Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suosittelu ennätyksellisen korkealla
Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suosittelua mittaava indeksi (NPS) nousi vuonna 2024 ennätyksellisen korkeaksi. Suositteluindeksi oli 64, joka on paras tulos mittaushistorian 2018–2024 aikana. Korkeimmat suosittelulukemat saimme sisätautien poliklinikalla, palvelukeskuksissa ja perhekeskuksissa.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaista 77 prosenttia suosittelee saamaansa palvelua. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat ovat palvelukeskuksissa, sisätautien poliklinikalla ja perhekeskuksissa. Eniten palautetta saivat terveysasemien ja suun terveydenhuollon palvelut, joissa asiakkaat olivat tyytyväisiä ammattitaitoiseen henkilökuntaan ja ystävälliseen palveluun. Tyytymättömyyttä aiheuttivat pitkät odotusajat ja palveluja koskevan tiedon löydettävyys.
Helsinki osallistui vuonna 2024 myös THL:n joka toinen vuosi toteuttamaan terveysasemien asiakaspalautekyselyyn. Kyselyn perusteella asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä saamansa palvelun laatuun. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat asiointiajan riittävyyteen, hoidon hyödyllisyyteen sekä hoidosta saadun tiedon ymmärrettävyyteen.
Sähköistä Maisa-asiointiportaalia käyttää lähes 90 prosenttia sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjistä. Maisaa koskevien asiakaspalautteiden pohjalta selkeytettiin ajanvaraukseen ja ilmoitusasetuksiin liittyviä ohjeita ja lisättiin mahdollisuus kieltäytyä paperikirjeistä.
Perhekeskukset kehittävät palvelua asiakaslähtöisemmäksi
Perhekeskukset aloittivat palautteen keräämisen kansallisesti yhtenäisen mallin mukaisesti vuonna 2024. Tulokset ovat olleet erinomaisia, sillä jopa 83 % vastanneista suosittelisi perhekeskuksen palveluja läheisilleen. Asiakkaat ovat erityisesti nostaneet esiin henkilöstön ystävällisyyden, ammattitaitoisuuden ja aidon kohtaamisen. Palautteen avulla lisätään ymmärrystä perhekeskusten asiakkaiden tarpeista, odotuksista ja kokemuksista. Palautteen avulla tunnistetaan esimerkiksi kehityskohteita laadussa ja turvallisuudessa, ja kehitetään toimintaa tiedon perusteella.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien palvelut laajenivat
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien palvelu laajeni vuonna 2024 koskemaan myös yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluita. Sosiaali- ja potilasasiavastaaviin oltiin yhteydessä 2650 kertaa. Valtaosa yhteydenotoista koski terveys- ja päihdepalveluita. Yksityisiä sote-palveluita koskevat palautteet koskivat pääosin hoitoa, kohtelua ja potilasvahinkoepäilyä. Sosiaali- ja potilasasiavastaavaan voi olla yhteydessä, jos on tyytymätön saamaansa hoitoon, kohteluun tai palveluun tai tarvitsee neuvoja omista oikeuksistaan sosiaali- ja terveydenhuollossa tai varhaiskasvatuksessa.
Tutustu raporttiin
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-SaariViestintä- ja osallisuuspäällikkö
Puh:09 310 42240jaana.juutilainen-saari@hel.fiOuti HuidaPalvelu- ja henkilöstöviestintäpäällikkö
Puh:09 310 27979outi.huida@hel.fiHelsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Ta reda på hur din livsstil påverkar din risk för att bli sjuk11.9.2025 12:35:55 EEST | Pressmeddelande
MedicubeX-självmätningspunkterna och Omaolo-hälsokontrollen fungerar nu tillsammans. Genom att först göra mätningar och sedan en hälsokontroll på samma enhet kan du ta reda på hur exempelvis ditt psykiska välbefinnande och din livsstil påverkar din beräknade livslängd och din risk för att bli sjuk. Kontrollen ger dig en omfattande rapport om din hälsa.
Selvitä miten elintapasi vaikuttavat riskiisi sairastua11.9.2025 12:35:55 EEST | Tiedote
MedicubeX-itsemittauspisteet ja Omaolo-terveystarkastus toimivat nyt yhdessä. Tekemällä ensin mittaukset ja sitten samalla laitteella terveystarkastuksen voit selvittää, miten esimerkiksi henkinen hyvinvointisi ja elintapasi vaikuttavat arvioituun elinikääsi ja riskiisi sairastua. Tarkastus antaa kattavan raportin terveydentilastasi.
Hoitohenkilökunnan ammattitaito, asiantuntemus ja ystävällisyys kerää kiitosta asiakkailta11.9.2025 09:28:12 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suosittelulukema jatkaa korkealla tasolla. Erityisesti puhelinpalveluiden suosittelu on parantunut päivystysavussa, vammaisneuvonnassa ja neuvoloiden keskitetyssä ajanvaraus- ja neuvontapuhelimessa. Eniten palautteita on annettu terveys- ja päihdepalveluissa, joissa kiitosta ovat saaneet henkilökunnan toiminta ja palvelun saatavuus.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 9.9.9.9.2025 20:27:01 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla oli kokous tiistaina 9. syyskuuta 2025. Lautakunta päätti tässä kokouksessa muun muassa toimialan vuoden 2026 talousarvioehdotuksesta ja vuosien 2026 - 2028 taloussuunnitelmaehdotuksesta. Kokouksen päätöstiedote on julkaistu kaupungin verkkosivuilla.
Helsinki avaa Kyläsaareen Uusix-torin – kierrätystuotteilla tuetaan kaupungin sosiaalityötä9.9.2025 09:39:22 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki avaa Uusix-torin 10.9. Kyläsaareen. Torilla myydään kaupungin käytöstä poistettuja kalusteita, kunnostettuja tietokoneita ja polkupyöriä sekä Aikuisten työtoiminnassa valmistettuja tuotteita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme