Hyvinkää–Hanko-rata sähköistyi – sähkövetoinen tavaraliikenne vähentää päästöjä
Hyvinkää-Hanko-radan sähköistyksen myötä VR:n sähkövetoinen tavaraliikenne on käynnistynyt rataosalla. Radan sähköistys tehostaa teollisuuden rautatiekuljetuksia sekä pienentää liikenteen hiilijalanjälkeä.

Sähköistetty Hyvinkää-Karjaa rataosuus on saanut käyttöönottoluvan ja ensimmäiset kaupallisen liikenteen sähkövetoiset tavarajunat on liikennöity Hangon satamaan maanantaiaamuna 3. helmikuuta.
"Sähkövetoinen raideliikenne on yksi konkreettisimmista keinoista vähentää logistiikan päästöjä ja edistää kestävää kehitystä. Rataosan sähköistämisen myötä olemme jälleen voineet lisätä sähkövetoista tavaraliikennettämme, ja voimme tarjota asiakkaillemme entistä vastuullisempia kuljetusratkaisuja", sanoo VR Transpointin kaupallinen johtaja Joni Lehtonen.
Sähkövetoinen liikenne parantaa logistiikkaketjun tehokkuutta kokonaisuudessaan, kun kuljetukset voidaan hoitaa yhdellä ja samalla veturilla ilman tarvetta vaihtaa sähköstä dieseliin tai päinvastoin kuljetuksen aikana. VR operoi rataosuudella tavaraliikennettä jatkossa pääsääntöisesti pelkällä sähkövedolla, ja kuljetuksissa hyödynnetään myös uusimpia ja suorituskykyisimpiä Vectron-sähkövetureita. VR:n käyttämä sähkö on fossiilitonta.
Sähköistys parantaa myös Hangon sataman palvelukykyä merkittävästi, sillä sataman saavutettavuus paranee. Asiakkaat hyötyvät entistä sujuvammista kuljetusratkaisuista sekä toimivasta satamakäsittelystä.
"Hangon Sataman palvelukyky paranee huomattavasti radan sähköistyksen myötä. Kuljetusreitti Hankoon tehostuu ja tulee ympäristöystävällisemmäksi, mikä on linjassa sekä sataman että EU:n ympäristötavoitteiden kanssa. Tästä on hyvä jatkaa tehokkaan kuljetusreitin edelleen kehittämistä tuotantolaitoksilta loppuasiakkaalle yhteistyössä kaikkien toimijoiden kanssa", kertoo Hangon Satama Oy:n toimitusjohtaja Anders Ahlvik.
VR:n tavoitteena on lisätä sähkövedon osuutta edelleen, mutta tämä edellyttää rataverkon sähköistämistyön jatkamista. Sähköveto mahdollistaa suuremmat kuormat vähemmällä junamäärällä, mikä tehostaa koko logistiikkaketjua ja pienentää edelleen energiankulutusta sekä päästöjä.
"Investoinnit kestävään liikenteeseen ovat ratkaisevia Suomen vientiteollisuuden kilpailukyvylle. Mitä enemmän tavaraa siirretään kulkemaan rautateillä, sitä tehokkaammin pienennetään myös liikenteen kokonaispäästöjä", VR:n Lehtonen sanoo.
Yhteyshenkilöt
VR Mediadesk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puh. 029 434 7123 ja viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa ma-pe 8-16. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikennettä. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2023 kyydissämme tehtiin 15,1 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa ja kuljetimme rautateitse 23,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 224,1 miljoonaa euroa ja työllistimme yli 9 100 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
Tutkimusyritys Omnitele mittasi, miten netti toimii junissa: VR-wifillä nettiyhteys on parempi kuin matkapuhelinverkoissa13.3.2025 14:48:54 EET | Tiedote
Riippumattoman tutkimusyrityksen Omnitelen tuoreiden mittausten mukaan VR:n uudistettu wifi toimii varsin kattavasti junissa. Hyvälaatuinen, junan uutta wifiä käyttävä nettiyhteys (yli 5 Mbit/s) saavutettiin 95 prosentilla rataosuuksista suoritetuista mittauksista. Junamatkustajien tyytyväisyys VR-wifiin on parantunut selvästi viime vuodesta. Eri rataosuuksilla on wifin ja mobiiliverkkojen kuuluvuudessa merkittäviä eroja.
VR uudistaa matkustusluokat – raiteilta saa entistä yksilöllisempää palvelua12.3.2025 10:00:00 EET | Tiedote
VR:n lisäpalvelulliset matkustusluokat tunnistaa jatkossa Ekstra-nimestä. Tutun Eko-perusmatkustusluokan rinnalle tulevat uudet matkustusluokat Ekstra Rauhallinen, Ekstra Rento ja Ekstra Plus, joiden lisäpalveluilla matkastaan voi räätälöidä juuri itselleen sopivan. Samalla Ekstra-luokkien lippujen hinnoittelu muuttuu dynaamiseksi ja aiemmin varaamalla paikan voi saada entistä edullisemmin.
VR:n vastuullisuustyö palkittiin: Suomen 5. vastuullisin yritys ja toimialansa ykkönen10.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
VR on kuluttajien mielestä kaikista vastuullisin matkustajaliikennebrändi Suomessa vuonna 2025. Lisäksi arvioitujen 248 yrityksen joukosta VR on viidenneksi vastuullisin. Sijoitus parani viime vuodesta, jolloin VR oli kuudes. Tunnustuksen myönsi Sustainable Brand Index, joka on Suomen ja Euroopan suurin brändien vastuullisuutta mittaava tutkimus.
VR Pendolino Plus -junat aloittavat liikennöinnin Helsingistä Turkuun ja Ouluun vuoden lopulla27.2.2025 11:00:12 EET | Tiedote
Aiemmin Allegro-nimellä tunnetut junat alkavat liikennöidä VR:n kaukoliikenteen reiteillä Helsingistä Turkuun ja Ouluun. Junien nimi on jatkossa Pendolino Plus. Samalla VR tuo raiteille uuden, entistä palvelevamman Ekstra Plus -matkustusluokan. Kalusto aloittaa liikennöinnin vuoden 2025 lopulla. VR kertoo tarkemmin lipunmyynnin ja liikennöinnin käynnistymisen aikatauluista ennen kesää.
Talvilomailijan valinnoilla on väliä – junamatkailu pienentää tehokkaasti hiilijalanjälkeä12.2.2025 13:07:25 EET | Tiedote
Matkakohteen sijainnin sekä matkustustavan valinnalla voi vaikuttaa olennaisesti matkustamisen aiheuttamaan päästökuormaan. VR:n ja Protect Our Winters (POW) Finlandin tuore kysely osoittaa, että monet talvilomailijat eivät vielä tiedosta valintojensa vaikutusta päästöihin. Uusi VR:n ja POWin yhdessä laatima Kestävän talvimatkailun opas auttaa tekemään kestäviä matkustusvalintoja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme