Alkon tammikuun myyntitiedote – alkoholittomien litramyynti kasvoi yli 18 prosenttia
Alkon tammikuun litramyynti oli 4,3 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 4,6 miljoonaa litraa. Nollaaminen ja tipattomuus kannusti asiakkaita valitsemaan ostoskoriinsa alkoholittomia.

Alkon litramyynti laski tammikuussa 7,3 prosenttia verrattuna vuoden 2024 tammikuuhun. Myynti litroissa oli 4,3 miljoonaa litraa.
Viinien myyntilitrat laskivat 7,7 prosenttia, väkevien 8,6 prosenttia ja panimotuotteiden 3 prosenttia. Alkoholittomien myynti nousi 18,3 prosenttia. Punaviineissä litramyynti laski 8,3 prosenttia, valkoviineissä 7,3 prosenttia, roseeviineissä 0,5 prosenttia ja kuohuviineissä 5,8 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta (linkki myyntitilastoihin).
Alkoholijuomaveron ja arvonlisäveron korotukset sekä alkoholilainmuutos näkyvät Alkon myynnin kehityksessä. Ennen kesäkuun alkoholilain muutosta tammi-toukokuussa 2024 litramyynti laski 3,1 prosenttia. Lakimuutoksen jälkeen kesä-joulukuun myynti oli 10 prosenttia edellisvuotta matalammalla tasolla.
Nollaaminen ja tipattomuus puri Alkon asiakkaisiin
Alko halusi tipattoman tammikuun hengessä rohkaista suomalaisia pohtimaan, miten kukin voi löytää juuri itselleen sopivan ja hyvinvointia tukevan tavan ladata akkuja – oman tavan nollata. Tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindströmin mukaan Alko halusi päivittää nollaamisen käsitettä tälle vuosikymmenelle.
”Humalahakuisuuden sijaan moni haluaa palautua arjesta yhä tervehenkisemmin. Halusimme nollaamisen kampanjalla herättää suomalaisia pohtimaan, miten kukin voi löytää juuri itselleen sopivan ja hyvinvointia tukevan tavan ladata akkuja – oman tavan nollata. Kun katsoo meidän alkoholittomien litramyynnin yli 18 prosentin kasvua, taisi viestimme purra aika hyvin”, Lindström hymyilee.
Alkoholittomia juomia pääsee myös maistelemaan myymälöissä kevään 2025 aikana.
”Haluamme tutustuttaa asiakkaitamme alkoholittomien kiehtovaan makumaailmaan. Meillä on alkoholittomien maistatusta ystävänpäivänä ihan jokaisessa myymälässä läpi Suomen – tervetuloa!”
Uutuuksia viikon jokaiselle päivälle
Alko tuo valikoimaansa vuosittain noin 2 500 uutuutta.
”Uutuudet kiinnostavat asiakkaita. Meille tulee keskimäärin seitsemisen uutta tuotetta valikoimaan joka päivä. Lisäksi meillä on osassa myymälöitämme sekä maanlaajuisesti verkkokaupassa kuukausittainen herkkukattaus erikoiseriä, jotka tulevat valikoimaan kuunvaihteen tienoilla. Ja aina voi jättää myös omia toiveita joko myyjälle tai Alkotoiveella verkossa”, kertoo Lindström.
Erikoiserät ovat nimensä mukaisesti harvinaisuuksia maailmalta tai ne tuovat tuulahduksen nousussa olevista trendeistä. Uutuuksiin voi tutustua noin viikkoa ennen valikoimaan tuloa Alko-äpissä.
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 369 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu25.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.
KKV julkaisi etukäteisarvioinnin viinien myynnin laajentamisen vaikutuksista – arviointi vastaa Alkon käsityksiä muutoksen vaikutuksista18.3.2025 10:28:11 EET | Tiedote
On hyvä, että vaikutuksia enintään 15-prosenttisten viinien myynnin laajentamisesta päivittäistavarakauppoihin selvitetään monipuolisesti asian yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. KKV:n mukaan myynnin laajentamisen seurauksena muun muassa alkoholin kulutuksen kasvun aiheuttamat haittakustannukset olisivat suuremmat kuin muutoksesta saatu alkoholiverokertymä.
Nivalan Alko uudistuu12.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Nivalan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 22.3. saakka ja avataan jälleen 11.4. Nivalan myymälään saapuu kevättä kohti kesäisiä uutuuksia viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin.
Alkon helmikuun myyntitiedote – suomalaiset ovat löytäneet Alkon myös alkoholittomien ostopaikkana12.3.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti oli 4,5 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 5,3 miljoonaa litraa. Alkoholittomia ostettiin selkeästi enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Alkon valikoimassa kokeillaan uutta tuoteryhmää: energiajuomia, joita myydään 18-vuotta täyttäneille.
Sulkavan Alko uudistuu maaliskuussa13.2.2025 07:40:00 EET | Tiedote
Sulkavan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 1.3. saakka ja avataan jälleen 13.3. Alkon trendikatsaus listaa tämän vuoden juomatrendit, joita ovat muun muassa alkoholittomat, makeus sekä vaihtoehtoiset juomapakkaukset. Nämä näkyvät myös Sulkavalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme