Satamatunnelin kaavaehdotus päätöksentekoon
Länsisataman ja Länsiväylän välille kaavaillun Satamatunnelin kaavaehdotus selvityksineen on valmistunut. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee suunnitelmaa 11. helmikuuta.

Tallinnan ja Helsingin välinen matkustajaliikenne on tarkoitus keskittää Länsisatamaan, ja satamaliikenteen määrän ennakoidaan kasvavan nykyisestä. Suunnitteilla olevan Satamatunnelin avulla on tavoitteena parantaa liikenteen sujuvuutta ja pienentää sen haittavaikutuksia Länsisataman ympäristössä. Tavoitteena on, että kaikki Länsisataman tavaraliikenne ja merkittävä osa sataman henkilöautoliikenteestä siirtyy Jätkäsaaressa ja Ruoholahdessa maan alle. Tunnelin vaatima asemakaavaehdotus tulee nyt poliittiseen käsittelyyn.
Sataman matkustajaliikenteeseen suunnitellut muutokset kasvattaisivat liikennemääriä alueella vuoteen 2032 mennessä useita kymmeniä prosentteja nykyisestä. Länsisataman uudistuksien valmistuttua tulee sen kautta kulkemaan päivittäin noin 4000 henkilöautoa, 1000 rekkaa ja vajaat 30 000 matkustajaa.
Sataman rekkaliikenne Länsisataman ja Länsiväylän välillä suunnitellaan siirrettäväksi tunneliin. Myös laivaan menevät ja sieltä poistuvat henkilöautot voivat käyttää tunnelia. Satamatunneli tulee paitsi rauhoittamaan liikennettä Jätkäsaaressa, myös parantamaan alueen liikenneturvallisuutta ja ilmanlaatua.
Satamatunneli vähentäisi satamaan liittyvää liikennettä keskustassa merkittävästi ja mahdollistaisi Eteläsataman alueen avaamisen nykyistä laajemmin kaupunkilaisten käyttöön. Tallinnan laivojen siirtyessä Länsisatamaan, jää Katajanokalle vain Tukholman laivaliikenne. Tämä vähentää satamaan liittyvää liikennettä keskustassa noin 75 %, koska Tallinnan liikenteen automäärät ovat merkittävästi Tukholman liikennettä isommat.
Tunnelin rakentamisen arvioidaan maksavan noin 300 miljoonaa euroa, ja sen kustannuksista vastaa Helsingin Satama Oy.
Kaavaehdotusta edeltänyt suunnittelutyö
Helsingin kaupunginvaltuusto teki helmikuussa 2021 periaatepäätöksen satamatoimintojen uudelleenjärjestelyistä ja satama-alueiden maankäytön lähtökohdista Eteläsatamassa, Katajanokalla ja Länsisatamassa. Periaatepäätöksen pohjalta satama laati kehittämisohjelman, jonka kaupunginhallitus hyväksyi alkuvuonna 2022. Satamatunneli on kehittämisohjelman ensimmäinen vaihe.
Kaavoituksen perustaksi valittiin kesäkuussa 2024 linjausvaihtoehto, jonka suuaukko on Ilmarisen rakennuksen ja Lapinlahden puiston välissä. Valittu vaihtoehto on ainoa, joka on mahdollista toteuttaa valtuuston vuonna 2021 linjaamassa aikataulussa.
Lapinlahden luontoarvot huomioidaan
Tunnelityömaalla olisi vaikutuksia Lapinlahden puistoon. Puistossa on tavattu kahta uhanalaista lajia ja suunnittelussa on löydetty ratkaisut, jolla näiden lajien elinolot voidaan turvata.
Tunneli rakennetaan liito-oravan ydinalueen kohdalla ohuen kalliokaton tekniikalla. Tämä minimoi päältä avattavan tunneliosuuden ja säästää alueella elävän liito-oravan elinympäristön.
Pienen perhoslajin, kirvelilattakoin, elinolosuhteet turvataan erityisesti kylvämällä sen ravintokasvia uusille alueille puistossa. Suunnittelua edistetään yhteistyössä viranomaisten kanssa ja suunnitelmien vaikuttavuutta seurataan.
Meluvaikutukset jäävät vähäiseksi
Tunnelin meluvaikutukset jäävät vähäiseksi, eivätkä heikennä Lapinlahdenpuiston virkistyskäyttöä. Liikennemäärien väheneminen Länsisatamankadulla ja Tyynenmerenkadulla vähentää hieman melua katujen varrella. Länsiväylälle rakennettava uusi melueste mitoitetaan niin, ettei melu Lauttasaaren asuinalueelle lisäänny.
Kaavaehdotus tulee nähtäville
Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee suunnitelmaa 11. helmikuuta. Sen jälkeen kaavaehdotus on nähtävillä lausuntoja ja muistutuksia varten. Kaava on lautakunnan käsittelyssä uudelleen syksyllä 2025. Kaupunginvaltuuston päättää asemakaavasta loppuvuonna 2025.
Kaavaehdotusta esitellään asukkaille keväällä 2025. Asukastilaisuuden paikasta ja ajankohdasta tiedotetaan myöhemmin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Otso Huhtala
Arkkitehti
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
09 31037296, otso.huhtala@hel.fi
Maira Kettunen
Viestintäjohtaja
Helsingin Satama
050 357 7197, maira.kettunen@portofhelsinki.fi
Linkit
- Kaupunkiympäristölautakunta 5/2025
- Satamatunneli | Helsingin Satama
- Satamatunneli | Helsingin kaupunki
- Hel.fi: Liito-oravien ydinalueen puut säästyvät Lapinlahden puistossa – Satamatunnelin linjausta tarkennettu (21.10.2024)
- Helsingin Sataman lyhyt video satamatunnelista ja satamien uudelleen järjestelyistä
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611
http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Senaatintorilla parannetaan tapahtumapuitteita4.7.2025 10:31:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki rakentaa Senaatintorille sähkökeskuksia sekä vesi- ja viemärikaivot tapahtumien käyttöön. Työt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat marraskuussa.
Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande
Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.
Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote
Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.
Pitäjämäen Kutomotiellä uusitaan vesijohtoja3.7.2025 11:06:17 EEST | Tiedote
Katutyöt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat joulukuussa 2025. Remontissa rakennetaan toinen jalkakäytävä kadulle ja mahdollistetaan uudisrakentaminen kadun ympäristössä.
Den förnyade Linnankoskiparken återspeglar helsingforsarnas önskemål3.7.2025 10:39:17 EEST | Pressmeddelande
Totalrenoveringen av Linnankoskiparken blir klar den 3 juli. Önskemålet om att renovera parken kom från stadsborna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme