Hailuodon lauttaliikenne sujuu toistaiseksi normaalisti, mutta poikkeustilanteen liikennejärjestelyt ovat valmiit
Hailuodon lauttaliikenne sujuu toistaiseksi normaalisti ja lautta liikennöi tavanomaisen talviliikenteen tapaan kiintojäiden ympäröimässä jäärännissä. Lauttaliikenne saattaa keskeytyä jääolosuhteiden muuttuessa oleellisesti, mutta tilanteeseen on varauduttu ennakolta. Varareittisuunnitelma on valmistunut ja se voidaan ottaa käyttöön nopeasti jääolosuhteiden muuttuessa.

Jääolosuhteiden ennustaminen on vaikeaa, mutta mahdolliseen poikkeustilanteeseen on varauduttu ennakolta. ELY-keskus on yhteistyössä Väyläviraston, Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeen ja Suomen Lauttaliikenne Oy:n kanssa rakentanut varalauttapaikan idänpuoleisen työpenkereen päähän ja valmistellut varareittisuunnitelman.
Lähiviikkojen liikenne näyttää toistaiseksi sujuvan normaalisti ja säistä riippuu, joudutaanko poikkeusjärjestelyyn turvautumaan lainkaan. ELY-keskus seuraa tilanteen kehittymistä. Normaalin lauttaliikenteen todennäköisin este on jäiden lähtöajankohtaan liittyvä ahtojääriski. Sopivissa tuuliolosuhteissa lauttaväylän eteläpuolinen kiintojääkenttä saattaa rikkoutua ja ajautua ahtojääksi lauttaväylälle.
Mikäli poikkeusjärjestelyihin joudutaan turvautumaan, palvelutaso on merkittävästi normaalitilannetta heikompi. Poikkeusjärjestelyillä varmistetaan kuitenkin Hailuodon saavutettavuus ja elintärkeät yhteydet myös mahdollisessa poikkeustilanteessa.
Hailuodon lauttaväylällä veden syvyys on – 5,5 metriä. Varalauttapaikan edustalla veden syvyys on ainoastaan – 4 metriä. Tämän vuoksi poikkeusjärjestelyjen aikana liikennöidään varalautta Merguksella, jonka syväys on muita lauttoja pienempi ja kantavuus on 62 tonnia. Näin ollen raskaita kokonaispainoltaan 76 tonnin kuljetuksia ei voida kuljettaa lautalla poikkeusjärjestelyjen aikana. Puukuljetuksia ja muita raskaita kuljetuksia tulisi hoitaa mahdollisimman paljon ennakolta nyt, kun lauttaliikenne toimii normaalisti.
Liikenteen palvelutaso ja välityskyky tulevat laskemaan merkittävästi poikkeustilanteessa. Liikenne rajoitetaan aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteen tunteihin ja keskipäivän tunnit rauhoitetaan hankkeen rakennustöille, sillä samalla pitää turvata kiinteän yhteyden rakennustöiden häiriötön jatkuminen ja hankkeen aikataulussa pysyminen.
Rajallisen kapasiteetin vuoksi lauttaliikenteessä otetaan poikkeusjärjestelyn aikana käyttöön varausjärjestelmä lautalle. Varausjärjestelmä pystyy huomioimaan olemassa olevat etuajo-oikeusluvat ja niiden priorisoinnin. Varausjärjestelmän käytöllä tienkäyttäjä voi varmistaa mahtumisensa haluttuun lauttavuoroon. Toisaalta omaa kulkemista pitäisi siis ennakoida aiempaa enemmän. Varausjärjestelmästä ja sen käytöstä tiedotetaan erikseen, mikäli poikkeusjärjestelyihin joudutaan.
Mikäli poikkeusjärjestelyihin joudutaan, ELY-keskus toivoo tienkäyttäjien rajoittavan matkustamista vain välttämättömiin matkoihin Hailuodon ja mantereen välillä. Näin turvataan välttämättömät työ- ja asiointimatkat sekä kaupan elintarvikekuljetukset, maatalouden- ja maitokuljetukset sekä linja-autoliikenne. Vapaa-ajan matkustamista poikkeusjärjestelyjen aikana tulisi välttää.
Tilanteen seuranta
Lauttaliikenteen pysähtyminen lauttaväylällä ei ole todennäköistä lähiviikkoina. ELY-keskus seuraa tilanteen kehittymistä jatkuvasti ja tiedottaa muutoksista. ELY-keskus korostaa, että tällä hetkellä kyse on mahdolliseen poikkeustilanteeseen varautumisesta. Toistaiseksi lauttaliikenne sujuu normaalisti.
Talvella 2025–2026 tilanne oletettavasti helpottuu
Tähän talveen verrattuna olosuhteet lauttaliikenteen näkökulmasta helpottuvat talvella 2025–2026, kun nyt Oulunsalon puoleisen Riutunsillan työpenger kaivetaan auki tämän vuoden aikana. Sillan aukko mahdollistaa merivirran ja jäiden liikkumisen pohjoiseen, jolloin lauttaväylä sekä Oulunsalon lauttaranta pysyvät paremmin jäättöminä. Tänä talvena Oulunsalon lauttarantaa on jouduttu puhdistamaan kerääntyvistä jäämassoista kaivinkonetyönä.
Virallista yleistä jäätietä ei näillä näkymin perusteta tänä talvena
Yleisen jäätien linjauksella on tehty talven mittaan mittauksia jään vahvuuden selvittämiseksi. Viimeisimmät mittaukset on suoritettu 23.1.2025. Mittaustulosten mukaan jään tehollinen vahvuus oli heikoimmillaan 36 cm. Jäätien perustaminen voidaan aloittaa turvallisesti vasta kun jäänvahvuus on koko jäätielinjalla ja tarvittavilla aputyöalueilla vähintään 40 cm. Toistaiseksi vaatimukset eivät täyty, jotta yleistä jäätietä voitaisiin alkaa perustaa.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600 (arkisin klo 9–15)
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Kelirikko- ja painorajoituskausi käynnistyi Keski- ja Itä-Suomessa (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)1.4.2025 08:56:49 EEST | Tiedote
Kelirikkokausi on alkanut ja kelirikosta varoittavia liikennemerkkejä on jo paikoin pystytetty teiden varsille. Kelirikon lopullinen vaikeusaste riippuu kuitenkin vielä paljon kevään säistä. Esimerkiksi kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset voivat helpottaa tilannetta. Eri teiden ja jopa tieosien välillä voi esiintyä voimakasta paikallista vaihtelua.
Lapin matkailuyrityksille suunnattu määräaikainen JTF-haku 31.3.–11.5.202531.3.2025 10:39:15 EEST | Tiedote
Rahoitusta voi hakea Lapin ympärivuotista matkailua edistäviin ohjelmapalveluhankkeisiin, jotka monipuolistavat matkailualueen palvelutarjontaa ja pidentävät sesonkia. Matkailualan yrityksiä halutaan kannustaa toteuttamaan innovatiivisia hankkeita, joiden avulla voidaan uudistaa alaa ja kehittää uusia tuotteita ja palveluja kansainvälisille asiakkaille.
Tillsammans mot bättre vattenförvaltning - föreslå lösningar och påverka Skärgårdshavets tillstånd!27.3.2025 12:21:02 EET | Pressmeddelande
Översiktsplanerna för att minska närings- och partikelbelastningen i Skärgårdshavsprogrammets pilotområden har färdigställts, och arbetet framskrider nu i samarbete med markägare för att genomföra verksamma vattenskyddsåtgärder. Planerna utgör grunden för åtgärderna, men lösningarna utvecklas tillsammans med markägarna, med lyhördhet för deras behov och utmaningar. Översiktsplanerna underlättar prioriteringen och verkställandet av verksamma åtgärder på avrinningsområdet och koordineringen av arbetet. och underlättar för olika aktörer att delta i arbetet. Ett brett samarbete är nyckeln till en förbättrad status för Skärgårdshavet, och alla aktörer i området är välkomna att delta.
Yhdessä kohti parempaa vesienhallintaa – ehdota ratkaisuja ja vaikuta Saaristomeren tilaan!27.3.2025 12:21:02 EET | Tiedote
Saaristomeri-ohjelman pilottialueiden yleissuunnitelmat ravinne- ja kiintoainekuormituksen vähentämiseksi ovat valmistuneet, ja työ etenee nyt yhteistyössä maanomistajien kanssa vaikuttavien vesiensuojelutoimien toteuttamiseen. Suunnitelmat tarjoavat pohjan toimenpiteille, mutta ratkaisuja kehitetään yhdessä maanomistajien kanssa heidän tarpeitaan ja haasteitaan kuunnellen. Yleissuunnitelmat helpottavat vaikuttavien toimenpiteiden priorisointia ja toteutusta, valuma-alueilla, työn koordinointia ja helpottaa eri toimijoiden osallistumista työhön. Laaja yhteistyö on avain Saaristomeren tilan parantamiseen, ja kaikki alueen toimijat ovat tervetulleita mukaan.
Vattendrag som är känsliga för åtgärder inom skogsbruket – Dataunderlaget är till hjälp vid planeringen av åtgärder inom skogsbruket27.3.2025 09:55:00 EET | Pressmeddelande
Det nationella dataunderlaget över vattendrag som är känsliga för åtgärder inom skogsbruket är färdigt. Syftet med dataunderlaget är att hjälpa till att beakta vattendrag som är känsliga för åtgärder inom skogsbruket, redan i det skedet då man börjar planera skötselåtgärder. Dataunderlaget har sammanställts i samarbete mellan NTM-centralerna och Finlands miljöcentral (SYKE) och de geografiska objekten kan granskas på en karta. Dataunderlaget är avsett för att underlätta planeringsarbetet, så att skadlig inverkan på vattendrag kan förebyggas och minskas.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme