Kekäle saavutti kansainvälisen B Corp -vastuullisuussertifikaatin ensimmäisenä vaatealan yrityksenä Suomessa
Kotimainen vaatealan perheyritys Kekäle on saavuttanut kansainvälisen B Corp –vastuullisuussertifikaatin alansa ensimmäisenä Suomessa.
B Corp on yksi arvostetuimmista ja vaikeimmin saatavista sertifioinneista. Sertifikaatin on saavuttanut 92 maassa 8 000 yritystä 162 eri alalta. Tunnetuimpia ovat esimerkiksi Patagonia, Tony’s Chocolonely ja Rituals.
Suomessa on sertifioitu viisi B Corp -yritystä tähän mennessä. Yhteisö kasvaa kovaa vauhtia, sillä sertifiointi tukee koko liiketoiminnan läpivalaisua kokonaisvaltaisesti sekä tarkastelee toimintaa mitattavissa olevan positiivisen vaikutuksen kautta.
”Saimme toivomamme joululahjan. Tämän eteen on tehty työtä jo vuosien ajan. Vaatimukset kiristyvät yrityksillä paitsi lainsäädännön, mutta myös B Corp -sertifioinnin osalta vuosi vuodelta. Kekäleen oma visio on olla suomalaisen vaatekaupan suunnannäyttäjä muutoksessa kohti kestävää vaatealaa, joten se on suurin kirittäjämme,” toimitusjohtaja Joonas Kekäle kertoo.
B Corp -sertifiointia Suomessa tavoittelevan osakeyhtiön on lisättävä yhtiöjärjestykseensä lauseke, jossa se kertoo yhtiön tavoittelevan muutakin kuin taloudellista kasvua. Eli yritys sitoutuu positiivisen vaikutuksen luomiseen sekä yhteiskunnan että ympäristön näkökulmista.
Kekäleen myymälöitä on 13 ympäri Suomea ja niissä tapahtuu yli 2 miljoonaa asiakaskohtaamista vuosittain. Miten B Corp -sertifioinnin viisi kategoriaa – ympäristö, yhteisö, työntekijät, asiakkaat sekä johto ja hallinto – näkyvät käytännön työssä?
”Osta vähemmän, pidä enemmän” on ollut vuodesta 2021 asti pääviestimme ja se ohjaa kyseenalaistamaan pikamuodin rantauttamaa ajatusta kulutuksen määrästä ja tahdista. Pidetyimpien vaatteiden filosofian tueksi olemme luoneet uusia palveluita, jotka kannustavat ja opastavat pitämään huolta ostetuista vaatteista. Esimerkiksi lempivaatevalmentaja auttaa löytämään pidetyimpiä vaatteita. Kekäle Second hand tarjoaa taas mahdollisuuden pitää tyyli kierrossa. Lisäksi kehitämme ohjeistoa yhdessä brändikumppaneidemme kanssa vaatteiden toimitusketjujen ympäristö- ja sosiaalisen vastuun sekä kestävien materiaalien käytön tukemiseksi.”
”Mittaamme ja parannamme jatkuvasti toimiamme jokaisella eri osa-alueella. Vastuulliset ja kestävät valinnat vaikuttavat positiivisesti ja laajasti moniin eri asioihin yrityksessä. Esimerkiksi 96,5 % työntekijöistämme pitää työstään henkilöstökyselymme perusteella. Tämä näkyy taas palvelussamme: EVI®-tunneindeksin mukaan pystyimme 2023 vuonna luomaan asiakkaillemme alamme parhaan tunnekokemuksen. Koemme vastuullisuustyön erittäin merkitykselliseksi ja uskomme, että se tuo meillä lähivuosina aidosti kilpailuetua,” Kekäle kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joonas KekäleToimitusjohtajaKekäle Oy
Puh:0500964350joonas.kekale@kekale.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kekäle Oy
Helmareiden EM-kisat alkavat – vaatekauppa Kekäle julkaisee kannatuslippiksen tärkeällä sanomalla30.6.2025 10:31:22 EEST | Tiedote
Kotimainen vaatekauppa Kekäle tekee tänä vuonna yhteistyötä Suomen naisten jalkapallomaajoukkueen Helmareiden kanssa. Kekäle lahjoitti joukkueelle edustusasut heinäkuun alussa alkaviin EM-kisoihin ja tuo myyntiin kannustuslippiksen kesän ajaksi.
Kesän pidetyimmät vaatteet – nyt valitaan mukavuutta, näyttävyyttä ja pitkäikäisyyttä24.6.2025 12:26:08 EEST | Tiedote
Tämän kesän muoti ei ole kertakäyttöinen ilmiö. Se on ajattelua, jossa yhdistyvät näyttävyys, mukavuus ja pitkäikäisyys. Kekäle paljastaa TOP5 myydyimmät vaatteet. Lista paljastaa yhä tietoisemmat kuluttajat: ostopäätöstä ohjaa halu viihtyä, liikkua vaivatta ja näyttää hyvältä, mutta ennen kaikkea pukeutua pitkäksi aikaa, ei vain yhtä iltaa varten.
Kekäle julkaisi VSME-standardin mukaisen kestävyysraportin ensimmäisten joukossa Suomessa4.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Kotimainen vaatekauppa Kekäle on julkaissut EU:n uuden VSME-standardin mukaisen kestävyysraportin ensimmäisten suomalaisyritysten joukossa. Vapaaehtoinen raportointikehys (Voluntary Sustainability Reporting Standard for non-listed SMEs) on suunnattu pk-yrityksille ja se on suunniteltu tukemaan läpinäkyvää ja systemaattista vastuullisuustyötä.
Kun juhla lähestyy, tyytymätön katse kääntyy itseen – Kekäle haluaa muuttaa tapaa, jolla puhumme itsellemme30.5.2025 08:15:20 EEST | Tiedote
Kekäleen teettämän mielikuvatutkimuksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta arvioi ulkonäköään kriittisesti säännöllisesti – naiset selvästi useammin kuin miehet. Erityisesti juhlapukeutuminen tuo monelle paineita. Huolestuttavat luvut ovat pysyneet lähes muuttumattomina kahtena peräkkäisenä vuotena – ilmiö ei ole ohimenevä, vaan syvällä arjessa.
Kotimaisen vaatekaupan trenditutkimus: 64 % suhtautuu varauksella pikamuotiin ja sen tarjoajiin27.3.2025 09:36:21 EET | Tiedote
Ultrapikamuodin haittojen saama mediahuomio on todennäköisesti lisännyt varautuneisuutta Sheinin ja Temun kaltaisiin toimijoihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme