Hoivatyöntekijöiden kanssa kehitetty tekoälypalvelu säästi aikaa ja vähensi työn kuormitusta
Työterveyslaitos on arvioinut Attendon ja digiyhtiö Efiman kehittämän tekoälyratkaisun käyttöä hoivatyössä tapahtuvassa kirjaamisessa. Kehittämishanke osoitti, että puheentunnistusteknologiaa hyödyntävä ratkaisu voi vähentää hoitohenkilökunnan työkuormitusta, parantaa kirjaamisen laatua sekä edistää työtyytyväisyyttä.

Suomalainen digiyhtiö Efima tarjoaa Attendolle palveluna tekoälyratkaisun, joka perustuu Microsoftin Azure AI -ympäristön puheentunnistusteknologiaan, OpenAI:n kielimalleihin ja Efiman omiin komponentteihin. Palvelu hyödyntää puheentunnistusta ja tekoälyä, jotka yhdessä muuntavat puheen tekstiksi ja luokittelevat hoitajien tekemät kirjaukset automaattisesti. Teknologiaratkaisua on kehitetty tiiviissä yhteistyössä hoitajien kanssa, ja heidän näkökulmansa ovat olleet keskiössä sovellusta kehitettäessä.
Työterveyslaitos oli mukana tukemassa pilotin onnistumista ja tarkasteli sen aikana, miten tekoälyratkaisujen hyödyntäminen kirjaamisessa ja hoivatyön tukena näyttäytyi työn arjessa ja käytännön tilanteissa. Havaintojen perusteella uuden ratkaisun avulla kirjauksia voidaan tehdä jatkuvasti työvuoron aikana sopivissa hetkissä ja paikoissa. Mahdollisuus sanella sujuvoittaa kirjaamista ja vähentää kirjoittamistyön kuormaa ja keventää hoitajien muistissa pidettävien asioiden määrää sekä stressiä.
”Pilotti on erinomainen esimerkki siitä, miten hyviin tuloksiin päästään, kun hoivan ammattilaiset ovat tiiviisti mukana kehittämisprosessissa ja hoivatyön vaatimukset huomioidaan aidosti. Käyttäjien ja työn näkökulman tulee olla keskiössä, kun sovelluksia kehitetään ja otetaan käyttöön”, toteaa Työterveyslaitoksen vanhempi asiantuntija Tiina Koivisto.
Kehittämishanke toi esiin, että tekoälyratkaisuja kannattaa tuoda hoivaan. Tarvitaan tutkimusta keinoista, joilla on positiivisia vaikutuksia työn sujuvuudelle ja henkilöstön työhyvinvoinnille.
Kirjaamiseen käytetty aika puoliintui
Kehittämishankkeen perusteella ratkaisu myös nopeuttaa hoitajien tekemää kirjaamista ja vapauttaa aikaa aidoille kohtaamisille, hoivalle ja huolenpidolle hoivakodeissa. Alustavien arvioiden perusteella kirjaamiseen käytettyä aikaa on pystytty vähentämään jopa 45 minuutista 20 minuuttiin, mikä vastaa 6 % työajasta.
Hankkeen alussa Efima ja Microsoft vierailivat tutustumassa hoivakodin arkeen ja selvittämässä, miten teknologia voisi helpottaa hoivatyötä – merkittävimmäksi aikasyöpöksi tunnistettiin hoivatyössä tapahtuva kirjaaminen.
”Merkityksellisten tekoälyratkaisujen kehittäminen vaatii paneutumista asiakkaan prosesseihin ja maailmaan. Me Efimalla olemme kiitollisia, että saimme tutustua hoivakodin arkeen ja arjen haasteisiin – näin pääsimme kehittämään ratkaisua, joka aidosti vähensi hoivahenkilökunnan työkuormaa”, sanoo Efiman asiakkuusjohtaja Sami Sipiläinen.
“Tällä hetkellä ihmiset tekevät hoivassa koneiden töitä. Meillä Suomessa tulee olla rohkeutta ottaa käyttöön uusia teknologioita, jotta osaava ammattihenkilöstömme voi keskittyä siihen mitä koneilla ei voida korvata: ihmisten kohtaamiseen”, sanoo Attendon liiketoiminnan kehitysjohtaja Minna Nissinen.
Yhteystiedot ja lisätietoja
Attendo Oy, Liiketoiminnan kehitysjohtaja Minna Nissinen
minna.nissinen@attendo.fi, +358 40 766 6726
Efima Oyj, Customer Director Sami Sipiläinen
sami.sipilainen@efima.com, +358 40 078 9992
Työterveyslaitos, vanhempi asiantuntija Tiina Koivisto
tiina.koivisto@ttl.fi, +358 43 824 5928
Avainsanat
Attendo – Tulevaisuuden hoivan suunnannäyttäjä
Attendo on Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja. Tehtävämme on vahvistaa ihmistä niin, että jokainen, joka meillä asuu, saa elää omannäköistään täyttä elämää. Tarjoamme hoivaa ja asumispalveluita ikäihmisille, kehitysvammaisille, vammautuneille, päihde- ja mielenterveyskuntoutujille sekä lastensuojelun ja terapian tarpeessa oleville. Asukkaillemme olemme ennen kaikkea koti, sidosryhmillemme kumppani ja yhteiskunnassa vahva muutosvoima. Yli 18 000 työntekijäämme palvelee yli 400 toimipisteessä ympäri Suomen. Lue lisää: www.attendo.fi
Vahvistamme ihmistä. Katsomme eteenpäin. Ratkaisemme yhdessä.
Me olemme Attendo.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Attendo
Uusi hoivakoti avautuu Keminmaalla – tarjoaa ympärivuorokautista hoivaa ikäihmisille23.6.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Keminmaalle on valmistunut uusi 47-paikkainen hoivakoti, Attendo Neidonkenkä. Ensimmäiset asukkaat muuttavat kesäkuun loppupuolella. Hoivakoti tarjoaa ympärivuorokautista hoivaa ja yhteisöllistä asumista ikäihmisille esteettömissä ja viihtyisissä tiloissa.
Kirkkonummen Masalaan rakentuu uusi Attendo-koti – turvallista ja esteetöntä asumista eri käyttäjäryhmille18.6.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Attendo ja Hartela aloittavat yhteistyössä uuden Attendo-kodin rakentamisen Kirkkonummen Masalaan. Hanke vastaa alueen kasvavaan asumispalveluiden tarpeeseen ja sen suunnittelussa painottuvat esteettömyys, turvallisuus ja energiatehokkuus. Kodin arvioidaan valmistuvan syksyllä 2026.
Poriin rakentuu uusi kehitysvammaisten koti16.6.2025 10:52:13 EEST | Tiedote
Attendo, Investori Plus Hoivakodit Oy ja urakoitsija Rakennuspalvelu Lindholm Oy toteuttavat Porin alueelle uuden modernin kehitysvammaisten kodin. Kodissa on yhteensä 23 asukaspaikkaa, joista 17 on ympärivuorokautista palveluasumista ja kuusi yhteisöllisen asumisen paikkaa.
Tekoäly vapauttaa aikaa hoivatyöhön – Attendo mukana Työterveyslaitoksen uudessa tutkimushankkeessa13.6.2025 10:11:31 EEST | Tiedote
Attendo on mukana Työterveyslaitoksen käynnistämässä tutkimushankkeessa, jossa tarkastellaan tekoälysovellusten vaikutuksia hoivatyössä. Hankkeessa analysoidaan muun muassa sisäpaikannus- ja aikamittausdataa hoiva-alan työpaikoilla, ja tavoitteena on ymmärtää, mitä onnistunut tekoälyn integrointi alalla vaatii.
Läheisten luottamus vahvistunut edelleen – henkilöstön tyytyväisyydessä laskua15.5.2025 13:44:41 EEST | Tiedote
Me Attendolla olemme nostaneet kohtaamiset kaiken toimintamme keskiöön, ja tämän myötä positiiviset tulokset ovat jo pitkään näkyneet tyytyväisyyskyselyidemme tuloksissa. Asukkaidemme ja heidän läheistensä luottamus meitä kohtaan on vahvistunut vuosi vuodelta. Juuri julkaistuissa viimeisimmissä tyytyväisyyskyselyiden tuloksissa on nähtävissä koko toimintaympäristöömme vaikuttaneet muutokset.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme