Kekäle vastaa vaatealan pikakulutuskulttuuriin: “Koulutamme lähivuosien aikana satoja myyjiä varmistamaan harkitut valinnat vaatekaupoilla”
Kekäle on kouluttanut tähän mennessä yli sata vaatemyyjää, joiden tehtävänä on varmistaa järkivalinnat vaatekaupoilla. Tavoitteena on myydä pitkäkestoisia lempivaatteita suomalaisille asiakkaille.

“14:ssä myymälässämme tapahtuu 2,2 miljoonaa asiakaskohtaamista vuoden aikana. Se, mitä niissä tapahtuu ja miten voimme muuttaa kulutustottumuksia, on paitsi meille, mutta myös koko vaatealalle merkityksellistä”, Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäle kertoo.
Koulutuksen avulla Kekäle vahvistaa pyrkimyksensä toteutumista: tavoite ei ole myydä asiakkaalle mahdollisimman montaa vaatetta, vaan harkittuja laadukkaita vaatteita, joihin syntyy tunneside ja joita käytetään pitkään.
“Olemme panostaneet vuosien ajan laajasti Lempivaatevalmentajien koulutuksiin. Vuosi sitten teimme taas Rakkauspuhe-kampanjan, jossa asiakaskohtaamiset olivat ja ovat edelleen kaiken ytimessä. Arvostavalla ja empaattisella kohtaamisella voi olla äärettömän suuri merkitys”, Joonas Kekäle sanoo.
Tämän vuoden alussa käynnistynyt koulutuskokonaisuus syventää kekäleläisten osaamista vastuullisuusteemassa ja kestävissä valinnoissa. Täsmällinen tarpeeseen ostamisen kannustaminen, asiakkaan nykyisen vaatekaapin ja sen täydennystarpeiden huomiointi, asiakkaan mittojen mukaan tehtävien muutosten mahdollisuus ja vaatteen käyttöiän pidentäminen vaatehuollon vinkeillä ovat keinoja, joilla pitämisen tunnetta ja toteutumista lisätään.
“Kekäleellä on jo pitkään ollut vahvana arvona kestävän muodin kehitys ja siihen liittyvät palvelut. Second hand on mielestäni upea ja ajankohtainen lisäys palveluvalikoimaan. Asiakkailla on usein vahvoja näkemyksiä: moni kertoo, ettei halua vaatteisiinsa tekokuituja ja heille on hyvin tärkeää, missä olosuhteissa vaatteet on valmistettu. Keskustelemme paljon valmistusmaista, materiaaleista ja muista ominaisuuksista, jotka vaikuttavat valmistukseen, kestävyyteen ja hoidettavuuteen”, Sanni Nevalainen Jumbon myymälästä kertoo.
“Materiaalien ja sertifikaattien maailma voi tuntua asiakkaalle viidakolta. Myyjämme auttavat ymmärtämisessä ja järkivalintojen tekemisessä. Kekäle aikoo panostaa jatkossakin kestäviin valintoihin, merkityksellisiin asiakaskohtaamisiin sekä myyjien ammattitaitoon. Pikakulutuskulttuurin vastavoimaksi tarvitaan meitä ja kaltaisiamme toimijoita”, Joonas Kekäle painottaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joonas KekäleToimitusjohtajaKekäle Oy
Puh:0500964350joonas.kekale@kekale.fiKekäle. Pitämisen puolesta.
Kekäle on kotimainen vaatealan perheyritys, joka on palvellut vuodesta 1957 lähtien.
Kekäleen tavoitteena on olla suomalaisen vaatekaupan suunnannäyttäjä muutoksessa kohti kestävää vaatealaa. Vastuullisuustyöstään se on saanut kansainvälisen ja arvostetun B Corp -vastuullisuussertifikaatin.
Yrityksellä on tällä hetkellä 14 myymälää ja verkkokauppa, ja se työllistää yli 200 työntekijää.
Liikevaihto oli vuonna 2024 noin 34 miljoonaa euroa. www.kekale.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kekäle Oy
Kekäle julkaisi VSME-standardin mukaisen kestävyysraportin ensimmäisten joukossa Suomessa4.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Kotimainen vaatekauppa Kekäle on julkaissut EU:n uuden VSME-standardin mukaisen kestävyysraportin ensimmäisten suomalaisyritysten joukossa. Vapaaehtoinen raportointikehys (Voluntary Sustainability Reporting Standard for non-listed SMEs) on suunnattu pk-yrityksille ja se on suunniteltu tukemaan läpinäkyvää ja systemaattista vastuullisuustyötä.
Kun juhla lähestyy, tyytymätön katse kääntyy itseen – Kekäle haluaa muuttaa tapaa, jolla puhumme itsellemme30.5.2025 08:15:20 EEST | Tiedote
Kekäleen teettämän mielikuvatutkimuksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta arvioi ulkonäköään kriittisesti säännöllisesti – naiset selvästi useammin kuin miehet. Erityisesti juhlapukeutuminen tuo monelle paineita. Huolestuttavat luvut ovat pysyneet lähes muuttumattomina kahtena peräkkäisenä vuotena – ilmiö ei ole ohimenevä, vaan syvällä arjessa.
Kotimaisen vaatekaupan trenditutkimus: 64 % suhtautuu varauksella pikamuotiin ja sen tarjoajiin27.3.2025 09:36:21 EET | Tiedote
Ultrapikamuodin haittojen saama mediahuomio on todennäköisesti lisännyt varautuneisuutta Sheinin ja Temun kaltaisiin toimijoihin.
Kotimainen vaatekauppa Kekäle avaa myymälän Zaran tilalle Turun ydinkeskustaan – panostaa myymäläkohtaamisiin, vaikka vaatteiden verkkokauppa kasvaa12.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
Kotimainen vaatekauppa Kekäle avaa uuden myymälän Turun Hansakortteliin syksyllä 2025. Tiloissa on toiminut tähän asti espanjalainen pikamuotijätti Zara. Vaikka vaatteiden verkkokauppa kasvaa, kivijalkamyymälät ovat avainasemassa vaatealalla vastavirtaan kulkevan Kekäleen asiakaskokemuksessa.
Kekäle vaatettaa Helmarit kesän EM-kisoihin – “Haluamme olla mukana tukemassa maajoukkueen rohkeutta ja uskoa itseensä”8.3.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Kekäle ja Suomen naisten jalkapallomaajoukkue, Helmarit, yhdistävät voimansa Sveitsissä heinäkuussa pelattavassa EM-lopputurnauksessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme