Läkarbesök via telefon vid behov
Innan man åker in till jouren ska man alltid ringa Jourhjälpen på telefonnummer 116 117. På Jourhjälpen betjänas kunden av professionella inom hälso- och sjukvården som bedömer om tillståndet kräver ett besök på jouren. Om det räcker med egenvård får kunden tillförlitliga vårdanvisningar hen kan följa hemma, fast direkt i soffan. Jourhjälpen betjänar dygnet runt.
Det kostar inget att ringa 116 117. Om man ringer från ett utländskt abonnemang kan det hända att operatören tar ut en avgift för samtalet. Vid behov erbjuds kunden en läkartid på distans, då ger Jourhjälpen kunden en tid när läkaren ringer upp.
– Det handlar inte om att man skulle behöva be Jourhjälpen om lov för att komma till jouren. Men om ärendet kan skötas via Jourhjälpen är det både lättare och billigare än att åka in till jouren. Jourhjälpens professionella kan förstås identifiera nödsituationer och då det behövs säger de att den som ringt ska ringa nödnumret och då kan den prehospitala akutsjukvården skickas snabbt ut till patienten, säger akutsjukhusets ledande läkare Taneli Väyrynen.
Distansläkaren tar hand om akuta fall som inte kräver fysisk undersökning av patienten. Hit hör exempelvis förkylningssymtom eller andra lindriga infektioner, olika utslag, konstaterande av ögoninflammationer samt allergisymtom.
Sedan början av år 2025 är det 10 euro billigare att sköta läkarbesöket på distans än att åka in till jouren. För tillfället kostar ett besök på jouren 66,70 euro. Om distansläkaren ändå bedömer att kunden måste besöka jouren och kunden sedan åker in, tas ingen avgift ut för telefonsamtalet med distansläkaren.
Jourhjälpen i Österbottens välfärdsområde tar emot cirka 5 000 samtal per månad. Flest samtal kommer från Vasabor, medan invånarna i Jakobstadsnejden är de som använder tjänsten minst. Jourhjälpen kan till exempel ge egenvårdsanvisningar som kunden kan följa hemma. Jourhjälpen ger också medicin- och vaccinationsrådgivning och hänvisar kunden efter behov till distansläkaren, hälsocentralen eller ett annat telefonnummer.
Kontakter
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Saija Seppelinöverskötare
Tel:040 653 1726saija.seppelin@ovph.fiTaneli Väyrynenledande läkare, akutsjukhus
Tel:044 323 1319taneli.vayrynen@ovph.fiFölj Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Ansök om organisationsbidrag3.11.2025 11:09:31 EET | Pressmeddelande
Ansökningsperioden för 2026 års verksamhetsbidrag, partnerskapsbidrag och engångsbidrag är 3.11-30.11.2025. Ansökningen görs med hjälp av en digital blankett.
Hae järjestöavustusta3.11.2025 11:08:36 EET | Tiedote
Vuoden 2026 toiminta-avustusten, kumppanuusavustusten ja kerta-avustusten hakuaika on 3.11.-30.11.2025. Hakeminen tapahtuu digitaalisella kirjallisella hakemuksella.
Chattjänster gör det lättare att uträtta ärenden21.10.2025 14:20:28 EEST | Pressmeddelande
Enkelt och snabbt. Så beskriver Österbottens välfärdsområdes kunder användningen av chattarna. Trots detta är det många som ännu inte testat att kontakta välfärdsområdet via chattarna.
Chat-palvelut sujuvoittavat asiointia21.10.2025 14:19:55 EEST | Tiedote
Helppoa ja nopeaa. Näin Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaat kuvailevat chattien käyttöä. Silti moni ei vielä ole kokeillut yhteydenottoa chatin kautta.
I Österbottens välfärdsområde har mängden respons ökat och kundnöjdheten blivit bättre16.10.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Mängden respons som inkommer till Österbottens välfärdsområde ökade rejält i september 2025, samtidigt som den inkomna responsen var allt positivare. Mellan den 1 januari 2025 och den 30 juni 2025 fick välfärdsområdet ta emot sammanlagt 5 028 responser, och NPS-indexet var 63, medan välfärdsområdet enbart i september fick ta emot 2 126 responser, och NPS-indexet hade stigit till ett storartat 73.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum