Vårdbehovsbedömningen är överbelastad
Välfärdsområdet hinner just nu inte besvara alla begäranden om återuppringning under samma dag. Om ditt ärende är brådskande, ring Jourhjälpen på nummer 116 117.
Välfärdsområdets vårdbehovsbedömning är för tillfället överbelastad. Speciellt de som bor i Vasa och Korsholm måste vänta på att bli uppringda. För det är flest kunder som ringer från just dessa kommuner. För tillfället hinner inte vårdbehovsbedömningen besvara begäranden om återuppringning under samma dag.
Den här veckan kan begäranden om återuppringning lämnas endast till klockan 11. Eftersom väntetiden i telefon blivit längre än normalt, är det också fler än vanligt som lämnat begäranden om återuppringning.
Vårdbehovsbedömningen önskar att den som har ett icke-brådskande ärende ska ta kontakt först nästa vecka.
– Om ditt ärende är brådskande kan du också ringa jourhjälpens nummer 116 117. Där får du råd och egenvårdsanvisningar eller uppmanas vid behov att söka vård och får då anvisningar för det. Ring jourhjälpen först om du överväger att åka till jouren, säger avdelningsskötare Erja Lahti.
De digitala symtombedömningarna i Omaolo fungerar normalt.
– Vid behov kan kunden skicka sin ifyllda symtombedömning från tjänsten till våra skötare och då går ärendet vidare på det sättet.
Köerna kan vara långa även nästa vecka
Väntetiden i telefon är längre än normalt och på onsdagseftermiddagen är den genomsnittliga väntetiden 28 minuter.
– Ibruktagningen av det nya klient- och patientdatasystemet lyckades bra vid vårdbehovs-bedömningen och personalen har lärt sig att använda det nya systemet. Men det tar ändå längre än normalt att sköta en patients ärende, eftersom vi ännu till viss del måste använda det gamla systemet parallellt med det nya, säger Lahti.
Av samma anledning kan också besök på hälsocentraler och välfärdsstationer ta längre än vanligt.
Problem i textmeddelanden om Marevan-behandling
Marevan-patienter får textmeddelanden med information om laboratorieundersökningar och INR-värdet samt medicindosen. Alla patienter i välfärdsområdet har inte fått meddelanden den här veckan – orsaken till problemet utreds som bäst.
Om du väntar på information om ditt INR-värde eller din medicinering och du inte har fått något meddelande, kan du ringa telefonnummer 040 679 0680 på vardagar klockan 9–11.
På fredag berättar vi mer om hur den första veckan med det nya klient- och patientdatasystemet har gått i Vasa, Korsholm, Vörå, Laihela, Malax, Korsnäs och Närpes.
Kontakter
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Erja LahtiAvdelningsskötare
Tel:040 161 6589erja.lahti@ovph.fiFölj Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Chattjänster gör det lättare att uträtta ärenden21.10.2025 14:20:28 EEST | Pressmeddelande
Enkelt och snabbt. Så beskriver Österbottens välfärdsområdes kunder användningen av chattarna. Trots detta är det många som ännu inte testat att kontakta välfärdsområdet via chattarna.
Chat-palvelut sujuvoittavat asiointia21.10.2025 14:19:55 EEST | Tiedote
Helppoa ja nopeaa. Näin Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaat kuvailevat chattien käyttöä. Silti moni ei vielä ole kokeillut yhteydenottoa chatin kautta.
I Österbottens välfärdsområde har mängden respons ökat och kundnöjdheten blivit bättre16.10.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Mängden respons som inkommer till Österbottens välfärdsområde ökade rejält i september 2025, samtidigt som den inkomna responsen var allt positivare. Mellan den 1 januari 2025 och den 30 juni 2025 fick välfärdsområdet ta emot sammanlagt 5 028 responser, och NPS-indexet var 63, medan välfärdsområdet enbart i september fick ta emot 2 126 responser, och NPS-indexet hade stigit till ett storartat 73.
Palautteen määrä ja asiakastyytyväisyys kasvussa Pohjanmaan hyvinvointialueella16.10.2025 08:59:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialueen palautteiden määrä on kasvanut syyskuussa 2025 reilusti, ja saatu palaute on entistäkin positiivisempaa. Kun ajalla 1.1.-30.6.2025 palautteita tuli yhteensä 5028 ja NPS oli 63, niin pelkästään syyskuussa palautteita tuli 2126 ja NPS oli huikeat 73.
Österbottens välfärdsområde söker nya lokaler för tjänster i Vasa15.10.2025 14:47:23 EEST | Pressmeddelande
Hyresavtalen mellan välfärdsområdet och kommunerna löper ut vid årsskiftet. Nya lokaler söks för flera tjänster. Välfärdsområdet utreder möjligheten att köpa en del av fastigheterna så att verksamheten ska kunna fortsätta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum