Den digitala servicen för invånarna i sju kommuner uppdaterades
Under veckoslutet togs det nya klient- och patientdatasystemet i bruk i Vasa, Laihela, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs och Närpes. Den här veckan kan det uppstå rusning i våra tjänster. Om ditt ärende inte är brådskande, önskar vi att du tar kontakt först nästa vecka.
Ibruktagandet av det nya systemet kan förorsaka fördröjningar i vissa tjänster, eftersom personalen behöver få tid att lära sig använda det nya arbetsredskapet. En del data har ännu inte överförts från de gamla systemen, så personalen använder för tillfället både det nya och de gamla systemen parallellt.
Den som ska uträtta ärenden i exempelvis vårdbehovsbedömningen eller vid ovan nämnda kommuners hälsocentraler eller välfärdsstationer bör alltså vara förberedd på fördröjningar.
– Begäran om återuppringning av vårdbehovsbedömningen kan undantagsvis bara lämnas klockan 8–11 den här veckan. Symtombedömningarna i den digitala tjänsten Omaolo kan däremot fyllas i normalt. Om ditt ärende inte är brådskande, önskar vi att du tar kontakt först i slutet av veckan eller nästa vecka, råder avdelningsskötare Erja Lahti.
Boka tid via den nya digitala servicekanalen
I och med ibruktagandet utvidgades användningen av hälso- och sjukvårdens digitala servicekanal, Medborgarnas hälsovårdstjänst.
Tjänsterna i den nya servicekanalen kan nu användas i Vasa, Laihela, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs och Närpes. Samma system togs i bruk i Kristinestad och Kaskö redan i höst. Du hittar våra digitala tjänster på vår webbplats, Uträtta dina ärenden på nätet.
Du kan nu sköta följande ärenden digitalt inom primärvården och munhälsovården:
- Du kan hantera och kontrollera dina egna tidsbokningar och hälsouppgifter, men även uträtta ärenden för någon annan.
-
Du kan fylla i förhands- och uppföljningsblanketter och enkäter.
-
Du kan läsa meddelanden som yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården skickat till dig.
-
Du kan ansluta dig till en förhandsbokad videomottagning med en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården.
-
Du kan uppdatera dina kontaktuppgifter och tillåta sms-påminnelser.
Som vårdnadshavare kan du digitalt uträtta ärenden för ditt barn som är under 12 år. I en del fall kan du som vårdnadshavare även uträtta ärenden för ditt barn som är under 18 år om en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården bedömt detta som nödvändigt.
Ge tillstånd till sms-påminnelser
Ibruktagningen av det nya systemet kan påverka sms-påminnelserna. Om du har en mottagningstid i februari kan det hända att du inte får någon sms-påminnelse.
Logga in i den nya digitala servicekanalen Medborgarnas hälsovårdstjänst för att kontrollera dina kontaktuppgifter och samtidigt ge välfärdsområdet tillstånd att skicka sms. I fortsättningen får du då sms-påminnelser om alla dina mottagningstider inom primärvården, exempelvis om läkarmottagningar och rådgivningsbesök.Noggrannare anvisningar finns på vår webbplats.
I fortsättningen kommer primärvårdens och munhälsovårdens laboratorieresultat inte att skickas per sms, utan kommer i stället att kunna läsas på MittKanta.
Enheterna inom den specialiserade sjukvården samt primärvårds- och munhälsovårdsenheterna i Jakobstad, Larsmo, Pedersöre, Nykarleby och Kronoby övergår till den gemensamma servicekanalen senare i vår i samband den sista fasen av ibruktagningen av klient- och patientdatasystemet.
Kontakter
Pia HaglundIT-direktör
Tel:040 183 2739pia.haglund@ovph.fiErja LahtiAvdelningsskötare
Tel:040 161 6589erja.lahti@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Tycker du att det är lätt att uträtta ärenden i vårt välfärdsområde? - Svara på enkäten och dela med dig av dina erfarenheter5.11.2025 09:50:22 EET | Pressmeddelande
Vi vill kartlägga hur jämlika och tillgängliga våra tjänster är. Har du kunnat besöka våra mottagningar obehindrat? Har våra patientanvisningar varit förståeliga? Har du upplevt osakligt bemötande eller diskriminering? Svara på enkäten och hjälp oss att förbättra vår service.
Onko hyvinvointialueemme palveluissa helppo asioida? – Vastaa kyselyyn ja jaa kokemuksesi5.11.2025 09:50:19 EET | Tiedote
Haluamme selvittää, miten yhdenvertaisia ja saavutettavia palvelumme ovat. Oletko päässyt esteettömästi vastaanotolle? Olivatko sinulle annetut potilasohjeet ymmärrettäviä? Oletko kokenut epäasiallista kohtelua tai syrjintää? Vastaa kyselyyn ja auta meitä parantamaan palveluita.
Samarbetsförhandlingarna avslutades 3.114.11.2025 14:10:00 EET | Pressmeddelande
Personalkostnaderna skulle ursprungligen minskas med 15 miljoner euro, men summan har nu minskats till 11,8 miljoner euro. Tanken var att man genom samarbetsförhandlingarna skulle hitta en besparing på 4,3 miljoner euro, medan den återstående summan skulle hittas via det s.k. rekryteringsförfarandet.
Yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 3.11.4.11.2025 14:10:00 EET | Tiedote
Alun perin säästötarve henkilöstökustannuksista oli 15 miljoonaa euroa. Sitä on nyt pienennetty 11,8 miljoonaan euroon. Yhteistoimintaneuvottelujen osuus säästötarpeesta oli 4,3 miljoonaa euroa. Loput säästöstä toteutetaan rekrytointimenettelyn kautta.
Ansök om organisationsbidrag3.11.2025 11:09:31 EET | Pressmeddelande
Ansökningsperioden för 2026 års verksamhetsbidrag, partnerskapsbidrag och engångsbidrag är 3.11-30.11.2025. Ansökningen görs med hjälp av en digital blankett.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum