Kelan etuuksien väärinkäyttö vähäistä – väärinkäytösepäilyjä eniten toimeentulotuessa ja työttömyysturvassa
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Kelan etuuksia koskevia väärinkäytösepäilyjä on eniten perustoimeentulotuessa, työttömyysturvassa ja yleisessä asumistuessa. Vuonna 2024 väärinkäytösepäilyjen osuus kaikista maksetuista etuuksista oli alle puoli promillea.
Kelan väärinkäytösraportin mukaan etuuksia koskevat sosiaaliturvan väärinkäytösepäilyt ovat pysyneet suhteellisen vähäisinä vuosina 2020–2024. Vuonna 2024 epäilyjä oli yhteensä 1 104 ja niitä vastaava rahamäärä oli yhteensä noin 7,2 miljoonaa euroa. Ilmi tulleiden epäilyjen osuus kaikista maksetuista etuuksista oli 0,43 promillea.
Vuonna 2024 eniten väärinkäytösepäilyjä kohdistui perustoimeentulotukeen. Seuraavaksi eniten väärinkäytösepäilyjä oli työttömyysturvassa ja yleisessä asumistuessa.
Kelan kirjaamat etuuksien väärinkäytösepäilyt ovat tapauksia, joissa asiakasta on kuultu väärinkäytösepäilyn vuoksi ja joissa Kela on tehnyt ratkaisun asiasta. Havaintoja mahdollisista väärinkäytöksistä tehtiin etuustyössä enemmän kuin väärinkäytösepäilyjen lukumäärä osoittaa. Vuonna 2024 tällaisia havaintoja tehtiin 2 413. Osa etuustyössä tehdyistä havainnoista on osoittautunut aiheettomiksi jo alkuvaiheen selvittelyssä, ja siksi asiakasta ei ole näissä tilanteissa kuultu väärinkäytösepäilystä.
Reaaliaikainen tieto vähentää väärinkäytösepäilyjä
Kela panostaa etuusväärinkäytösten ennakointiin, ehkäisyyn ja tunnistamiseen. Yksi keino väärinkäytösepäilyjen vähentämiseen on tulorekisterin tehokas hyödyntäminen.
– Tulorekisterin ansiosta Kela saa nykyään reaaliajassa tiedot asiakkaan tuloista ja niiden muutoksista. Tulorekisterin käyttö on vähentänyt erityisesti työttömyysturvan ja asumistuen väärinkäytösepäilyjä. Perustoimeentulotuen väärinkäytösepäilyissä tulorekisterin vaikutus on pienempi, sillä epäilyjä tulee ilmi monista muistakin syistä kuin asiakkaan tulojen perusteella, kertoo Kelan hankinta- ja lakiyksikön päällikkö Suvi Onninen.
Kela tekee etuusväärinkäytösten ennaltaehkäisemiseksi jatkuvaa kehitystyötä ja hyödyntää muun muassa tietojärjestelmiä ja koneoppimiseen liittyviä menetelmiä. Kela hyödyntää koneellisen havainnoinnin tekniikoita, joilla parannetaan asiakkaiden tulojen ja omaisuuden havaitsemista asiakkaiden toimittamista tiliotteista. Lisäksi Kela edistää keinoja, joiden avulla voidaan koneellisesti tunnistaa väärennettyjä asiakirjoja sekä väärinkäytöksiä laajemminkin.
– Harmaan talouden ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi teemme myös laajaa yhteistyötä ja tiedonvaihtoa eri viranomaisten kanssa, Onninen kertoo.
Väärinkäytös täyttää rikoksen tunnusmerkistön
Väärinkäytöksellä tarkoitetaan Kelan etuuksien yhteydessä sitä, että asiakas pyrkii tarkoituksella saamaan etuutta perusteettomasti tai enemmän kuin hänelle kuuluisi. Väärinkäytökseksi voidaan katsoa esimerkiksi se, jos asiakas antaa Kelalle väärää tietoa tai väärentää asiakirjan. Myös tietojen salaamista pidetään väärinkäytöksenä.
Väärinkäytöksestä on kysymys silloin, kun teko täyttää jonkin rikoksen tunnusmerkistön. Rikosnimike väärinkäytöksissä on useimmiten petos tai väärennys. Kaikista väärinkäytösepäilyistä noin puolesta tehdään tutkintapyyntö poliisille. Etuuden hakijalla on velvollisuus ottaa selvää ja ilmoittaa Kelalle asioista, jotka vaikuttavat hänen oikeuteensa saada etuutta.
Lisätietoja
Etuuksien väärinkäytösten vuosiraportti 2024
Yhteyshenkilöt
Suvi Onninenhankinta- ja lakiyksikön päällikköKela
Puh:020 634 3942suvi.onninen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Mattby ändras27.3.2025 09:10:00 EET | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Mattby i Esbo får nya öppettider den 31 mars. De nya öppettiderna är måndag–tisdag och torsdag–fredag kl. 12–15, och det går också att få betjäning på bokad tid. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
Kelan Matinkylän palvelupisteen aukioloaika muuttuu27.3.2025 09:10:00 EET | Tiedote
Kelan palvelupisteen aukioloajat Espoon Matinkylässä muuttuvat 31.3. alkaen. Uudet aukioloajat ovat ma–ti ja to–pe klo 12–15, ja palvelua saa myös ajanvarauksella. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimitse.
New opening hours for Kela’s Matinkylä service point27.3.2025 09:10:00 EET | Press release
The opening hours of Kela’s service point in Matinkylä, Espoo will change as of 31 March 2025. The new opening hours for walk-in customers are 12.00–15.00 on all weekdays except Wednesday. The service is also available by appointment on all weekdays. Almost all Kela-related matters can also be handled online or over the phone.
Kelan palvelupiste Akaassa ja Sastamalassa korvataan muilla palveluilla27.3.2025 09:05:00 EET | Tiedote
Kelan Akaan ja Sastamalan palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi 1.4. alkaen hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja etäpalvelupisteissä.
Kelan palvelupiste Eurassa korvataan muilla palveluilla27.3.2025 09:05:00 EET | Tiedote
Kelan Euran palvelupiste korvataan muilla palveluilla huhtikuun alusta. Kela-asioita voi 1.4. alkaen hoitaa verkossa, puhelimessa ja lähialueen palvelupisteissä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme