Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Webbtjänsten Omahelpperi börjar användas Egentliga Finland – unga erbjuds stöd och information

Dela

Varha har börjat testa webbtjänsten Omahelpperi. Den avgiftsfria Omahelpperi riktar sig till unga i åldern 13–29 år och innehåller information som yrkespersoner tagit fram, samt regionala och riksomfattande tjänster som lämpar sig för olika livssituationer.

Två lila grafiska element som liknar hjärtan eller V-bokstäver mot mörk bakgrund. I övre högra hörnet finns Varhas logo.

Omahelpperi innehåller mycket information och tips om frågor som bland annat rör välbefinnande, mänskliga relationer, kriser, flytt hemifrån och arbetslivet. Målet är att främja välbefinnande hos unga och att ge dem tidigt stöd utifrån deras behov och problem också på nätet. Tjänsten är avgiftsfri och kräver ingen identifiering. För närvarande används Omahelpperi inom Varha och sex andra välfärdsområden.

- En ung persons liv innehåller ofta många omställningar, och även problem kan förekomma. Det är viktigt att unga har enkel tillgång till pålitlig information och stöd när de behöver det, säger Krista Ryödi, servicedirektör för tjänster för barn, unga och familjer vid Varha.

Omahelpperi gör det lättare att hitta information och tjänster. Tidigare har det krävts både tid och möda att söka dem på olika webbplatser.

- Jag hoppas att tjänsten tillgodoser ungdomarnas behov. Med hjälp av Omahelpperi kan vi smidigare och i rätt tid hänvisa dem till rätt information och yrkespersoner, fortsätter Ryödi.

Även i fortsättningen behövs det stöd av en yrkesperson för att hitta lämpliga tjänster när det gäller vissa situationer och ungdomar. Omahelpperi ska också hjälpa dessa yrkespersoner.

Unga deltar i utvecklingsarbetet

Unga i olika åldrar från olika delar av Egentliga Finland har testat Omahelpperi i workshoppar som Varha ordnat under det senaste året. Responsen har varit positiv.

– Ungdomarna har tyckt att Omahelpperi är lätt att använda. Många av dem vill läsa mer om sådant som rör dem själva i lugn och ro, vid en tidpunkt som passar dem, säger Sini Eräpuro, projektexpert vid Elektroniska familjecentret och medarrangör för ungdomarnas workshoppar.

Utvecklingen av nättjänsten fortsätter.

Omahelpperi finns på  www.omahelpperi.fi/sv och på Varhas webbplatswww.varha.fi/sv/omahelpperi

DigiFinland ansvarar för den riksomfattande utvecklingen av Omahelpperi.fi. Egentliga Finlands program för hållbar tillväxt vid Varha ansvarar för Omahelpperis regionala utveckling och införande till slutet av 2025.

Logotyper%3A%20Varha%2C%20Omahelpperi%2C%20DigiFinland%2C%20Finlands%20program%20f%F6r%20h%E5llbar%20tillv%E4xt%2C%20NextGenerationEU.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Egentliga Finlands välfärdsområde

”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Varha testar en mer omfattande önsketaxitjänst från juni 202515.5.2025 12:10:45 EEST | Pressmeddelande

I mars–april genomförde Varha en enkät om önsketaxin bland de kunder som får stöd för rörligheten, det vill säga omfattas av färdtjänster och resor för uträttande av ärenden enligt lagen om funktionshinderservice och socialvårdslagen. 715 svar inkom och 92 procent av respondenterna önskade att tjänsten utvidgas. På basis av svaren kommer ett pilotförsök att inledas i juni 2025, och då kommer rätten till önsketaxi att utvidgas så att den gäller dygnet runt. Syftet är bland annat att utreda förändringar i användningen av tjänsten under försöket.

Varha pilotoi laajempaa toivetaksipalvelua kesäkuusta 2025 alkaen15.5.2025 12:10:45 EEST | Tiedote

Varha kysyi maalis–huhtikuussa vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaisten vapaa-ajan- ja asiointimatkojen eli liikkumisen tuen palvelujen piiriin kuuluvilta asiakkailta näkemyksiä toivetaksista. Vastauksia saatiin 715, joista 92 prosentissa toivottiin palvelun laajentamista. Vastausten perusteella kesäkuussa 2025 käynnistetään pilotti, jolloin toivetaksioikeus laajenee ympärivuorokautiseksi. Tavoitteena on selvittää muun muassa pilotin aikaisia palvelun käytön muutoksia.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye