Mehiläinen tukee lapsiperheitä – tarjoaa kaikille 0–4-vuotiaille maksuttoman Digineuvolan
Mehiläinen tarjoaa maksutta kaikkien 0–4-vuotiaiden perheiden käyttöön kellon ympäri auki olevan Digineuvolan. Digineuvolan chat-palvelusta saa konkreettista tukea ja apua vanhemmuuden huoliin. Mehiläisen 600 vastaajan kyselytutkimuksessa* 45 prosenttia vanhemmista koki lasten hoitamisen ennakoitua kuormittavampana. Pitkittyessään paineet voivat johtaa jaksamisen haasteisiin.

Mehiläisen teettämä kyselytutkimus* piirtää kuvaa lapsiperheiden arjesta. Kyselyssä 0–4-vuotiaiden lasten huoltajista 41 prosenttia kertoi kokevansa ajoittain voimakasta huolta lastensa terveydestä ja lähes kolmasosalle on epäselvää, mistä apua voisi saada. Vanhemmuutta suoritetaan usein velvollisuudentuntoisesti tehtävä tehtävältä.
Tähän tilanteeseen Mehiläinen tarjoaa nyt apua maksuttomalla Digineuvolalla. Chat-palveluna toimiva Digineuvola on palvellut pikkupotilaita jo kahden vuoden ajan, ja nyt se avautuu maksutta kaikille 0-4-vuotiaiden perheille.
– Vanhemmuuteen kohdistuu suuria odotuksia, ja monet kokevat arjessaan joskus ristiriitaisiakin paineita. Samalla yhteiskunta on muuttunut suuntaan, jossa perinteistä tukiverkkoa ei aina entisessä määrin ole perheille saatavilla. Siksi haluamme tarjota tukea lasten ja perheiden hyvinvoinnin vahvistamiseen. Terveysneuvonnan suorien hyötyjen lisäksi perheiden tukeminen heijastuu laajasti koko yhteiskuntaan, edistäen lasten kasvua ja kehitystä, kertoo Mehiläisen digitalisaation johtava lääkäri Essi Kainonen.
Mehiläisen maksuttomassa Digineuvolassa vanhempi voi asioida ympäri vuorokauden ja kysyä lapsen terveyteen sekä vanhemmuuteen liittyviä kysymyksiä. Kysymyksiin vastaavat koulutetut terveyden- ja sairaanhoitajat sekä kätilöt.
– Vaikka tietoa on nykyään runsaasti saatavilla, kokemusperäinen tieto ja konkreettinen tuki ovat vähentyneet. Lapsia syntyy vähemmän, eivätkä laajennettu perhe tai muut läheiset ole aina arjessa läsnä. On tärkeää, että perheille on tarjolla selkeitä ja helposti saavutettavia tukipalveluita, Kainonen painottaa.
Apua ei aina kehdata hakea – asioiden järjestymiseen löytyy luottoa
Vaikka monet vanhemmat kokivat kyselyssä lapsen terveyteen liittyvät huolensa raskaina, usealla vastaajalla suhtautuminen tilanteeseen oli kuitenkin myönteinen. Jopa neljä viidestä koki, että asiat järjestyvät lopulta kuitenkin parhain päin. Huolien ilmetessä vastaajista lähes kolmella neljästä löytyi läheisten tukiverkostoa, jonka puoleen kääntyä. Myönteisten vastausten rinnalla joka kolmas vanhempi vastasi kuitenkin olevansa jaksamisen äärirajoilla lapsen terveyteen liittyvien asioiden vuoksi.
– Nykyvanhemmuus otetaan vastaan hartaasti ja tietyllä vakavuudella. Vanhemmat haluavat onnistua ja tarjota lapsilleen parhaat eväät elämään. Tämä kokemus yhdistettynä esimerkiksi modernin työelämän haasteisiin voi luoda kohtuuttomia paineita ja riittämättömyyden tunteita. Unettomat yöt ja huoli lapsen terveydestä voivat lisätä vanhemmuuden haasteita, kuten jaksamisen, mielialan ja parisuhteen ongelmia, Kainonen lisää.
Kyselytutkimuksen mukaan lähes joka neljäs kokee, ettei kehtaa ottaa huoliaan esille terveydenhuollon asiantuntijan kanssa. Mehiläisen Digineuvolassa vastauksen saa matalalla kynnyksellä arkisiinkin terveyskysymyksiin.
– Tähän aikaan vuodesta Digineuvolassa tulee vastaan huolia, jotka liittyvät erityisesti lasten flunssaviruksiin ja vatsaoireisiin. Meiltä saa tukea sekä kotihoito-ohjeita helpottamaan lasten oloa. Tarvittaessa ohjaamme lapset vastaanotolle. Kun voimme yhdessä käydä läpi lapsen tilannetta ja etsiä siihen ratkaisuja, monesti vanhemmankin huoli pienenee, päättää Mehiläisen maksuttoman Digineuvolan sairaanhoitaja ja palveluesihenkilö Miira Huldin.
-------------------------------------
Yleisimmät käyntisyyt Digineuvolassa
Mehiläisen Digineuvola on palvellut potilaita vuodesta 2023 lähtien. Digineuvolassa terveyden- ja sairaanhoitajat sekä kätilöt tarjoavat perheille ennen kaikkea tukea ja neuvoa arjen huoliin ja kysymyksiin. Yleisimmin perheet ovat ottaneet yhteyttä seuraavan kaltaisissa teemoissa:
- Kasvun ja kehityksen kysymykset, kuten lapsen ruokailu- tai uniongelmat – esim. miten voin tukea lasta nukkumaan paremmin?
- Allergiat, erilaiset ihottumat – esim. mistä tunnistan, että kyseessä on allergiaa?
- Vatsaoireet – esim. miten vauvan vatsanväänteitä voidaan helpottaa?
- Nuhat ja flunssat – esim. onko vihreä räkä normaalia?
- Silmä- ja korvaoireet – esim. lapsi hieroo korvia, mistähän on kyse?
--------------------------------------
*) Lasten Mehiläisen kysely lapsiperheiden tuen tarpeesta toteutettiin sähköisenä kyselynä 9.-17.12.2024 Cint-tutkimuspaneelissa. Kyselyyn vastasi 617 huoltajaa, joilla on 0–12-vuotiaita lapsia. Vastaajista 57 %:lla oli yksi lapsi, 35 %:lla kaksi lasta ja 8 %:lla kolme lasta tai enemmän. Vastaajista 49 % oli 0–4-vuotiaiden lasten huoltajia ja heistä 51 %:lle lapsi oli ensimmäinen. Otos ei ole valtakunnallisesti edustava.
Lisätietoja:
- Mehiläinen, Essi Kainonen, digitalisaation johtava lääkäri
- Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuo kautta: laura.martinsuo@mehilainen.fi, p. 040 1962 892
Mehiläinen
Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 115-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon laatuun ja vaikuttavuuteen kaikilla liiketoiminta-alueillaan.
Mehiläinen palvelee vuosittain 2,2 miljoonaa asiakasta ja sen 890 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 37 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluita Ruotsissa, Virossa ja Saksassa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mehiläinen
Mehiläisen täyden palvelun lääkärikeskus avasi ovensa kauppakeskus Itiksessä6.10.2025 08:23:05 EEST | Tiedote
Mehiläinen Itäkeskus on avannut ovensa kauppakeskus Itiksessä maanantaina 6.10.2025. Uusi täyden palvelun lääkärikeskus tarjoaa Itä-Helsingin asukkaille ja alueen yrityksille kattavat yleis- ja erikoislääkäripalvelut, työterveyspalvelut, laboratorio- ja kuvantamispalvelut sekä laajat suun terveyden palvelut saman katon alta.
Mehiläisen terapiapalvelut kasvavat – Toimivax ja Neurokuntoutus vahvistavat kuntoutumisosaamista valtakunnallisesti1.10.2025 13:30:42 EEST | Tiedote
Mehiläisen terapiapalvelut vahvistuvat, kun Pohjois-Pohjanmaalla ja Länsi-Pohjan alueella toimiva Toimivax Oy sekä pääkaupunkiseudulla toimiva Neurokuntoutus NH Oy liittyvät osaksi Mehiläistä 1.10.2025 allekirjoitetuilla yrityskaupoilla. Kauppojen myötä Mehiläisen valtakunnallinen kuntoutuspalveluiden verkosto laajenee ja osaaminen vahvistuu entisestään.
Mehiläisellä hyviä kokemuksia yli 65-vuotiaiden valinnanvapauskokeilusta1.10.2025 09:51:28 EEST | Tiedote
Syyskuun alussa alkanut yli 65-vuotiaiden valinnanvapauskokeilu on sujunut Mehiläisessä hyvin. Nopea hoitoon pääsy on kerännyt Mehiläisen asiakkailta kiitosta ja vapauttanut aikoja julkiselta puolelta. Palvelun saatavuus paranee entisestään, kun valtakunnallinen videoasiointi aukeaa.
Mehiläisen Työelämätutkimus: Jopa 67 % johtajista kokee työnsä odotukset mahdottomina4.9.2025 10:24:07 EEST | Tiedote
Mehiläisen tuoreen Työelämätutkimuksen* mukaan 67 prosenttia johtajista kokee, että johtajan aseman vuoksi heiltä odotetaan enemmän kuin muilta, jopa mahdottomia. Johtajat kokevat työssään stressiä, riittämättömyyden tunnetta sekä turhautumista. Samaan aikaan tutkimus osoittaa, että 97 prosenttia johtajista kokee pärjäävänsä työssä erittäin tai melko hyvin.
Kutsu medialle: 100 johtajaa vastasi - Mehiläisen 2025 työelämätutkimuksen tulosten julkaisu21.8.2025 10:09:28 EEST | Kutsu
Mehiläisen media-aamu To 4.9.2025 klo 9–10
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme