Parannamme yhteyden saamista ja hoitoon pääsyä Helsingin terveysasemilla
Helsingin terveysasemilla on vuosittain lähes kaksi miljoonaa asiointia. Sähköinen asiointi on lisääntynyt, mutta myös puheluja tulee paljon. Olemme ottaneet käyttöön uuden takaisinsoittojärjestelmän, joka auttaa puhelujen hallinnassa. Lisähenkilöstöä on tulossa niille terveysasemille, joilla odotusajat ovat pisimmät. Myös omatiimimalli laajenee kaikille terveysasemille. Valtaosa terveysasemilla asioineista on tyytyväisiä saamaansa palveluun.

Helsingin terveysasemille saa yhteyden sähköisesti, puhelimitse tai tulemalla paikan päälle. Terveysasemien puhelinpalvelussa on käytössä takaisinsoitto, ja joulukuussa 2024 vastasimme soittoihin keskimäärin neljässä ja puolessa tunnissa. Osa terveysasemista soitti asiakkaille takaisin alle tunnissa, muutamilla terveysasemilla takaisinsoittoajat ovat olleet keskimääräistä pidempiä.
Esimerkiksi maanantaina 3.2. soitimme saman päivän aikana takaisin kaikille muille paitsi yhden terveysaseman asiakkaille. Tavoitteenamme on soittaa kaikille takaisin saman päivän aikana.
Sähköisesti terveysasemilla voi asioida chatin, Omaolon tai Maisa-asiakasportaalin kautta. Näistä chat ja Omaolo sopivat kiireelliseen asiointiin, sillä vastauksen saa nopeasti. Maisa on tarkoitettu kiireettömille viesteille. Maisan kautta saamamme kiireettömät viestit pyrimme käsittelemään 2 arkipäivässä. Viime vuonna käsittelimme kaksi kolmasosaa Maisa-viesteistä tavoiteajassa.
Kiireelliseen hoitoon pääsee Helsingin terveysasemilla samana päivänä. Kiireettömissä asioissa tavoitteenamme on, että hoitajan vastaanotolle pääsee 14 vuorokaudessa ja lääkärin vastaanotolle 30 vuorokaudessa. Kiireettömien hoitajavastaanottojen tavoitelukemaan pääsi joulukuussa kymmenen terveysasemaa ja kiireettömien lääkärivastaanottojen tavoitteeseen kuusi terveysasemaa.
”Terveysasemiemme välillä on tällä hetkellä eroja sekä takaisinsoittoajoissa että kiireettömään hoitoon pääsyssä. Olemme ryhtyneet toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi. Otimme loppuvuodesta käyttöön uuden takaisinsoittojärjestelmän, joka auttaa puhelujen hallinnassa. Olemme myös hankkimassa lisähenkilöstöä niille terveysasemille, joissa odotusajat ovat pisimmät, sanoo terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen.
Omatiimimalli laajenee kaikille terveysasemille, omalääkärit paljon palveluja tarvitseville
Kun asiakas ottaa yhteyttä terveysasemalle, arvioimme hänen tilanteensa ja ohjaamme hänet tilanteen edellyttämälle ammattilaiselle.
Osa terveysasemistamme palvelee jo omatiimimallin mukaisesti, ja vuoden 2025 aikana otamme omatiimimallin käyttöön kaikilla terveysasemillamme. Moniammatilliseen omatiimiin kuuluu lääkäri, hoitaja ja muita ammattilaisia, kuten sosiaalityöntekijä ja fysioterapeutti. Omatiimissä asiakkaalle määritellään vastuutyöntekijä, joka voi olla myös hoitaja. Hän koordinoi potilaan hoitoa ja ohjaa tämän tarvittaessa myös muihin palveluihin. Uudessa takaisinsoittojärjestelmässämme puhelut ohjautuvat suoraan asiakkaan omalle tiimille, jolloin hänen asiaansa päästään hoitamaan nopeammin. Näin varmistamme myös asiakkaan hoidon jatkuvuuden.
Paljon palveluja tarvitsevilla asiakkaille nimeämme myös omalääkärin. Omalääkäreitä on ollut Helsingissä jo pitempään, ja tällä hetkellä jo joka kolmannella helsinkiläisellä on omalääkäri.
Palvelua saaneet asiakkaat ovat tyytyväisiä
Suuri osa terveysasemilla asioineista helsinkiläisistä on tyytyväisiä saamaansa palveluun. Terveysasemien keskimääräinen suositteluindeksi oli joulukuussa 63 (asteikko on -100 – +100, suositteluindeksiä 50 pidetään erinomaisena tuloksena).
Parhaat terveysasemamme pääsevät huippuarvioihin ja suositteluindeksi on yli 75. Joulukuussa näitä olivat Paloheinä, Jakomäki, Lauttasaari, Suutarila, Kivelä ja Maunula.
Hoitoonpääsyn tilastot korjataan alkuvuonna 2025
THL julkaisee kaikkien hyvinvointialueiden hoitoonpääsytilastoja. Potilastietojärjestelmän vaihdoksen vuoksi Helsingin luvuissa on ollut laajoja puutteita vuodesta 2021 alkaen. Hoitoonpääsy Helsingissä on näyttäytynyt tilastoissa selvästi heikommalta kuin todellisuudessa on ollut. Yhteistyössä THL:n kanssa Helsingin tietoihin on nyt tehty takautuvasti korjauksia. Korjatut tiedot julkaistaan alkuvuonna 2025. THL:n tilastot
”Nyt näyttää siltä, että pitkään jatkunut virhetilanne on saatu korjattua ja tiedot siirtyvät jatkossa oikein Helsingistä THL:ään. Virheen korjaus parantaa merkittävästi Helsingin lukuja”, Leena Turpeinen sanoo.
Tilastoja terveysasemilta
Helsingissä on 23 terveysasemaa. Näistä on 21 on Helsingin kaupungin omaa toimintaa ja kahdella terveysasemalla kokeillaan ostopalvelua yksityiseltä yritykseltä.
Terveysasemillamme oli lähes 2 miljoonaa asiointia vuonna 2024:
- 540 000 lääkärin ja hoitajan vastaanottoa
- 880 000 asiakaspuhelua
- 360 000 Maisa-viestiä asiakkaalle
- 85 000 Omaolon oirearviota
- 8 000 chat-keskustelua.
Lisätiedot
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen, p. 09 310 52481
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-SaariViestintä- ja osallisuuspäällikkö
Puh:09 310 42240jaana.juutilainen-saari@hel.fiOuti HuidaPalvelu- ja henkilöstöviestintäpäällikkö
Puh:09 310 27979outi.huida@hel.fiHelsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Höstens influensa- och coronavaccinering börjar i Helsingfors i slutet av september16.9.2025 13:27:40 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stad erbjuder avgiftsfria influensa- och coronavaccinationer till personer som omfattas av vaccinationsrekommendationen från Institutet för hälsa och välfärd (THL). Vaccinationerna ges stegvis enligt åldersgrupp och endast med tidsbeställning.
Syksyn influenssa- ja koronarokotukset alkavat Helsingissä syyskuun lopulla16.9.2025 13:27:40 EEST | Tiedote
Helsinki tarjoaa maksuttomia influenssa- ja koronarokotuksia henkilöille, jotka kuuluvat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) rokotussuosituksen piiriin. Rokotuksia annetaan porrastetusti ikäryhmittäin ja vain ajanvarauksella.
Ta reda på hur din livsstil påverkar din risk för att bli sjuk11.9.2025 12:35:55 EEST | Pressmeddelande
MedicubeX-självmätningspunkterna och Omaolo-hälsokontrollen fungerar nu tillsammans. Genom att först göra mätningar och sedan en hälsokontroll på samma enhet kan du ta reda på hur exempelvis ditt psykiska välbefinnande och din livsstil påverkar din beräknade livslängd och din risk för att bli sjuk. Kontrollen ger dig en omfattande rapport om din hälsa.
Selvitä miten elintapasi vaikuttavat riskiisi sairastua11.9.2025 12:35:55 EEST | Tiedote
MedicubeX-itsemittauspisteet ja Omaolo-terveystarkastus toimivat nyt yhdessä. Tekemällä ensin mittaukset ja sitten samalla laitteella terveystarkastuksen voit selvittää, miten esimerkiksi henkinen hyvinvointisi ja elintapasi vaikuttavat arvioituun elinikääsi ja riskiisi sairastua. Tarkastus antaa kattavan raportin terveydentilastasi.
Hoitohenkilökunnan ammattitaito, asiantuntemus ja ystävällisyys kerää kiitosta asiakkailta11.9.2025 09:28:12 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suosittelulukema jatkaa korkealla tasolla. Erityisesti puhelinpalveluiden suosittelu on parantunut päivystysavussa, vammaisneuvonnassa ja neuvoloiden keskitetyssä ajanvaraus- ja neuvontapuhelimessa. Eniten palautteita on annettu terveys- ja päihdepalveluissa, joissa kiitosta ovat saaneet henkilökunnan toiminta ja palvelun saatavuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme