Många arbetsplatser befinner sig bara i början av utnyttjandet av generativ artificiell intelligens
Enligt den nyaste Arbetarskyddspanelen som riktats till arbetarskyddspersonalen bedömde 41 procent av respondenterna att den egna arbetsplatsen bara befinner sig i början av utnyttjandet av generativ artificiell intelligens. Var fjärde respondent ansåg att artificiell intelligens och dess utveckling inte berör deras arbetsplats i någon större utsträckning. Möjligheterna med artificiell intelligens för utveckling av arbetssäkerheten identifierades emellertid i statistikföring, rapportering samt dataanalys och uppföljning.
Arbetshälsoinstitutets och Arbetarskyddscentralens pressmeddelande 12.2.2025
Den nyaste Arbetarskyddspanelen, dvs. den enkät som Arbetshälsoinstitutet och Arbetarskyddscentralen låter genomföra varje år, genomfördes i november–december 2024. Temat för enkäten var generativ artificiell intelligens på arbetsplatserna. Generativ artificiell intelligens är en form av artificiell intelligens som främst fokuserar på att skapa data och innehåll.
– Utifrån resultaten är generativ artificiell intelligens som arbetarskyddsfråga eller lösning för uppföljning av arbetarskyddet för närvarande liten. Arbetarskyddsperspektivet har kanske haft större roll i införandet av andra tekniker som utnyttjar artificiell intelligens, till exempel robotar, sammanfattar specialsakkunnig Hanna Uusitalo från Arbetshälsoinstitutet.
Endast få organisationer har en AI-strategi
Endast fem procent av Arbetarskyddspanelens respondenter bedömde att den egna arbetsplatsen är en föregångare som redan använder generativa AI-applikationer i stor utsträckning. Knappt en tredjedel (29 %) av arbetsplatserna följde aktivt utvecklingen och utnyttjade olika applikationer till viss del.
– Skillnaden mellan den privata sektorn och andra sektorer var ganska stor: mer än en tredjedel (36 %) av respondenterna inom den privata sektorn bedömde att deras arbetsplats är en föregångare eller aktivt följer utvecklingen och utnyttjar artificiell intelligens i viss utsträckning. I övriga sektorer var motsvarande andel 23 procent, konstaterar Hanna Uusitalo.
– 17 procent av respondenterna inom den privata sektorn uppgav också att den egna arbetsplatsen har en AI-strategi. I övriga sektorer var motsvarande procent två, fortsätter Hanna Uusitalo.
Särskilt användbart för informationssökning och databehandling
Enskilda medarbetare använder oftast applikationer baserade på generativ artificiell intelligens som stöd för sitt eget arbete (62 %).
Motiven för att införa artificiell intelligens var oftast:
- vilja att hålla jämna steg med den tekniska utvecklingen (47 %)
- vilja att utvecklas och testa nya arbetssätt (46 %)
- smidigare arbete (44 %)
- minskade rutinuppgifter (43 %).
Den mest användbara användningen av artificiell intelligens bedömdes vara relaterad till följande:
- informationssökning (34 %)
- databehandling (t.ex. utkast, sammanfattning) (31 %)
- kundservice (t.ex. chattbot) (14 %)
- produkt- och tjänsteutveckling (13 %) och
- stöd för affärsprocesser (11 %).
Användningen av artificiell intelligens hade beaktats i vissa respondenters (8 %) riskbedömning. Som arbetarskyddsrisker i anslutning till generativ artificiell intelligens identifierades oftast informationens tillförlitlighet och felaktiga information, till exempel arbetsinstruktioner som utarbetats av artificiell intelligens och utnyttjande och vidarebefordran av okontrollerad felaktig information som skapats av artificiell intelligens. Dessutom nämndes bristande kompetens i användningen och utnyttjandet av artificiell intelligens som en risk.
Personalen knappt involverad i införandet
Ungefär en femtedel av respondenterna uppgav att säkra AI-applikationer har erbjudits för personalens användning (21 %), men endast på få arbetsplatser har personalen varit med och funderat på införandet av artificiell intelligens (13 %). Även i övrigt visar arbetarskyddspanelens resultat att det på arbetsplatserna har genomförts ganska få åtgärder i anslutning till generativ artificiell intelligens som stärker personalens delaktighet och kompetens.
– Det verkar som om man på beklagligt få arbetsplatser har utbildat och instruerat personalen, avsatt tid för övning i användningen av AI-appar och följt upp effekterna av införandet av AI-appar på arbetet och i verksamheten. Samtidigt bedömer knappt en fjärdedel (23 %) av respondenterna att utvecklingen av generativ artificiell intelligens har ökat behovet av att utveckla personalens kompetens, konstaterar kommunikations- och hållbarhetsdirektör Mikko Kuivalainen på Arbetarskyddscentralen.
Vid bedömningen av effekterna av artificiell intelligens ansåg drygt en tiondedel av respondenterna att artificiell intelligens hade haft en positiv inverkan på verksamheten på arbetsplatsen: artificiell intelligens hade effektiviserat arbetet (14 %) och förbättrat arbetets kvalitet (11 %). Å andra sidan bedömde lika många att artificiell intelligens har skapat behov av nya kunniga arbetstagare (11 %) och väckt rädsla bland personalen (11 %). Sammantaget bedömdes dock effekterna av artificiell intelligens i regel fortfarande vara mycket små på den egna arbetsplatsen.
För utvecklingen av användningen av artificiell intelligens på arbetsplatserna ansvarade vanligen arbetsplatsens IKT/IT-grupp eller -personer samt ledningen/ledningsgruppen. Många av respondenterna ansåg dock också att ingen ansvarar för utvecklingen eller att ingen instans har utsetts till uppgiften.
Bekanta dig med resultaten i tjänsten Arbetslivskunskap
Bekanta dig med Arbetarskyddspanelen
- Arbetarskyddspanelen är en enkätundersökning bland arbetarskyddspersonal som utförs en gång om året av Arbetshälsoinstitutet och Arbetarskyddscentralen.
- Panelen samlar in information om märkbara behov av arbetarskydd på arbetsplatserna och om hur samhälleliga fenomen påverkar vardagsarbetet.
- Den senaste enkäten utfördes i november–december 2024. Enkäten skickades till arbetarskyddsfullmäktige och -chefer som plockades ur Personregistret för arbetarskyddet. Av dessa svarade 255 personer på enkäten.
- Arbetarskyddspanelen erbjuder aktuell lägesinformation | Arbetslivskunskap | www.tyoelamatieto.fi
Ytterligare information
- Specialsakkunnig Hanna Uusitalo, Arbetshälsoinstitutet, tfn 043 824 0034, hanna.uusitalo@ttl.fi
- Kommunikations- och hållbarhetsdirektör Mikko Kuivalainen, Arbetarskyddscentralen, tfn 044 502 4080, mikko.kuivalainen@ttk.fi
Nyckelord
Kontakter
Juha HietanenspecialexpertTyöterveyslaitos | Finnish Institute of Occupational Health | Arbetshälsoinstitutet
Tel:+358504773267juha.hietanen@ttl.fiPäivi LehtomurtokommunikationschefTyöterveyslaitos | Finnish Institute of Occupational Health | Arbetshälsoinstitutet
Tel:+358504156309paivi.lehtomurto@ttl.fiLänkar
MÅ BRA AV JOBBET
Arbetshälsoinstitutet är en finländsk forsknings-, utvecklings- och expertinstans inom området för arbetsvälbefinnande. Verksamhetens syfte är att främja hälsa och säkerhet i arbetet och öka arbetstagarnas välbefinnande. Institutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningssektor med verksamhetsställen på fem orter och huvudkontor i Helsingfors, Finland. Verksamheten finansieras till hälften av statsmedel. Arbetshälsoinstitutet har cirka 500 anställda.

Andra språk
Följ Työterveyslaitos
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Työterveyslaitos
Undersökning: Inom handelsbranschen bör man vara uppmärksam på belastningstoppar4.12.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Arbetets belastning inom handelsbranschen är rimlig, men det förekommer belastningstoppar i arbetet. För fysisk belastning finns det redan hjälpmedel. Stöd behövs emellertid även för psykisk belastning, såsom svåra möten med kunder. Dessutom kräver det stora antalet unga arbetstagare och den höga omsättningen inom handelsbranschen god och kontinuerlig introduktion.
Tutkimus: Kaupan alalla kuormitushuippuihin on syytä kiinnittää huomiota4.12.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Kaupan alan työn kuormitus on kohtuullista, mutta työssä esiintyy kuormitushuippuja. Fyysiseen kuormitukseen on jo tarjolla apuvälineitä. Myös henkiseen kuormitukseen, kuten hankaliin asiakaskohtaamisiin, tarvitaan kuitenkin tukea. Lisäksi kaupan alan suuri nuorten työntekijöiden määrä ja vaihtuvuus edellyttävät hyvää ja jatkuvaa perehdytystä.
Study: Attention should be paid to peak workload in the retail sector4.12.2025 06:00:00 EET | Press release
The workload in the trade sector is reasonable, but there are workload peaks. For physical workload there are assistive devices available. However, support is also needed for mental strain, such as difficult customer encounters. In addition, the high number of young adults in the retail sector, along with high turnover, requires good and continuous orientation.
Bättre hantering av värmen i arbetet: nya pausrekommendationer för arbetsplatser1.12.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Klimatförändringen ökar antalet varma perioder och arbete som utförs i heta förhållanden, vilket gör beredskap allt viktigare på arbetsplatserna. Hälsoriskerna vid värmebelastning är allvarliga, men de kan hanteras när arbetet planeras på rätt sätt. Arbetshälsoinstitutets forskare har utarbetat de första pausrekommendationerna för medeltungt och tungt hett arbete som är lämpliga för det finländska klimatet.
Kuumuuden hallinta työssä paranee: uudet tauotussuositukset työpaikoille1.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Ilmastonmuutos lisää kuumia jaksoja ja kuumissa olosuhteissa tehtävää työtä, joten varautuminen työpaikoilla on yhä tärkeämpää. Lämpökuormituksen terveysriskit ovat vakavia, mutta niitä voidaan hallita, kun työ suunnitellaan oikein. Työterveyslaitos on laatinut ensimmäiset Suomen ilmastoon sopivat tauotussuositukset keskiraskaaseen ja raskaaseen kuumatyöhön.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum