Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde

Lapsiperheiden sosiaalityön puutteiden korjaaminen etenee suunnitellusti

Jaa

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde on saanut Pohjois-Suomen aluehallintovirastolta huomautuksen puutteista lapsiperheiden sosiaalityössä. Tilanteen korjaamiseksi on työskennelty jo pitkään ja kehittämistyön tulokset alkavat näkyä. Muutostyö palvelujen parantamiseksi jatkuu.

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto on valvonut Pohteen lapsiperheiden sosiaalityötä helmikuusta 2023 alkaen. Osana valvontaa aluehallintovirasto on muun muassa tehnyt syksyllä 2024 kyselyn Pohteen sosiaalityöntekijöille. Valvonnan tuloksena aluehallintovirasto on todennut puutteita palvelujen järjestämisessä, ja se on antanut Pohteelle huomautuksen.

Huomautuksessaan aluehallintovirasto nostaa esille, että Pohde on ryhtynyt toimiin puutteiden korjaamiseksi, mutta Pohteella on edelleen alueellisia eroja muun muassa toimintatavoissa, henkilöstöresursseissa ja työntekijöiden asiakas- ja työmäärissä. Aluehallintoviraston huomautuksen mukaan henkilöstön puute on viivästyttänyt asiakastapaamisia, palvelutarpeen arviointien käsittelyä sekä asiakassuunnitelmien laatimista.

Korjaavien toimenpiteiden vaikutus alkaa näkyä arjessa 

Pohde on tehnyt jo pitkään työtä lapsiperheiden sosiaalityön puutteiden korjaamiseksi. Erilaisia toimintatapoja, jotka ovat olleet käytössä Pohdetta edeltävissä organisaatioissa, on pyritty yhtenäistämään esimerkiksi organisaatiomuutoksilla. Lapsiperheiden sosiaalipalvelut on koottu yhteen Perhekeskus-palvelualueelle. Tietojärjestelmiin liittyviä haasteita on ratkottu erilaisin toimenpitein. 

Pohde on lisännyt sosiaalityön henkilöstöresurssia sekä asiakas- että esihenkilötyöhön. Tämä on vähentänyt asiakasmääriä. Myös sihteerityön ja sosiaaliohjaajien työpanoksen lisääminen on mahdollistanut sosiaalityön asiantuntijoiden keskittymisen asiakastyöhön paremmin. Lisäksi sosiaalityöntekijöiden saatavuus on parantunut ja vaihtuvuus vähentynyt merkittävästi.

Toimenpiteiden tuloksena asiakassuunnitelmia on päivitetty, yhteistyötä eri toimijoiden välillä on tiivistetty, konsultaatiorakenteita on parannettu ja palveluprosesseja on kehitetty esimerkiksi palveluohjauksen osalta.

Keskeinen kehittämistoimenpide on perhekeskustoiminta, jossa asiakas saa tarpeen mukaiset palvelut yhden yhteydenoton periaatteella digitaalisesti, puhelimitse tai fyysisellä käynnillä. Asiakkaille tämä tarkoittaa sujuvampia ja yhdenvertaisempia palveluita sekä palvelujen saatavuuden parantumista.

Lapsiperheiden sosiaalityön kehittämisen toimenpiteet jatkuvat edelleen yhdessä henkilöstön ja sidosryhmien kanssa. Muutostyötä palvelujen parantamiseksi tehdään jatkuvasti.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde

Perhekeskuspalvelujen muutossuunnitelmilla tavoitellaan selkeämpää organisaatiota ja yhdenmukaisempia palveluja17.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen perhekeskuspalveluihin suunnitellaan muutoksia, joiden tavoitteena on selkeyttää palvelualueen organisaatiorakennetta ja palveluja. Perhekeskuspalvelut on tarkoitus järjestää niin, että palvelut ovat saatavilla yhdenmukaisesti koko Pohteen alueella. Koska suunnitelmiin liittyy henkilöstövaikutuksia, Pohde on antanut 11.9. henkilöstöjärjestöille neuvotteluesityksen yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämiseksi. Neuvottelut alkoivat 16.9.2025.

Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen puhelinnumero vaihtuu: jatkossa kyydit tilataan Tervia Logistiikan omasta palvelunumerosta15.9.2025 12:39:44 EEST | Tiedote

Tervia Logistiikka on vastannut 1.1.2025 alkaen Lapin hyvinvointialueen sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Keskiviikosta 24.9.2025 alkaen kyydit tilataan Tervia Logistiikan uudesta palvelunumerosta. Taustalla on tavoite kehittää asiakaspalvelun laatua ja saavutettavuutta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye