Keski-Suomen hyvinvointialueen henkilöstölle myönteistä palautetta asiakaskohtaamisista, ammattitaidosta ja asenteesta
Keski-Suomen hyvinvointialueen tuhannet asiakkaat kertoivat tammikuussa, että he saavat erinomaista palvelua ja heidät kohdataan ihmislähtöisesti. Asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS (Net Promoter Score) eli suositteluindeksi oli koko hyvinvointialueella 67, eli lähes erinomainen. Myönteistä palautetta kertyi erityisesti kohtaamisesta, kohtelusta sekä henkilökunnan asenteesta ja ammattitaidosta.
Keski-Suomen hyvinvointialue sai uuden asiakaspalauteratkaisun kautta 5 530 palautetta tammikuussa 2025. Kertynyt palaute oli pääosin hyvää, mutta se sisälsi myös toteuttamiskelpoisia kehittämisehdotuksia. Palautteet ja kehittämisehdotukset käsitellään esihenkilöiden ja työntekijöiden kesken niissä yksiköissä, joihin palautteet kohdistuvat.
Hyvinvointialueella otettiin käyttöön vuoden alussa uusi monikanavainen asiakaspalauteratkaisu. Samalla uudistettiin Anna palautetta -verkkosivut, jonka kautta asiakkaat ja heidän läheisensä voivat antaa palautetta eri palveluista. Palautetta kerätään lisäksi tekstiviesteillä, ammattilaisten mobiililaitteella, QR-koodilla ja paperilomakkeilla.
Tekstiviestikysely terveydenhuollon palveluissa asioineille
Eniten vastauksia tammikuussa saatiin terveyspalveluissa asioineilta asiakkailta tekstiviestikyselyllä, yhteensä 4 992 kappaletta. Aikaisemmin Sairaala Novassa käytössä ollut tekstiviestikysely laajentui vuoden alussa hyvinvointialueen muihin terveydenhuollon palveluihin. Palveluissa asioineille asiakkaille lähtee satunnaisotannalla tekstiviesti, joka sisältää linkin palautekyselyyn. Tekstiviestin lähettäjänä on HYVAKS. Linkin avaaminen on turvallista ja palautekyselyyn vastaaminen asiakkaalle maksutonta.
Sosiaalihuollon asiakkailta sekä lapsilta ja nuorilta palautetta kerätään osana palvelutapahtumia ammattilaisten toimesta. Tulevaisuudessa tavoitteena on saada aikuisten sosiaalipalveluihin tekstiviestikyselyt asiakastietojärjestelmän uudistuessa.
Asiakas kertoo lähteneensä hymy kasvoilla
Saatu asiakaspalaute oli pääosin hyvää. Asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS (Net Promoter Score) eli suositteluindeksi oli koko hyvinvointialueella 67, eli lähes erinomainen. Positiivista palautetta kertyi erityisesti kohtaamisesta, kohtelusta sekä henkilökunnan asenteesta ja ammattitaidosta. Suuri osa asiakkaista oli kokenut olonsa turvalliseksi hoidon/palvelun aikana, saamansa palvelun hyödylliseksi (yli 90 % vastaajista) sekä asioinnin helpoksi (90 %). Kehittämisehdotuksia tuli muun muassa ajanvaraukseen, jonottamiseen, digitaaliseen asiointiin ja tiloihin liittyviin asioihin.
-Olemme saaneet asiakkailta erittäin hyviä ja toteuttamiskelpoisia kehittämisehdotuksia. Ilahduttavaa on ollut huomata, että palveluissamme asioineista asiakkaista selkeä enemmistö on kokenut saamansa hoidon ja palvelun erittäin hyvänä. Yksi asiakas kertoi, että hän oli lähtenyt palvelusta hymy kasvoilla ja toinen saaneensa uskomattoman hyvää hoitoa, kertovat asiakaspalaute-projektista vastaavat Mari Rantamäki ja Miina-Maria Kivelä Keski-Suomen hyvinvointialueelta.
-Haluamme lämpimästi kiittää jokaista tähän mennessä palautetta antanutta asiakasta, asukasta ja läheistä. Toivomme, että palautetta annetaan jatkossakin aktiivisesti sekä myönteisistä että kehittämistä vaativista asioista, jatkavat Rantamäki ja Kivelä.
Lue lisää:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jaana Peltokoskipalvelupäällikkö, tietojohtaminen, asiakaskokemus ja -palauteKeski-Suomen hyvinvointialue
Puh:0400 289 107jaana.peltokoski@hyvaks.fiMari Rantamäkiasiantuntija, tietojohtaminen, asiakaskokemus ja -palauteKeski-Suomen hyvinvointialue
Puh:050 311 8609mari.e.rantamaki@hyvaks.fiMiina-Maria Kiveläprojektityöntekijä, tietojohtaminen, asiakaskokemus ja -palauteKeski-Suomen hyvinvointialue
Puh:050 454 7873miina-maria.kivela@hyvaks.fiSanna-Riikka KoponenViestintäpäällikköViestintäpalvelut
Keski-Suomen hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa noin 273 000 keskisuomalaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista.
Keskeinen tehtävämme on keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä kuntien, järjestöjen, yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on se, että keskisuomaisten kokemus hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta on maan kärkeä. Haluamme olla ihmislähtöisin hyvinvointialue ja tukea keskisuomalaisten hyvää arkea.
Hyvinvointialue on Keski-Suomen suurin työnantaja, jonka palveluksessa työskentelee noin 12 500 ammattilaista. Tarjoamme mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen ja monipuolisiin urapolkuihin.
Palveluiden tiedot, toimipisteet ja yhteystiedot löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.hyvaks.fi.
Viestintäpalveluiden yhteissähköposti: viestinta(at)hyvaks.fi.
Facebook: @hyvaks, X: @hyvaks, Instagram: @hyvaks, LinkedIn: Keski-Suomen hyvinvointialue,YouTube: Keski-Suomen hyvinvointialue
#hyvaks #hyväarkikaikille
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Suomen hyvinvointialue
Keski-Suomen pelastuslaitos onnettomuustiedote24.12.2025 23:52:20 EET | Tiedote
Keski-Suomen pelastuslaitos Tiedote 24.12.2025 Rakennuspalo, keskisuuri, Äänekoski Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaan kuoren kuivaimella havaittiin syttymä. Tehtaan oma henkilökunta suoritti alkusammutuksen. Pelastuslaitos on paikalla varmistamassa, että palo on sammunut. Tilanne on hallinnassa. Ei henkilövahinkoja. Lisätiedot: 050 576 7461
Keski-Suomen pelastuslaitos onnettomuustiedote23.12.2025 20:58:16 EET | Tiedote
Keski-Suomen pelastuslaitos Tiedote 23.12.2025 Rakennuspalo keskisuuri, Cygnaeuksenkatu, Jyväskylä Keski-Suomen pelastuslaitos hälytettiin rakennuspaloon Jyväskylän keskustaan. Ilmoittajan mukaan porrashuoneessa ja 6-kerroksisen talon ullakolla haisi savu, mutta muita palon merkkejä ei ollut näkyvissä. Pelastuslaitos tiedustelee ja selvittää edelleen savun hajun lähdettä. Mitään paloon viittaavaa ei toistaiseksi ole löytynyt. Lisätietoja: klo 21.30 jälkeen päivystävältä palomestarilta puh. 0500 542 112
Keski-Suomen pelastuslaitos onnettomuustiedote23.12.2025 20:15:45 EET | Tiedote
Keski-Suomen pelastuslaitos Tiedote 23.12.2025 Liikennevälinepalo: keskisuuri, Rantatie, Viitasaari Keski-Suomen pelastuslaitos hälytettiin Viitasaarelle Matkahuollon pihaan, jossa linja-auton jarru oli syttynyt palamaan. Kuljettaja oli saanut palon sammumaan alkusammutuksella ja pelastuslaitoksen tehtäväksi jäi palon sammumisen varmistaminen. Onnettomuudesta ei aiheutunut henkilövahinkoja eikä liikennehaittaa. Lisätietoja: päivystävältä palomestarilta puh. 0500 542 112
Keski-Suomen pelastuslaitos onnettomuustiedote22.12.2025 14:08:25 EET | Tiedote
Keski-Suomen pelastuslaitos Tiedote 22.12.2025 Eläimen pelastaminen Kannonkoski Pelastuslaitos sai ilmoituksen jäihin tippuneesta kauriista. Pelastuslaitoksen saapuessa kohteeseen, pääsi kauris itse jäistä. Pelastuslaitokselle ei tehtävää.
Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakasmaksut päivittyvät 1.1.2026 alkaen22.12.2025 11:53:07 EET | Tiedote
Keski-Suomen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut päivittyvät 1.1.2026.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme