Pohjoismaiden maineikkaimmat ja heikkomaineisimmat yritykset tutkittu – Temu ja Shein pohjalla
Temu ja Shein ovat kaikkien Pohjoismaiden huonomaineisimpia yrityksiä, paljastaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus. IKEA on Pohjoismaiden kuluttajien kestosuosikki – parasmaineiset suomalaisyritykset jäävät selvästi jälkeen pohjoismaisista verrokeistaan.

Hyvämaineisten yritysten listaa yhdistää huonekalujätti IKEA, joka löytyy Suomea lukuunottamatta kaikkien maiden hyvämaineisten listalta. Huonekaluketju on ollut myös suomalaisten suosikki – viimeksi yritys näkyi Suomen maineikkaimpien listalla vuonna 2023.

”Pohjoismaissa tutkittujen yritysten mainekärjestä löytyy perinteikkäitä yrityksiä, eräänlaisia kansallisaarteita, kuten KONE Suomessa, IKEA Ruotsissa ja LEGO Tanskassa. Pohjoismaiset alkoholimonopolit Alko, Systembolaget ja Vinmonopolet nauttivat myös tutkimuksemme mukaan kansalaisten luottamusta”, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti sanoo.
”Parasmaineisia suomalaisyrityksiä yhdistää kuitenkin se, ettei niiden maine yllä muiden Pohjoismaiden kärkiyrityksien tasolle”, Ruokolahti jatkaa.
Temu ja Shein pohjalla kaikissa pohjoismaissa
Pohjoismaissa toimivien yritysten listan häntäpäästä löytyvät verkkokauppayhtiöt Shein ja Temu. Molemmat kiinalaislähtöiset yhtiöt arvioitiin maineessa erittäin heikolle tasolle.

”Myös Saksan Luottamus&Maine-mittauksissa Temu ja Shein löytyvät listan pohjalta. EU:n ulkopuolisten verkkokauppatoimitusten määrä on kasvanut räjähdysmäisesti lyhyessä ajassa. Temu on rynninyt pohjoismaiden markkinoille ja on uusi tulokas kaikkien tutkittujen maiden listalla. Ultrahalvoista verkkokaupoista saatavien tuotteiden tuotannon eettisyydestä, vastuullisuudesta, turvallisuudesta ja laadusta ei ole takeita. Paikallisten pelisääntöjen mukaan toimivat vähittäiskaupat ovat tilanteesta ymmärrettävästi ihmeissään”, Ruokolahti sanoo.
Halpatuotteiden tuonti EU alueelle on kiihtynyt viimevuosina rajusti ja 2024 paketteja tuli EU alueelle jo keskimäärin 12 miljoonaa päivässä. EU:n komissio on tarttumassa toimeen ja kiristämässä tullikontrollia EU:n ulkopuolisille halpatoimituksille.
Näin tutkimme
Luottamus&Maine-tutkimuskierroksien tavoitteena oli selvittää Pohjoismaissa toimivien yritysten mainetta maiden asukkaiden keskuudessa. Tutkimuksien tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 3.6.–8.7.2024 Suomessa, 1.7.–5.8.2024 Ruotsissa ja 1.–29.7.2024 Norjassa sekä Tanskassa.
Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 10 575 suomalaista, 4 612 ruotsalaista, 3 657 norjalaista ja 3 788 tanskalaista. Kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat maiden kansalaiset. Otokset ovat painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Julkistetut hyvä- ja heikkomaineisimmat yritykset valikoituivat tutkittavien yritysten joukkoon aikaisemmin vuonna 2024 toteutetun esitutkimuksen perusteella. Esitutkimuksessa maiden vastaajat nimesivät spontaanisti kaksi mielestään erityisen hyvämaineista yritystä ja kaksi erityisen heikkomaineista yritystä. T-Media ei ohjaa valittavien yritysten valintaa.
Kolmekymmentä eniten mainintoja saanutta yritystä tutkittiin tarkemmin Luottamus&Maine-mallilla kussakin maassa. Listoille päätyivät kymmenen korkeinta sekä kymmenen heikointa arvosanaa saanutta yritystä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riku RuokolahtiKehitysjohtajaT-Media Oy
Puh:+358 400 512 200riku.ruokolahti@t-media.fiHarri LeinikkaToimitusjohtajaT-Media Oy
Puh:+358 40 505 5001harri.leinikka@t-media.fiKuvat


Liitteet
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Matkailu- ja ravintola-alan maine jatkaa nousuaan notkahduksen jälkeen – parhaan mainearvosanan saa Heureka26.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Reputation and Trust Analyticsin toteuttamasta matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksesta käy ilmi, että alan maine on jatkanut nousuaan parin vuoden takaisen notkahduksen jälkeen. Paras maine tutkituista organisaatioista on Heurekalla, jonka maineluku on tänä vuonna ennätyksellisen korkea.
Pohjoismaissa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus: Naton maine Norjassa huomattavasti Suomea ja Ruotsia korkeammalla25.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Naton maine on hyvällä tasolla Norjassa, mutta vain kohtalaisella Suomessa ja Ruotsissa. Kolmessa Pohjoismaassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan suomalaiset ja ruotsalaiset myös luottavat sotilasliittoon huomattavasti norjalaisia vähemmän ja olisivat vähemmän halukkaita tukemaan sitä kriisissä.
Kööpenhamina on pohjoismaisista pääkaupungeista vetovoimaisin – turvallisuus on kaupunkien tärkein vetovoimatekijä19.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Pohjoismaisten kaupunkien Vetovoima&Pitovoima-tutkimuksessa selvitettiin Helsingin, Tukholman, Kööpenhaminan ja Oslon veto- ja pitovoimaisuutta. Kööpenhamina nousi vertailun parhaaksi pääkaupungiksi niin nykyisten kuin potentiaalisten asukkaiden keskuudessa.
Pohjoismaissa toteutettu puolustusteollisuuden Luottamus&Maine-tutkimus: hyvät arvosanat innovaatioista, matalat hallinnon avoimuudesta17.6.2025 14:14:46 EEST | Uutinen
Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan puolustusteollisuustoimialalla toimivien yritysten maine suuren yleisön keskuudessa on enimmäkseen kohtalaisella tai hyvällä tasolla. Maineen eri ulottuvuuksista alan parhaat arvosanat liittyvät taloudelliseen suorituskykyyn ja innovatiivisuuteen, kun taas heikoimmin puolustusteollisuus arvioidaan toiminnan avoimuuden ja läpinäkyvyyden suhteen.
T-Media on nyt Reputation and Trust Analytics11.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Median nopea kansainvälistyminen ja kasvu siirtyy seuraavaan vaiheeseen uuden nimen käyttöönotolla. Nimi kuvastaa yhtiön roolia Pohjoismaiden johtavana organisaatiomaineen mittaamiseen ja analysointiin erikoistuneena toimijana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme