Hyvinkää–Hanko-rata sähköistyi – sähkövetoinen tavaraliikenne vähentää päästöjä
Hyvinkää-Hanko-radan sähköistyksen myötä VR:n sähkövetoinen tavaraliikenne on käynnistynyt rataosalla. Radan sähköistys tehostaa teollisuuden rautatiekuljetuksia sekä pienentää liikenteen hiilijalanjälkeä.

Sähköistetty Hyvinkää-Karjaa rataosuus on saanut käyttöönottoluvan ja ensimmäiset kaupallisen liikenteen sähkövetoiset tavarajunat on liikennöity Hangon satamaan maanantaiaamuna 3. helmikuuta.
"Sähkövetoinen raideliikenne on yksi konkreettisimmista keinoista vähentää logistiikan päästöjä ja edistää kestävää kehitystä. Rataosan sähköistämisen myötä olemme jälleen voineet lisätä sähkövetoista tavaraliikennettämme, ja voimme tarjota asiakkaillemme entistä vastuullisempia kuljetusratkaisuja", sanoo VR Transpointin kaupallinen johtaja Joni Lehtonen.
Sähkövetoinen liikenne parantaa logistiikkaketjun tehokkuutta kokonaisuudessaan, kun kuljetukset voidaan hoitaa yhdellä ja samalla veturilla ilman tarvetta vaihtaa sähköstä dieseliin tai päinvastoin kuljetuksen aikana. VR operoi rataosuudella tavaraliikennettä jatkossa pääsääntöisesti pelkällä sähkövedolla, ja kuljetuksissa hyödynnetään myös uusimpia ja suorituskykyisimpiä Vectron-sähkövetureita. VR:n käyttämä sähkö on fossiilitonta.
Sähköistys parantaa myös Hangon sataman palvelukykyä merkittävästi, sillä sataman saavutettavuus paranee. Asiakkaat hyötyvät entistä sujuvammista kuljetusratkaisuista sekä toimivasta satamakäsittelystä.
"Hangon Sataman palvelukyky paranee huomattavasti radan sähköistyksen myötä. Kuljetusreitti Hankoon tehostuu ja tulee ympäristöystävällisemmäksi, mikä on linjassa sekä sataman että EU:n ympäristötavoitteiden kanssa. Tästä on hyvä jatkaa tehokkaan kuljetusreitin edelleen kehittämistä tuotantolaitoksilta loppuasiakkaalle yhteistyössä kaikkien toimijoiden kanssa", kertoo Hangon Satama Oy:n toimitusjohtaja Anders Ahlvik.
VR:n tavoitteena on lisätä sähkövedon osuutta edelleen, mutta tämä edellyttää rataverkon sähköistämistyön jatkamista. Sähköveto mahdollistaa suuremmat kuormat vähemmällä junamäärällä, mikä tehostaa koko logistiikkaketjua ja pienentää edelleen energiankulutusta sekä päästöjä.
"Investoinnit kestävään liikenteeseen ovat ratkaisevia Suomen vientiteollisuuden kilpailukyvylle. Mitä enemmän tavaraa siirretään kulkemaan rautateillä, sitä tehokkaammin pienennetään myös liikenteen kokonaispäästöjä", VR:n Lehtonen sanoo.
Yhteyshenkilöt
VR Mediadesk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puh. 029 434 7123 ja viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa ma-pe 8-16. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikennettä. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2023 kyydissämme tehtiin 15,1 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa ja kuljetimme rautateitse 23,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 224,1 miljoonaa euroa ja työllistimme yli 9 100 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR myynyt kolme asemakiinteistöään – tilaa uusille palveluille ja kehitykselle26.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
VR on myynyt asemakiinteistöt Parkanossa, Kotkassa ja Jokelassa osana strategiaansa, jonka tavoitteena on keskittyä entistä vahvemmin ydinliiketoimintaan. Asemakiinteistöistä luopuminen on osa VR:n valmistautumista raideliikenteen kilpailun lisääntymiseen. Tilat tarjoavat kunnille ja muille toimijoille uusia mahdollisuuksia kehittää asemanseudun palveluita ja vetovoimaa.
Jonna Juslin on nimitetty VR:n yhteiskuntasuhteista, viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi25.6.2025 15:42:55 EEST | Tiedote
Jonna Juslin (OTM, varatuomari) on toiminut VR:n yhteiskuntasuhteista ja vastuullisuudesta vastaavana johtajana ja marraskuusta 2024 alkaen väliaikaisesti myös viestintäjohtajana. Nyt Jonna Juslinin viestintäjohtajan tehtävä on vakinaistettu ja hänet on nimitetty yhteiskuntasuhteista, viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1.7.2025 alkaen.
Pohjolan Liikenne palaa pohjoiseen ja ostaa oululaisen Oubusin18.6.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Pohjolan Liikenne ja Oulussa toimiva Oubus ovat sopineet yrityskaupasta. Kaupassa Oubusin toiminta siirtyy kokonaisuudessaan Pohjolan Liikenteelle sisältäen henkilöstön, kaluston ja liikennöintisopimukset. Kauppa tuo Pohjolan Liikenteen takaisin juurilleen Pohjois-Suomeen.
Kesän lomamatkustus käynnistyy juhannuksena – junissa on vielä hyvin tilaa17.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Juhannuksen menoliikenne on vilkkaimmillaan junissa torstaina. VR odottaa koko kesälle kasvavia matkustajamääriä. Etenkin kesän yöjunien suosio on kasvussa.
Pendolino Plus -junaliikenne Helsingistä Turkuun käynnistyy marraskuussa – liput ovat myynnissä nyt12.6.2025 09:56:36 EEST | Tiedote
Pendolino Plus -juna aloittaa liikennöinnin Helsingistä Turkuun marraskuussa. Liput ovat nyt saatavilla VR Matkalla -sovelluksessa tai osoitteessa www.vr.fi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme