Kekäle vetää pois kohua aiheuttaneet mainokset - jatkaa kampanjaa tärkeän asian puolesta
Vaateliike Kekäleen Rakkauspuhe-kampanja on herättänyt voimakkaita tunteita sosiaalisessa mediassa. Kampanjan viesti koettiin osittain kehorauhaa rikkovaksi. Mainokseen oli kirjailtu kullalla kehoa arvosteleva lause. Kyseessä oli suora itsekriittinen lainaus kyselyn vastauksista, jossa 750 suomalaista naista kertoi, miten rumasti he itselleen ja itsestään puhuvat. Kampanjan mainokset on nyt vedetty pois.
“Luimme surullisina vuodenvaihteessa tehdyn kyselyn tuloksia. Itsestä käytetyt sanat olivat hätkähdyttävän julmia”, kertoo Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäle. “Kysely vahvisti henkilökuntamme mutu-tuntuman: 67 % naisista puhuu itsestään halveksuvasti. Valtaosa kuitenkin halusi ulkonäkö-kommentoinnin loppuvan. Koimme, että meillä on mahdollisuus ja vastuu vaikuttaa tähän itsevihapuheeseen vuosittaisella 2,5 miljoonalla asiakaskohtaamisella.”
Kekäle suunnitteli sidosryhmiensä ja henkilökuntansa kanssa itsekriittistä puhetta vastaan suunnatun Rakkauspuhe-kampanjan. Palaute laittoi kuitenkin tarkistamaan pääviestiä.
“Tarkoitus oli hyvä, mutta sanoitus ei. Ymmärrämme nyt, että kampanjamme pahoitti monen mielen. Pyydämme sitä vilpittömästi anteeksi”, pahoittelee Joonas Kekäle. ”Pelkäsimme, että ”kaunis puhe”-kampanja jäisi huomaamatta. Halusimme ottaa kantaa, ettei rumia sanoja voi piilottaa edes trendikkäillä vaatteilla tai kauniilla visuaalisuudella.”
Palautteesta viisastuneena Kekäle vaihtaa Rakkauspuhe-kampanjan mainokset ja kutsuu kaikki edelleen mukaan kohti myötätuntoisempaa suhtautumista itseen ja samalla toisiin.
”Tämä oli ja on tärkeä keskustelu. Jatkamme kampanjaa, ja panostamme siihen entistäkin vahvemmin saadun palautteen suuntaisesti. Olemme kiitollisia, miten rohkeasti ihmiset nostivat asian yleiseen tietoisuuteen ja vaativat laajempaa keskustelua. Ymmärrys lisääntyy, kun annamme toisillemme mahdollisuuden tulla kuulluiksi. Haluamme luoda Kekäleestä turvallisen, kehorauhallisen tilan.”
Kommenttien yksi huolenaihe oli, että isoja kokoja on huonosti saatavilla. Kekäleellä tiedostetaan ongelma. Vaateteollisuuden toimitusketjuista johtuen isoja kokoja ei ole helposti saatavilla. Vaikka Kekäleellä on tarjontaa XXS-3XL-kokoluokille, valikoima on suppeampi isoimpien kokojen kohdalla. Kekäle on vuosia vaatinut tavarantoimittajiltaan kokovalikoiman laajentamista ja osa tavarantoimittajista on jopa hylätty liian suppean kokolajitelman vuoksi. Kekäle on esimerkiksi laajentamassa oman Sinnuu-mallistonsa kokovalikoimaa osassa tuotteissa kokoon 50 asti, ja muista toimenpiteistään se tiedottaa lähiviikkoina.
“Kulttuurimme on muovannut mielikuvaa ”hyväksyttävästä kehosta”, toteaa Joonas Kekäle. “Olemme vaateliikkeenä osaltamme vastuussa muotialan toiminnasta. Toivomme, että keskustelu laajenee koskemaan tapaamme puhua itsellemme, itsestämme sekä toisillemme ja toisistamme. Jokainen ihminen on itsessään ainutlaatuinen ja arvokas.”
Kyselytutkimus:
https://www.kekale.fi/itsetuntotutkimus
Yhteyshenkilöt
Joonas KekäleToimitusjohtajaKekäle Oy
Puh:0500964350joonas.kekale@kekale.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kekäle Oy
Helmareiden EM-kisat alkavat – vaatekauppa Kekäle julkaisee kannatuslippiksen tärkeällä sanomalla30.6.2025 10:31:22 EEST | Tiedote
Kotimainen vaatekauppa Kekäle tekee tänä vuonna yhteistyötä Suomen naisten jalkapallomaajoukkueen Helmareiden kanssa. Kekäle lahjoitti joukkueelle edustusasut heinäkuun alussa alkaviin EM-kisoihin ja tuo myyntiin kannustuslippiksen kesän ajaksi.
Kesän pidetyimmät vaatteet – nyt valitaan mukavuutta, näyttävyyttä ja pitkäikäisyyttä24.6.2025 12:26:08 EEST | Tiedote
Tämän kesän muoti ei ole kertakäyttöinen ilmiö. Se on ajattelua, jossa yhdistyvät näyttävyys, mukavuus ja pitkäikäisyys. Kekäle paljastaa TOP5 myydyimmät vaatteet. Lista paljastaa yhä tietoisemmat kuluttajat: ostopäätöstä ohjaa halu viihtyä, liikkua vaivatta ja näyttää hyvältä, mutta ennen kaikkea pukeutua pitkäksi aikaa, ei vain yhtä iltaa varten.
Kekäle julkaisi VSME-standardin mukaisen kestävyysraportin ensimmäisten joukossa Suomessa4.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Kotimainen vaatekauppa Kekäle on julkaissut EU:n uuden VSME-standardin mukaisen kestävyysraportin ensimmäisten suomalaisyritysten joukossa. Vapaaehtoinen raportointikehys (Voluntary Sustainability Reporting Standard for non-listed SMEs) on suunnattu pk-yrityksille ja se on suunniteltu tukemaan läpinäkyvää ja systemaattista vastuullisuustyötä.
Kun juhla lähestyy, tyytymätön katse kääntyy itseen – Kekäle haluaa muuttaa tapaa, jolla puhumme itsellemme30.5.2025 08:15:20 EEST | Tiedote
Kekäleen teettämän mielikuvatutkimuksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta arvioi ulkonäköään kriittisesti säännöllisesti – naiset selvästi useammin kuin miehet. Erityisesti juhlapukeutuminen tuo monelle paineita. Huolestuttavat luvut ovat pysyneet lähes muuttumattomina kahtena peräkkäisenä vuotena – ilmiö ei ole ohimenevä, vaan syvällä arjessa.
Kotimaisen vaatekaupan trenditutkimus: 64 % suhtautuu varauksella pikamuotiin ja sen tarjoajiin27.3.2025 09:36:21 EET | Tiedote
Ultrapikamuodin haittojen saama mediahuomio on todennäköisesti lisännyt varautuneisuutta Sheinin ja Temun kaltaisiin toimijoihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme