukaan liiketoiminnan kehittämiseen.

Viime vuodet ovat muokanneet merkittävästi kuluttajien ostokäyttäytymistä. Digitalisoituminen on ottanut aimo harppauksia eteenpäin, ja verkko-ostamisesta on tullut osa kuluttajien arkea. Myös ravintolapalveluiden käyttö on siirtynyt uudenlaiseen aikakauteen, kun kuluttajat voivat tilata ruokaa mobiililaitteellaan kätevästi minne haluavat.
Ravintola-ala on paininut vaikeuksissa, mutta Foodoran tuottaman ravintolatutkimuksen* mukaan kuluvalle vuodelle asetetaan positiivisia odotuksia ja toiveita. Tutkimukseen vastanneista ravintoloitsijoista yli puolet (62%) uskoo kasvuun ja liiketoiminnan positiiviseen kehitykseen. Vaikuttimina olivat usko omaan tekemiseen, liiketoiminnan kehittäminen ja yleinen taloudellisen tilanteen paraneminen.
Moni kasvuun uskova ravintoloitsija näkee myös henkilöstömäärän kasvavan ja asiakaspaikkojen todennäköisemmin lisääntyvän kuin vähentyvän seuraavan kahden vuoden aikana.
Etätyön yleistyminen ja arjen kiireisyys ovat lisänneet kuljetuspalveluiden suosiota etenkin kaupunkialueilla. Tutkimukseen osallistuneista ravintoloitsijoista 54 prosenttia arvioi kuljetuspalveluiden kautta tehtyjen tilausten kasvavan entisestään.
– Kuljetuspalveluiden rooli kuluttajien arjessa kasvaa jatkuvasti, mikä kannattaa ottaa huomioon liiketoimintaa suunniteltaessa. Ravintolat eivät ole enää pelkästään syömistä varten, vaan niistä haetaan myös elämyksellistä arjen vastapainoa. Ravintolat jakautuvat yhä vahvemmin kahteen. Niihin, joista arjessa tilataan nopeaa ja helppoa ruokaa ja niihin, joihin mennään paikan päälle hakemaan arjen elämyksiä, Foodoran toimitusjohtaja Einar Toivonen sanoo.
Palvelun vetovoiman on yllettävä myös digialustoille
Joka kolmas kyselyyn vastannut ravintoloitsija kertoi kaipaavansa ulkopuolista apua liiketoiminnan kehittämiseen. Tutkimus toi esiin, että etenkin markkinointiin liittyvissä kysymyksissä kaivataan näkemystä, ja kuljetuskumppanin kanavia halutaan hyödyntää entistä tehokkaammin näkyvyyden kasvattamiseksi.
Iso osa ravintoloitsijoista (75%) uskoo, että oman ravintolan liiketoiminta tulee kehittymään kuljetuspalveluiden avulla. Vajaa neljännes tutkimukseen vastanneista ravintoloitsijoista (24%) oli kuitenkin sitä mieltä, ettei kuljetuspalvelut tarjoa heille hyötyjä liiketoimintaan.
– Joidenkin ravintoloiden kohdalla meillä on vielä työsarkaa siinä, että he aidosti ymmärtäisivät kaiken hyödyn, jota voimme heille tarjota. Vahva tahtotilamme on olla ravintoloiden tukena toiminnan viemisessä uuteen aikakauteen. Tässä ajassa tärkeää on kehittää omaa ravintolatoimintaa niin, että sen vetovoima yltää myös digialustoille. Kuljetuspalvelut voivat olla ravintolan liiketoiminnan kehittämisessä hyvinä kasvun mahdollistajina, Toivonen toteaa.
*Foodoran ravintolatutkimus on toteutettu yhdessä Norstat -tutkimustoimiston kanssa. Tutkimukseen vastasi 125 yrittäjää ympäri Suomen. Asiakastutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten ravintolat kokevat tämän hetkisen tilanteen ja toimintaympäristön muutokset liiketoiminnassaan. Tutkimus toteutettiin online-kyselynä loppuvuodesta 2024.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Mämmi
PR & Communications Lead
press@foodora.fi
040 1645401
Tietoa julkaisijasta
foodora on yksi Pohjoismaiden johtavista ruoan ja päivittäistavarakaupan kuljetuspalveluista, joka toimittaa ravintolaruokia ja päivittäistavaroita suoraan asiakkaiden ovelle. foodora toimii kuudessa maassa Euroopassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Unkarissa, Norjassa ja Ruotsissa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. foodora haluaa mahdollistaa kaikille enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa; asiakkaille, yrityksille ja läheteille. foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Einar Toivosesta foodoran uusi toimitusjohtaja vahvistamaan liiketoiminnan kehitystä18.3.2025 08:56:00 EET | Tiedote
Foodoran uusi toimitusjohtaja Einar Toivonen on valmis viemään yrityksen uudelle tasolle. Aiemmin kaupallisena ja strategiajohtajana työskennellyt Toivonen on aloittanut uudessa tehtävässään maaliskuussa 2025.
19.3. Kutsu: Sujuva arki 2030 – miten pikakuljetuspalvelut muokkaavat tulevaisuutta?17.3.2025 13:07:24 EET | Kutsu
Tervetuloa Foodoran kuluttajatutkimuksen julkistustilaisuuteen ke 19.3. klo 14-16!
Raskaustestit ja hiusvärit – foodora listasi tilatuimmat tuotteet12.3.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Foodoran tilatuimpien tuotteiden kärkeen ovat kiilanneet lemmikkien ruoan lisäksi raskaustestit ja hiusvärit. Pirkanmaan alueella tilataan hiusten vaalennustuotteita, kun taas itä-Suomessa väri vaihtuu mustaksi. Foodora keräsi myydyimpien tuotteiden listaukset eri paikkakunnilta.
Lasten ruokatilaukset kiihtyvät lomakausilla – Vegaaninen vaihtoehto yllättää20.2.2025 08:33:00 EET | Tiedote
Lasten ruokatilaukset kokevat selkeän piikin lomakausien aikana, ja erityisesti hiihtoloma on vilkasta aikaa. Myös joulu- ja syysloman käynnistyminen sekä uudenvuodenpäivä ovat ajanjaksoja, jolloin lasten ruokatilaukset kasvavat merkittävästi. Vegaanivaihtoehto löytyy tilatuimpien lastenaterioiden joukosta.
Suolakurkku jakaa kansaa – joka neljäs hampurilaisen tilaaja jättää sen pois12.2.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Foodoran tuoreen datan perusteella peräti 23 prosenttia hampurilaisten tilaajista halusi vuonna 2024 suolakurkut pois hampurilaisen välistä. Luku on merkittävä, koska hampurilainen on Foodoran toiseksi tilatuin annos pizzan jälkeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme