Kelan palvelupiste Lieksassa muuttaa
Lieksan palvelupiste muuttaa osoitteeseen Pielisentie 9. Saman katon alla toimii myös kaupungin yhteispalvelupiste. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Lieksan palvelupiste palvelee 10.2.2025 alkaen ajanvarauksella osoitteessa Pielisentie 9. Ajan palvelupisteeseen voi varata Kelan puhelinpalvelusta numerosta 020 634 4961.
Samoissa tiloissa on Lieksan kaupungin yhteispalvelupiste, josta saa neuvontaa myös Kela-asioissa sekä tarvittaessa etäyhteyden Kelan palveluun. Etäpalvelussa asiakas saa tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan ja voi hoitaa kaikkia Kela-asioita. Yhteispalvelupiste on avoinna maanantaista perjantaihin klo 9–15.
Useimmat Kela-asiat hoituvat verkossa ja puhelimitse
Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa. Kelan henkilöasiakkaille tarkoitetussa asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Tarvittaessa puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen.
Lue lisää
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne NissinenKeskuksen päällikköKela, Kelan itäinen asiakaspalveluyksikkö
Puh:020 635 6605etunimi.sukunimi@kela.fiMaria PirtonenryhmäpäällikköKela, Kelan itäinen asiakaspalveluyksikkö
Puh:020 634 4238etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Utgifterna för arbetslöshetsförmåner ökade år 2024 – flest förmånstagare i östra Finland9.10.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 betalades arbetslöshetsförmåner till ett sammanlagt belopp av 4 miljarder euro, vilket var 5 procent mera än året innan. Utgifterna för de inkomstrelaterade arbetslöshetsförmånerna ökade betydligt, men utgifterna för grundtrygghetsförmånerna minskade. Det här framgår av FPA:s färska statistik över arbetslöshetsförmåner.
Työttömyysturvamenot kasvoivat vuonna 2024 – Itä-Suomessa eniten etuuksien saajia9.10.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Vuonna 2024 työttömyysturvaa maksettiin yhteensä 4 miljardia euroa, mikä oli 5 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Ansioturvan menot kasvoivat selvästi, mutta perusturvan menot vähenivät. Tiedot käyvät ilmi Kelan tuoreesta työttömyysturvatilastosta.
Expenditure on unemployment benefits grew in 2024 – highest number of recipients in Eastern Finland9.10.2025 06:00:00 EEST | Press release
The total expenditure on unemployment benefits amounted to EUR 4 billion in 2024, which translates into an increase of 5% compared to 2023. The expenditure on earnings-related benefits grew by a significant margin while the expenditure on basic unemployment benefits decreased. These data are disclosed in Kela’s new unemployment benefit statistics.
Det nya elektroniska läkarutlåtandet BC förbättrar utlåtandenas kvalitet och stärker klientens ställning inom den sociala tryggheten7.10.2025 15:07:21 EEST | Blogginlägg
År 2026 genomförs en betydande reform som påverkar både läkarnas dagliga arbete och handläggningen av FPA-kundernas förmåner: det nya elektroniska läkarutlåtandet BC tas i bruk. Det är inte bara en teknisk förbättring, utan en del av en mer omfattande utveckling där gränssnittet mellan hälso- och sjukvården och den sociala tryggheten digitaliseras, blir smidigare och allt mer kundorienterat.
Uusi sähköinen BC-lääkärinlausunto parantaa lausuntojen laatua ja vahvistaa potilaan asemaa sosiaaliturvassa7.10.2025 15:07:21 EEST | Blogi
Vuosi 2026 tuo mukanaan merkittävän uudistuksen, joka koskettaa sekä lääkärin arkea että Kelan asiakkaiden etuuskäsittelyä: uusi sähköinen BC-lääkärinlausunto otetaan käyttöön. Kyseessä ei ole pelkkä tekninen parannus, vaan osa laajempaa kehitystä, jossa terveydenhuollon ja sosiaaliturvan rajapinta digitalisoituu, sujuvoituu ja muuttuu entistä asiakaslähtöisemmäksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme