Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Läkarbesök via telefon vid behov

Dela

Innan man åker in till jouren ska man alltid ringa Jourhjälpen på telefonnummer 116 117. På Jourhjälpen betjänas kunden av professionella inom hälso- och sjukvården som bedömer om tillståndet kräver ett besök på jouren. Om det räcker med egenvård får kunden tillförlitliga vårdanvisningar hen kan följa hemma, fast direkt i soffan. Jourhjälpen betjänar dygnet runt.

Det kostar inget att ringa 116 117. Om man ringer från ett utländskt abonnemang kan det hända att operatören tar ut en avgift för samtalet. Vid behov erbjuds kunden en läkartid på distans, då ger Jourhjälpen kunden en tid när läkaren ringer upp.

– Det handlar inte om att man skulle behöva be Jourhjälpen om lov för att komma till jouren. Men om ärendet kan skötas via Jourhjälpen är det både lättare och billigare än att åka in till jouren. Jourhjälpens professionella kan förstås identifiera nödsituationer och då det behövs säger de att den som ringt ska ringa nödnumret och då kan den prehospitala akutsjukvården skickas snabbt ut till patienten, säger akutsjukhusets ledande läkare Taneli Väyrynen.

Distansläkaren tar hand om akuta fall som inte kräver fysisk undersökning av patienten. Hit hör exempelvis förkylningssymtom eller andra lindriga infektioner, olika utslag, konstaterande av ögoninflammationer samt allergisymtom.

Sedan början av år 2025 är det 10 euro billigare att sköta läkarbesöket på distans än att åka in till jouren. För tillfället kostar ett besök på jouren 66,70 euro. Om distansläkaren ändå bedömer att kunden måste besöka jouren och kunden sedan åker in, tas ingen avgift ut för telefonsamtalet med distansläkaren.

Jourhjälpen i Österbottens välfärdsområde tar emot cirka 5 000 samtal per månad. Flest samtal kommer från Vasabor, medan invånarna i Jakobstadsnejden är de som använder tjänsten minst. Jourhjälpen kan till exempel ge egenvårdsanvisningar som kunden kan följa hemma. Jourhjälpen ger också medicin- och vaccinationsrådgivning och hänvisar kunden efter behov till distansläkaren, hälsocentralen eller ett annat telefonnummer.

Kontakter

Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö

Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

kommunikation@ovph.fi

Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Erfarenhetsexpert inom missbruks- och beroendevården – ny service testas i Österbotten6.5.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande

Ett pilotprojekt har startat i Österbottens välfärdsområde, i vilket en erfarenhetsexpert arbetar som en del av teamet för rusmedels- och beroendevård. På det psykosociala centret i norra området testas en kamratstödsmottagning, där en erfarenhetsexpert finns tillgänglig en dag i veckan. Syftet är att stöda vården av personer med missbruksproblem och hjälpa deras närstående att förstå deras situation genom en annans erfarenhet.

Kokemusasiantuntija osaksi päihderiippuvuuden hoitoa – uusi palvelumalli kokeilussa Pohjanmaalla6.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Pohjanmaan hyvinvointialueella on alkanut kokeilu, jossa kokemusasiantuntija työskentelee osana riippuvuushoitotiimiä. Pohjoisen alueen psykososiaalisessa keskuksessa pilotoidaan vertaisvastaanottoa, jossa kokemusasiantuntija on tavattavissa yhtenä päivänä viikossa. Tarkoituksena on tukea päihderiippuvaisten hoitoa ja tarjota läheisille apua tilanteen ymmärtämiseen toisen kokemuksen kautta.

I höst kan du få vård även på andra social- och hälsocentraler5.5.2025 11:42:17 EEST | Pressmeddelande

Invånarna i Österbotten kan senast från den 1 september 2025 få sin kortvariga vård på vilken skötar- eller läkarmottagning som helst i välfärdsområdet. I och med ändringen kan invånarna få sin vård snabbare i situationer när väntetiden till den egna välfärdsstationen eller den egna social- och hälsocentralen är lång. Ändringen påverkar inte behandlingen av långtidssjukdomar eller mödra- och barnrådgivningstjänster där kontinuiteten i vården är viktig. I fråga om dessa tjänster kommer invånarna i fortsättningen att kunna byta verksamhetsställe med sex månaders mellanrum.

Syksyllä voit saada hoitoa myös muissa sosiaali- ja terveyskeskuksissa5.5.2025 11:42:00 EEST | Tiedote

Pohjanmaan asukkailla on viimeistään 1.9.2025 alkaen mahdollisuus saada lyhytaikainen hoito miltä tahansa hyvinvointialueen hoitajan tai lääkärin vastaanotolta. Tämä nopeuttaa hoitoon pääsyä, jos jono omalla hyvinvointiasemalla tai sosiaali- ja terveyskeskuksessa on pitkä. Muutos ei koske pitkäaikaissairauksien hoitoa eikä äitiys- ja lastenneuvolaa, joissa jatkuva hoitosuhde on tärkeä. Näissä palveluissa toimipistettä voi jatkossa vaihtaa kuuden kuukauden välein.

Hyrorna för boendeservicen harmoniseras – hyran för en del klienter höjs30.4.2025 14:00:00 EEST | Pressmeddelande

På måndagen den 5 maj tar välfärdsområdesstyrelsen vid sitt sammanträde ställning till ett förslag om en ändring av hyrorna och hyresprinciperna för boendeenheterna. Avsikten är att förenhetliga hyrorna och hyresavtalen i välfärdsområdet. För närvarande fastställs klienternas hyror på olika sätt, vilket har lett till att det finns stora variationer i hyrorna mellan de olika boendeenheterna. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 augusti.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye