Sulkavan Alko uudistuu maaliskuussa
Sulkavan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 1.3. saakka ja avataan jälleen 13.3. Alkon trendikatsaus listaa tämän vuoden juomatrendit, joita ovat muun muassa alkoholittomat, makeus sekä vaihtoehtoiset juomapakkaukset. Nämä näkyvät myös Sulkavalla.

Sulkavan Alko remontoidaan maaliskuussa. Myymälä on avoinna vielä lauantaihin 1. maaliskuuta klo 16 saakka ja avataan uudistettuna torstaina 13. maaliskuuta klo 11.30. Myymälän ollessa suljettuna asiakkaita palvelevat lähimmät Alkot muun muassa Savonlinnassa, Juvalla ja Puumalassa. Myymälöiden sijainti- ja aukioloaikatiedot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
”Satsaamme valikoimaan ja palveluun myös uudistuvassa myymälässä. Tuomme jatkossakin hyllyille reilusti uutuuksia, sesongin herkkuja ja asiakkaidemme toivomia juomia. Me Alkossa olemme koko kansan sommelier – juomien asiantuntija. Meiltä saa asiantuntevan palvelun ja parhaat juomavinkit tai suositukset erilaisten ruokien makupareiksi, yksin ei tarvitse ihmetellä”, kertoo myymälän palvelupäällikkö Riku Hämäläinen.
”Myymälä uudistetaan kierrätyskalusteilla. Saamme hyväkuntoiset ja hyvin pidetyt Alkon uuden ilmeen mukaiset kalusteet vuodenvaihteessa suljetusta Helsingin Otaniemen myymälästä. Kierrätys kunniaan!”
Valikoima on Sulkavalla viinipainotteinen
Sulkavan myymälän valikoimassa korostuvat erityisesti viinit. Valikoimassa on noin 60 punaviiniä, 60 valkoviiniä, reilut 10 roseeviiniä ja 30 kuohuviiniä. Panimotuotteita on noin 50, väkeviä 100 ja alkoholittomia juomia 10.
”Puna- ja valkoviineissä Chile pitää yhä pintansa suomalaisten suosituimpana viinimaana, myös meillä Sulkavalla. Keveiden roseeviinien suosio ei näytä laantumisen merkkejä. Kuohuviineissä asiakkaita kiinnostavat uudet kuohuviinimaat perinteisten Italian, Espanjan ja Ranskan lisäksi. Uniikit makuelämykset kiehtovat, ja esimerkiksi nousevat viinimaat sekä harvinaiset rypälelajikkeet puhuttelevat”, Hämäläinen sanoo.
Vuoden 2025 juomatrendeissä korostuvat elämykset, makeus ja ympäristö
Alkon trendikatsauksen kahdeksan vuoden 2025 trendiä kertovat muun muassa elämyksien metsästämisestä, uudenlaisista pakkausmuodoista sekä makeiden juomien noususta.
”Makeuden trendi näkyy niin long drinkien suosiossa kuin siinä, että viineissä pitkään jatkunut rutikuivan tyylin valta-asema on järkkymässä. Myös eksoottiset maut ovat pinnalla ja lasin sisältö saa olla värikäs ja näyttävä.”
Myös hintatietoisuus, oma hyvinvointi sekä ympäristöystävällisyys ohjaavat yhä enemmän kuluttajien valintoja.
”Asiakkaat tekevät yhä ympäristöystävällisempiä ostopäätöksiä. Lasipulloissa myydyistä viineistä reilusti yli puolet, 57 prosenttia, myytiin viime vuonna kevyessä lasipullossa. Kevyt lasipullo suojaa viiniä yhtä hyvin kuin raskas, mutta sen hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi. Tuotteille, joita ei varastoida pitkään, sopivat lasin lisäksi myös muut pakkausmateriaalit, kuten muovi tai kartonki.”
”Meillä on Sulkavalla tarjolla laadukkaita juomia eri hintaluokissa ja erityyppisissä pakkauksissa niin materiaalin kuin pakkauskoon osalta. Kartonkipakkauskin uskalletaan nostaa juhlapöytään. Juomanhan voi aina kaataa myös karahviin, joka korostaa juhlavuutta ja tekee hyvää myös juomalle.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 369 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu25.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.
KKV julkaisi etukäteisarvioinnin viinien myynnin laajentamisen vaikutuksista – arviointi vastaa Alkon käsityksiä muutoksen vaikutuksista18.3.2025 10:28:11 EET | Tiedote
On hyvä, että vaikutuksia enintään 15-prosenttisten viinien myynnin laajentamisesta päivittäistavarakauppoihin selvitetään monipuolisesti asian yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. KKV:n mukaan myynnin laajentamisen seurauksena muun muassa alkoholin kulutuksen kasvun aiheuttamat haittakustannukset olisivat suuremmat kuin muutoksesta saatu alkoholiverokertymä.
Nivalan Alko uudistuu12.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Nivalan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 22.3. saakka ja avataan jälleen 11.4. Nivalan myymälään saapuu kevättä kohti kesäisiä uutuuksia viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin.
Alkon helmikuun myyntitiedote – suomalaiset ovat löytäneet Alkon myös alkoholittomien ostopaikkana12.3.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti oli 4,5 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 5,3 miljoonaa litraa. Alkoholittomia ostettiin selkeästi enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Alkon valikoimassa kokeillaan uutta tuoteryhmää: energiajuomia, joita myydään 18-vuotta täyttäneille.
Alkon tammikuun myyntitiedote – alkoholittomien litramyynti kasvoi yli 18 prosenttia12.2.2025 07:27:00 EET | Tiedote
Alkon tammikuun litramyynti oli 4,3 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 4,6 miljoonaa litraa. Nollaaminen ja tipattomuus kannusti asiakkaita valitsemaan ostoskoriinsa alkoholittomia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme