Analía Capponi-Savolainen paljastaa lasten laulamisen syviä merkityksiä
Väitöskirjassaan Capponi-Savolainen havaitsi, että laulaminen on tärkeä osa ekaluokkalaisten elämää.

Capponi-Savolainen tutki 6–7-vuotiaiden lasten kokemuksia laulamisesta monikulttuurisessa koulussa Helsingin alueella. Hän työskenteli 44 lapsen kanssa ja haastatteli 22 heistä. Hän halusi selvittää, mitä laulaminen merkitsee lapsille ja mitä kouluissa ja musiikkikasvatuksessa voidaan oppia lasten kokemuksista.
Väitöskirjassa esitellään seitsemän lapsen tarinat siitä, miten he laulavat arjessaan. Capponi-Savolainen havaitsi, että laulaminen ei ole lapsille vain esiintymistä, vaan tärkeä keino käsitellä tunteita ja selviytyä arjen eri tilanteista.
“Lapset käyttävät laulamista luodakseen itselleen paikkoja, joissa he voivat tuntea olonsa vapaaksi ja luottavaiseksi. Laulaminen auttaa heitä esimerkiksi selviytymään arjen haasteista, kokeilemaan uusia toiminnan ja osallistumisen tapoja sekä ilmaisemaan itseään. He voivat esimerkiksi valita, laulavatko vai eivät, tai tanssivatko he samalla kun laulavat. He voivat valita myös oman musiikkinsa,” Capponi-Savolainen kertoo.
Laulamisen kautta muodostuvat ihmissuhteet ovat lapsille tärkeitä. Eräs haastateltu lapsi esimerkiksi kertoi, että ystävien kanssa hän laulaa kovaa mutta yksin ollessaan hiljempaa. Yksin laulaminen on myös tärkeä osa lasten elämää: he etsivät esimerkiksi koulun pihalta tai luokkien nurkasta paikkoja, joissa voivat laulaa tai hyräillä vapaasti.
Tutkimuksessa selvisi, että koulussa aikuisten ohjauksessa laulaminen tuntui lapsista usein erilaiselta kuin heidän muut laulukokemuksensa. Jotkut lapset toivat innoissaan kotikulttuuriensa lauluja kouluun ja esittelivät niitä, toiset epäröivät eivätkä halunneet jakaa niitä.
Uusi ekologinen lähestymistapa lasten laulamiseen
Lasten laulamista koskeva tutkimus on vuosikymmeniä keskittynyt äänen kehitykseen ja opetusmenetelmiin tai siihen, miten laulut heijastavat lasten kulttuureja. Lasten omiin kokemuksiin laulamisesta erityisesti monikulttuurisissa kouluympäristöissä on kiinnitetty vain vähän huomiota. Näin on siitäkin huolimatta, että esimerkiksi YK:n lapsen oikeuksien sopimus ja Suomen lapsistrategia kehottavat yhteiskuntia ottamaan lasten näkökulmat paremmin huomioon heitä koskevassa päätöksenteossa.
Capponi-Savolaisen tutkimus haastaa perinteisen käsityksen laulamisesta esityksenä tai erillisenä koulussa mitattavana taitona. Hän esittää laulamisen olevan tapa, jolla lapset voivat olla yhteydessä ympäröivään maailmaan. Laulaminen on keino, jolla lapset luovat merkityksiä ja ilmaisevat itseään. Tutkimuksessa ehdotetaankin, että koulut voisivat käyttää laulamista siltana yhdistämään lasten kokemuksia kotona ja koulussa. Jotta voimme ymmärtää lapsia paremmin ja kohdata heidät yksilöinä osana yhteiskuntaa, tarvitaan ajattelutavan muutosta.
“Laulamme paikoissa, joissa rakennamme merkityksiä. Meidän tulisi kiinnittää enemmän huomiota siihen, miten laulaminen voi yhdistää kodin ja koulun kokemuksia. Koulu voisi toimia paikkana, jossa lapset saavat tukea kasvaakseen ja löytääkseen oman tapansa elää ja laulaa,” Capponi-Savolainen sanoo.
Capponi-Savolainen kannustaa opettajia miettimään, miten he voivat lähestyä laulamista luokassa ja ottaa vielä paremmin huomioon lasten omat kokemukset ja näkökulmat.
“Meiltä pyydetään jatkuvasti uusia tapoja kuunnella lapsiamme. Muutos tarvitsee toimintaa. Yksi tapa toimia on syventyä siihen, mitä laulaminen merkitsee lapsille, ja luoda välittämiseen perustuva opetussuunnitelma, joka tukee tätä,” hän tiivistää.
Analía Capponi-Savolaisen väitöstilaisuus järjestetään 15. helmikuuta 2025 Musiikkitalon Camerata-salissa (Mannerheimintie 13, Helsinki). Tilaisuus on englanninkielinen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Karoliina PirkkanenViestinnän suunnittelija
Puh:040 710 4319karoliina.pirkkanen@uniarts.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Musiikilla voi sekä rikkoa että parantaa mielen – uutuuskirja käsittelee musiikkiterapiaa kidutuksen uhrien ja pakolaisten kuntouttamisessa15.9.2025 14:01:44 EEST | Tiedote
Vertailevien tutkimusten mukaan musiikkiterapia on yhtä vaikuttavaa ja tehokasta kuin kognitiivinen psykoterapia. Musiikkiterapiaa onkin muiden menetelmien ohella alettu enenevissä määrin käyttää esimerkiksi sellaisten terapiapotilaiden auttamiseksi, joilla on traumoja kidutuksesta tai kotimaastaan pakenemisesta.
Music can both harm and heal the mind – A new book explores music therapy in the rehabilitation of torture survivors and refugees15.9.2025 14:01:44 EEST | Press release
Comparative studies suggest that music therapy is just as effective and impactful as cognitive psychotherapy. Increasingly, it is being used alongside other methods to support therapy patients suffering from trauma caused by torture or fleeing their homeland.
Iiu Susiraja, Jimmy López ja Noora Dadu ovat Taideyliopiston Vuoden alumnit 202511.9.2025 16:29:20 EEST | Tiedote
Vuoden alumnit ovat Taideyliopistosta valmistuneita taiteilijoita ja esikuvia, jotka ovat vahvistaneet toiminnallaan taiteen ja taiteilijakoulutuksen ainutlaatuista arvoa ja merkitystä.
Taideyliopiston vararehtori Tapio Kujala: Hallituksen lakiesitys pakottaisi taideopiskelijat kohtuuttomiin valintoihin9.9.2025 14:52:38 EEST | Tiedote
Taideyliopisto suhtautuu kriittisesti hallituksen luonnokseen niin sanotusta yhden opiskeluoikeuden säännöstä. Yliopiston mukaan esitys voi pahimmillaan heikentää nuorten mahdollisuuksia kouluttautua monipuolisesti ja murentaa kulttuurialan koulutusekosysteemiä.
”Oppimista koko keholla” – Maalahdessa tuodaan esittävät taiteet osaksi koulua ja sillä on vaikuttavia tuloksia3.9.2025 11:12:56 EEST | Tiedote
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu koordinoi taidekasvatushanketta, jossa tutkitaan esittävien taiteiden tuomista osaksi peruskoulun ja esikoulun opetusta. Kokeilun pohjalta syntyy luonnos siitä, millainen olisi esittävien taiteiden opetussuunnitelma, jos sillä olisi paikka kouluissa kuvataiteen ja musiikin rinnalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme