Kekäle lukitsi vastuullisuuteen sitoutumisen yhtiöjärjestykseensä – tavoitteena ei ole pelkkä voiton maksimointi, vaan positiivinen vaikuttavuus yhteiskunnalle ja ympäristölle
Kotimainen vaatealan perheyritys Kekäle on muuttanut Suomessa ensimmäisten joukossa yhtiöjärjestystään kansainvälisen B Corp -vastuullisuusyhteisön mukaiseksi.
B Corp -liikkeen alulle panema ja Castren & Snelmanin asiantuntijoiden muotoilema lisäys on ollut mahdollista lisätä yhtiöjärjestykseen Suomessa syksystä 2023 saakka. Tuolloin PRH totesi, että lisäys on lakiteknisesti mahdollinen.
Tavallisesti osakeyhtiölaki määrittelee toiminnan tarkoitukseksi voiton tuottamisen osakkeenomistajille. Osana B Corp -sertifiointiprosessia suomalaisen osakeyhtiön on nyt lisättävä yhtiöjärjestykseensä lauseke, jossa yritys kertoo tavoittelevansa muutakin kuin taloudellista kasvua: tarkemmin positiivista vaikutusta yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Laajempana ilmiönä kyse on Yhdysvalloissa ja Keski-Euroopassa laajasti tunnetusta B Corp -liikkeestä ja sidosryhmäkapitalismista, jotka haastavat perinteisen osakkeenomistajan edun maksimoinnin. Kyseessä on liiketoimintamalli, jossa yrityksen päätöksenteossa otetaan huomioon kaikki sidosryhmät, kuten työntekijät, asiakkaat, yhteisöt ja ympäristö. Mallissa korostetaan vastuullista liiketoimintaa ja pitkän aikavälin kestävyyttä.
B Corp vaatii sertifioitavan yrityksen sitoutumaan laillisesti edistämään kaikkien sidosryhmien etua. Sitoutumista kutsutaan ”mission lockiksi.” Muutoksella pyritään suojelemaan yrityksen laajempaa missiota myös mahdollisten rahoituskierrosten ja johtamisen muutosten läpi niin, että yrityksen olemassaolon tarkoitus ei muutu edes listautumisannissa.
Kekäle sai arvostetun ja vaativan B Corp -vastuullisuussertifikaatin joulukuussa 2023. Maailmanlaajuisesti sertifioituja yrityksiä on noin 8000, ja niistä tunnetuimpia ovat esimerkiksi Patagonia sekä Ben & Jerry’s. Sertifioituna B Corp -yrityksenä Kekäle raportoi vaikutuksistaan ja edistymisestään vuosittain ja valmistautuu sertifioimaan liiketoimintansa tiukan protokollan läpi aina kolmen vuoden välein.
”Jos vaateala haluaa olla vastuullinen, vaatteita on myytävä vähemmän ja kuluttamisen on muututtava. Olemme jo useamman vuoden haastaneet alan toimintamalleja pidetyimpien vaatteiden filosofiallamme. Positiivisen vaikuttavuuden tavoitteen kirjaaminen yhtiöjärjestykseen lukitsi missiomme edistämisen osaksi liiketoimintamme ydintä ja samalla jokapäiväisiä työtehtäviämme,” Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäle kertoo
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joonas KekäleToimitusjohtajaKekäle Oy
Puh:0500964350joonas.kekale@kekale.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kekäle Oy
Helmareiden EM-kisat alkavat – vaatekauppa Kekäle julkaisee kannatuslippiksen tärkeällä sanomalla30.6.2025 10:31:22 EEST | Tiedote
Kotimainen vaatekauppa Kekäle tekee tänä vuonna yhteistyötä Suomen naisten jalkapallomaajoukkueen Helmareiden kanssa. Kekäle lahjoitti joukkueelle edustusasut heinäkuun alussa alkaviin EM-kisoihin ja tuo myyntiin kannustuslippiksen kesän ajaksi.
Kesän pidetyimmät vaatteet – nyt valitaan mukavuutta, näyttävyyttä ja pitkäikäisyyttä24.6.2025 12:26:08 EEST | Tiedote
Tämän kesän muoti ei ole kertakäyttöinen ilmiö. Se on ajattelua, jossa yhdistyvät näyttävyys, mukavuus ja pitkäikäisyys. Kekäle paljastaa TOP5 myydyimmät vaatteet. Lista paljastaa yhä tietoisemmat kuluttajat: ostopäätöstä ohjaa halu viihtyä, liikkua vaivatta ja näyttää hyvältä, mutta ennen kaikkea pukeutua pitkäksi aikaa, ei vain yhtä iltaa varten.
Kekäle julkaisi VSME-standardin mukaisen kestävyysraportin ensimmäisten joukossa Suomessa4.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Kotimainen vaatekauppa Kekäle on julkaissut EU:n uuden VSME-standardin mukaisen kestävyysraportin ensimmäisten suomalaisyritysten joukossa. Vapaaehtoinen raportointikehys (Voluntary Sustainability Reporting Standard for non-listed SMEs) on suunnattu pk-yrityksille ja se on suunniteltu tukemaan läpinäkyvää ja systemaattista vastuullisuustyötä.
Kun juhla lähestyy, tyytymätön katse kääntyy itseen – Kekäle haluaa muuttaa tapaa, jolla puhumme itsellemme30.5.2025 08:15:20 EEST | Tiedote
Kekäleen teettämän mielikuvatutkimuksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta arvioi ulkonäköään kriittisesti säännöllisesti – naiset selvästi useammin kuin miehet. Erityisesti juhlapukeutuminen tuo monelle paineita. Huolestuttavat luvut ovat pysyneet lähes muuttumattomina kahtena peräkkäisenä vuotena – ilmiö ei ole ohimenevä, vaan syvällä arjessa.
Kotimaisen vaatekaupan trenditutkimus: 64 % suhtautuu varauksella pikamuotiin ja sen tarjoajiin27.3.2025 09:36:21 EET | Tiedote
Ultrapikamuodin haittojen saama mediahuomio on todennäköisesti lisännyt varautuneisuutta Sheinin ja Temun kaltaisiin toimijoihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme