Päijät-Häme on tärkeä tavarakuljetusten välittäjämaakunta
Päijät-Hämeen logistiikkaselvitys kartoittaa maakunnan tavaraliikenteen nykytilaa ja esittää toimenpiteitä logistiikan kehittämiseksi. Selvityksessä painotetaan erityisesti maantie- ja rautatieliikenteen tehokkuutta, ympäristövaikutusten vähentämistä ja turvallisuuden parantamista.
Päijät-Hämeen logistiikkaselvitys tarjoaa ajantasaisen kokonaiskuvan alueen logistiikan nykytilasta ja kehitysnäkymistä. Selvityksen tavoitteena on parantaa logistiikan tehokkuutta, vähentää ympäristövaikutuksia ja lisätä turvallisuutta. Selvitys toimii myös työkaluna maakuntakaavan ja liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisessa sekä MAL-sopimuksen (eli maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus, joka toteutetaan kuntien ja valtion välisinä) toteuttamisessa ja elinkeinoelämän tarpeiden tukemisessa.
"Meillä ei aiemmin ollut kattavaa tilannekuvaa alueen logistiikasta, mutta nyt saimme selkeän käsityksen nykytilasta ja tulevaisuuden tarpeista," toteaa Anna Puolamäki, liikennejärjestelmävastaava Uudenmaan ELY-keskuksesta. Hänen mukaansa logistiikkaselvityksen osana laadittu toimenpideohjelma tarjoaa konkreettisia ratkaisuja elinkeinoelämän ja logistiikan kehittämiseen.
Selvitystä tekemässä ollut projektipäällikkö Markus Pajarre Destialta kuvailee prosessia mielenkiintoiseksi, mutta haastavaksi. ”Päijät-Hämeessä on tilastojen mukaan reilut 200 000 asukasta ja noin 20 000 eri yritysten toimipaikkaa, joten erilaisia tavaravirtojakin on monipuolisesti. Työssä saatiin näistä muodostettua kattava kokonaiskuva”, Pajarre sanoo.
Raportissa esitetään konkreettisia toimenpiteitä, kuten valtateiden 4 ja 12 kehittäminen, uusien logistiikka-alueiden suunnittelu ja vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran toteutus. Selvityksessä korostetaan Päijät-Hämeen merkitystä tavarakuljetusten välittäjämaakuntana, jossa keskeisimmät kuljetusvirrat kulkevat valtateiden 4 ja 12 kautta.
"Valtatie 4:n merkitys avasi silmämme. Se on valtava tavaravirtojen kuljetuskäytävä ja koko Suomen mittakaavassa keskeinen liikenneväylä," kertoo Niina Ahlfors, aluesuunnittelujohtaja Päijät-Hämeen liitosta.
Samalla valtatie 12:n parantaminen on noussut prioriteetiksi. "Lahden ja Kouvolan välinen osuus on tärkeä, mutta siellä on edelleen turvallisuuspuutteita, jotka kaipaavat ratkaisua," Ahlfors jatkaa. Puolamäki huomauttaa myös, että Riihimäki-Kouvola-rata on myös merkittävä tavaraliikenteen väylä.
Pajarteen mukaan yksi yllättävä seikka selvitystä tehdessä oli kuntien sisäisten tavarakuljetusten suuri määrä. ”Selvityksessä painopiste oli valtion hallinnoimien teiden ja ratojen tarkastelussa, mutta paikallisten kuljetusvirtojen kannalta katuverkon rooli on keskeinen. Toinen seikka oli, että Päijät-Hämeessä teollisuus on jo nyt sijoittunut hyvin lähelle valta- ja kantatieverkkoa, jolloin logistinen saavutettavuus on hyvä”, Pajarre sanoo.
Intermodaaliset kuljetukset – joissa tavara kulkee usealla eri kuljetusmuodolla – ovat olennainen osa alueen logistiikkastrategiaa. "Lahti on EU:n TEN-T-ydinverkon kaupunkisolmukohta, ja tavoitteena on toteuttaa rahtiterminaali, jossa kuljetusmuodot voivat yhdistyä," Puolamäki selittää.
EU:n TEN-T-verkko asettaa vaatimuksia alueen liikennejärjestelmälle. "Esimerkiksi kaupunkisolmukohtien tulee laatia kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelma vuoden 2027 loppuun mennessä, ja valtateiden parantamistarpeet on täytettävä vuoden 2030 loppuun mennessä," kertoo Puolamäki.
Pajarteen mukaan keskeistä on huomioida maakunnan rooli välittäjämaakuntana: ”Päijät-Hämeen pääteiden ja rataverkon toimivuus heijastuu myös Pohjois- ja Itä-Suomen kuljetusketjujen toimivuuteen”, hän sanoo.
Ympäristövaikutusten osalta Päijät-Häme on sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään 80 % vuoteen 2030 mennessä. Logistiikan päästöt vuonna 2023 olivat arviolta 163 tuhatta tonnia CO₂. Ympäristövaikutusten vähentäminen onkin keskeinen haaste logistiikan kehittämisessä. "Raskaan liikenteen päästöt ovat merkittävä ongelma, mutta käyttövoimamurros tarjoaa mahdollisuuden vähentää hiilidioksidipäästöjä, vaikka liikennesuoritteet kasvaisivat," toteaa Jenni Nousiainen, liikenneasioiden suunnittelija Päijät-Hämeen liitosta.
Raportissa esitetään kolme skenaariota vuodelle 2040: nykyisten trendien mukainen, rohkea ja maltillinen skenaario. Näiden skenaarioiden pohjalta on laadittu toimenpiteitä, joilla voidaan edistää logistiikan kehitystä ja vastata tulevaisuuden haasteisiin. Logistiikkaselvitys osoittaa, että pääväylien kehittäminen, vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfrastruktuurin toteuttaminen, multimodaaliterminaalit sekä raskaan liikenteen taukopaikkojen rakentaminen ovat avainasemassa. "Tärkeintä on, että suunnitelmat ovat aina ajan tasalla, jotta rahoituksen hakeminen ja hankkeiden toteutus on mahdollista oikea-aikaisesti," Ahlfors korostaa.
Selvityksessä esitetyt skenaariot vuodelle 2040 vaihtelevat nykytilan jatkumisesta rohkeaan kehityskuvaan, jossa vihreä murros tuo uutta työtä ja investointeja.
”Rohkeassa skenaariossa Päijät-Häme tavoittelee aktiivisesti muun muassa talouskasvua ja hiilineutraaliutta. Selvityksessä esitetyillä toimenpiteillä pyritään mahdollistamaan tällaisten tavoitteiden toteutuminen. Keskeisin haaste on rahoitus: rohkeassa skenaariossa tulisi toteuttaa sekä perusskenaarion toimenpiteet että lisätoimenpiteitä”, Pajarre kertoo, mutta lisää, että nykyisten trendien mukainen skenaario vaikuttaa todennäköisimmältä.
"Rohkea skenaario vaatii merkittäviä talouskasvuun ja vihreään siirtymään kohdistuvia panostuksia," Puolamäki summaa.
Selvityksen aineisto tukee Päijät-Hämeen liikennejärjestelmän kehittämistä ja maakuntakaavan laadintaa. "Se antaa arvokasta tietoa kaikille sidosryhmille ja auttaa vastaamaan alueen elinkeinoelämän tarpeisiin," Nousiainen kiteyttää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Uudenmaan ELY-keskus, liikennejärjestelmävastaava Anna Puolamäki, etunimi.sukunimi(at)ely-keskus.fi, puh 0295 021 370
Päijät-Hämeen liitto, liikenneasioiden suunnittelija Jenni Nousiainen, etunimi.sukunimi(at)paijat-hame.fi, puh 044 491 0136
Destia, projektipäällikkö Markus Pajarre, etunimi.sukunimi(at)destia.fi, puh 041 7317 093
Linkit
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Uudenmaan ELY-keskus
Kaloisten silta i Tavastehus öppnas för trafik 23.12.202510.12.2025 14:05:00 EET | Pressmeddelande
Arbetet färdigställs våren 2026.
Hämeenlinnassa Kaloisten silta avataan liikenteelle 23.12.202510.12.2025 14:05:00 EET | Tiedote
Sillan viimeistelytyöt jatkuvat keväällä 2026.
Delaktighet i arbetslivet för invandrade föräldrar som vårdar barn hemma – nya verksamhetsmodeller och lösningar9.12.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande
På det riksomfattande evenemanget som ordnades på Omnia i Esbo i tisdags presenterades verksamhetsmodeller och god praxis som utvecklats i projektarbetet och som främjar delaktigheten i arbetslivet för föräldrar med invandrarbakgrund som vårdar sina barn hemma. Evenemanget samlade cirka 300 deltagare från olika delar av Finland – cirka 60 på plats och 200 via nätet. Ämnet är särskilt aktuellt, eftersom lagen om främjande av integration som trädde i kraft i början av 2025 förpliktar kommunerna att erbjuda integrationsfrämjande utbildning även för grupper utanför arbetsmarknaden, såsom föräldrar som vårdar sina barn hemma.
Kotona lapsia hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien työelämäosallisuus – uusia toimintamalleja ja ratkaisuja9.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Tänään Espoossa Omniassa järjestetyssä valtakunnallisessa tilaisuudessa esiteltiin hanketyössä kehitettyjä toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä, joilla edistetään kotona lapsiaan hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien osallisuutta työelämässä. Tilaisuus kokosi yhteen noin 300 osallistujaa eri puolilta Suomea – noin 60 paikan päällä ja 200 verkon välityksellä. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä vuoden 2025 alussa voimaan tullut laki kotoutumisen edistämisestä velvoittaa kuntia tarjoamaan kotoutumista edistävää koulutusta myös työmarkkinoiden ulkopuolella oleville ryhmille, kuten kotona lapsiaan hoitaville vanhemmille.
Åsikter begärs om kompletteringen av miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Flygbanan8.12.2025 17:02:00 EET | Pressmeddelande
Flygbanan är en ny banförbindelse som är under planering. Banan går i en tunnel från Böle via Helsingfors-Vanda flygplats till Kervo. En förutredning och en miljökonsekvensbedömning (MKB) gjordes för Flygbanan 2022–2023. Som en del av översiktsplaneringen ändrades sträckningen för Flygbanan under våren 2025 så att sträckningen ansluter till huvudbanan redan söder om Kervo station. Kontaktmyndigheten förutsatte i sitt utlåtande 4.6.2025 att miljökonsekvensbeskrivningen ska kompletteras i fråga om den nya sträckningen. Denna komplettering av MKB-beskrivningen som nu finns till påseende ersätter den ursprungliga bedömningsbeskrivningen till den del som bedömningen behandlar Flygbanans konsekvenser i Tusby, Norra Vanda och Kervo. Projektets betydande miljökonsekvenser har beskrivits i miljökonsekvensbeskrivningen. Beskrivningen och projektet presenteras vid ett offentligt möte i december. Utlåtanden och åsikter ska lämnas till kontaktmyndigheten senast den 21 januari 2026.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme