Voiko Kelan tuista kertoa helposti? Tutustu selkokieliseen kela.fi-sivustoon ja vastaa palautekyselyyn
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Kelan selkokieliset verkkosivut tarjoavat helposti ymmärrettävää tietoa Kelan etuuksista. Palautekyselyssä voit kertoa mielipiteesi selkosivuista ja auttaa meitä kehittämään sivustoa.
Suomessa on arviolta 650 000–750 000 ihmistä, jotka tarvitsevat selkokieltä, koska yleiskieli on heille liian vaikeaa. Kelalla on heitä varten selkokieliset verkkosivut suomeksi ja ruotsiksi. Sivut on perustettu vuonna 2019.
Selkosivuilla Kelan tuista kerrotaan keskeisimmät asiat helpolla suomen ja ruotsin kielellä. Usein tiiviit perustiedot riittävät asiakkaalle oman asian alulle saattamiseen. Tarvittaessa lisätietoa saa asiakaspalvelusta tai yleiskielisiltä sivuilta. Kela julkaisee sivuston sisällön joka vuosi myös painettuina esitteinä. Kela toivoo, että selkokieltä tarvitsevat asiakkaat löytävät selkokieliset materiaalit.
Selkosuomenkielisillä sivuilla oli vuonna 2024 yhteensä 369 000 kävijää. Eniten kävijöitä oli sivuilla, joilla kerrotaan työttömyystuista, eläkkeistä ja lapsiperheiden tuista. Selkoruotsinkielisillä sivuilla kävijöitä oli yhteensä 18 000. Luetuimmat sivut käsittelivät opiskelijan tukia, eläkkeitä ja lapsiperheiden tukia.
Kela kehittää sivustoa jatkuvasti. Sivujen visuaalinen ilme päivittyi vuoden alussa, kun etusivun valikkoon tuotiin uudet elämäntilannekohtaiset selkokuvat. Jatkossa tavoitteena on tuoda selkokuvia sivuston eri etuussisältöihin ja parantaa kuvien avulla sisältöjen ymmärrettävyyttä.
Nyt Kela on avannut selkosivuilla kyselyn, jolla se kerää palautetta sivustosta. Palautteen avulla Kela kehittää sivustoa entistä paremmaksi. Kysely on auki 12.–28.2.2025. Kysely on laadittu suomeksi ja ruotsiksi.
Tutustu selkokielisiin verkkosivuihin ja vastaa palautekyselyyn.
Lisätietoa asiakkaille
Kelan selkokielisiä esitteitä saa Kelan palvelupisteistä ja yhteistyökumppaneiden toimipisteistä. Esitteiden sähköiset versiot verkossa: www.kela.fi/esitteet-asiakkaille#selkokieliset-esitteet.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko JuvonenKielenhuoltaja (päävastuu selkosuomenkielisistä materiaaleista)Kela
Puh:050 473 5934etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme