SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä palasi matkailukaupan ykköseksi – ”Tulevaisuus näyttää lupaavalta”

Jaa

Viime vuosi oli S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupassa nousujohteinen ja joulusesonki oli erityisesti Lapissa menestys. Vaikka markkinatilanne jatkuu haastavana, lupailevat reippaasti alkanut matkailun myynti sekä merkit turismin ja kotimaisten asiakkaiden ostovoiman elpymisestä alalle myönteistä kehitystä.

Sokotel: Solo Sokos Hotel Torni Tampere

S-ryhmän matkailukauppa palasi markkinajohtajaksi euromääräisellä huonemyynnillä mitattuna. Liikevaihto kasvoi yli 5 % ja suosio lisääntyi niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin asiakkaiden joukossa. 

– Matkailu on ennen kaikkea tunnetta ja onnistuimme ammattitaitoisten s-maralaisten kanssa olemaan ykkösvaihtoehto asiakkaiden hetkissä. Myös pitkäjänteinen kehitys ja uudistukset näkyvät tuloksessa. Hotellien vetovoimaa kasvattivat erityisesti Helsingin Katajanokalle avautunut Solo Sokos Hotel Pier 4 sekä lukuisat uudistukset kuten Break Sokos Hotellit Bomba ja Tahko ja Original Sokos Hotellit Vantaa ja Royal Vaasa, S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan johtaja Juha Helminen kuvaa.  

Viime vuonna kaupparyhmän hotelleissa vieraili yli 3,6 miljoonaa asiakasta. Kansainvälisten asiakkaiden määrä S-ryhmän hotelleissa eli Sokos Hotelleissa ja Radisson Blu -hotelleissa nousi yli 12 %. Kasvua tuli Saksasta, Yhdysvalloista, Japanista sekä Kiinasta.  

Asiakkaat parhaiten tunteva pärjää 

Alkaneelta vuodelta odotetaan matkailu- ja ravitsemisalalle kaivattua virettä, vaikka kuluttajien luottamus ja ostovoima elpyvät hitaasti. Taloudellisesti haastavina aikoina tutut konseptit kuten Sokos Hotellit ja esimerkiksi ikoninen Rosso ovat vahvoilla. Kysyntää on myös erityisesti edullisemmalle tarjonnalle kuten kahviloille ja nopeaa syömistä tarjoaville ravintoloille kuten Pizza Buffalle ja Hesburgerille.   

– Vetovoiman kasvattaminen edellyttää meiltä jatkuvaa kehittymistä. Alalla pärjäävät ne, jotka tuntevat asiakkaat parhaiten ja pystyvät tarjoamaan heitä aidosti ihastuttavia ja kiinnostavia palveluja, Helminen toteaa.  

S-ryhmässä vipuvoimaa uudistumiselle otetaankin asiakasdatan ja digitaalisuuden hyödyntämisestä. Vuoden alussa julkaistu, asiakkaiden toivoma Sokos Hotels -sovellus nousi sovelluskaupoissa matkailusovellusten kärkeen pian julkaisun jälkeen. Asiakasdatan avulla uudistetaan myös Sokos Hotellien kokous- ja tapahtumapalveluja sekä aamiaistarjontaa. 

Potentiaalia vapaa-ajan sekä kansainvälisessä matkailussa  

Kaupparyhmässä nähdään vapaa-ajan matkailun kasvavan työmatkustusta voimakkaammin. Yhteistä asiakasryhmille on halu yhdistää matkaan erilaisia aktiviteetteja ja elämyksiä. 

– Sokos Hotellien elämystarjonta on kasvanut merkittävästi ja uudistuminen jatkuu tänäkin vuonna. Esimerkiksi Himokselle rakentuu uusi Break Sokos Hotel -huoneistohotelli, Original Sokos Hotel Seurahuone Kotkassa laajenee ja Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnassa uudistuu, Helminen kertoo.  

Hotellien uudistamisen lisäksi S-ryhmä on viime vuosina monipuolistanut majoitustarjontaansa tuomalla markkinaan kiinnostavia vaihtoehtoja kuten Helsinkiin kaupunkiympäristöön avattu Radisson RED -hotelli. Pääkaupunkiseudulla majoituskapasiteetti onkin kasvanut merkittävästi ja kilpailu on kovaa. 

– Tulevaisuus näyttää kuitenkin lupaavalta, turistivirrat ovat alkaneet jälleen nousta vaikkakin ollaan vielä kaukana pandemiaa edeltävästä ajasta. Uskomme Sokos Hotels - ja Radisson Hotels- brändien jatkavan vahvaa kehitystä myös pääkaupunkiseudun markkinassa.  

***

Viime vuonna käyttöasteen mukaan suosituimmat hotellit olivat:  

  1. Solo Sokos Hotel Torni Tampere 
  2. Original Sokos Hotel Wiklund, Turku 
  3. Original Sokos Hotel Tripla, Helsinki 
  4. Original Sokos Hotel Arina, Oulu 
  5. Original Sokos Hotel Ilves, Tampere 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Juha Helminen, S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan johtaja, juha.helminen@sok.fi, 040 535 5560

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Linkit

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.

Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote

29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.

Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote

Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye