FPA:s chattjänst för samarbetspartner och arbetsgivare upphör
FPA erbjuder sina samarbetspartner och arbetsgivarkunder många sätt att sköta ärenden. Också utbyte av information mellan myndigheter gör det lättare att hjälpa gemensamma kunder. FPA utvecklar sina tjänster att bättre svara mot kundernas behov. Chattjänsten för samarbetspartner och arbetsgivare upphör i sin nuvarande form 28.2.
FPA:s mål är kundorienterad service som beaktar kundens behov. Vi utreder för närvarande hurdana tjänster som bäst betjänar våra samarbetspartner och arbetsgivarkunder. Chattjänsten kommer i fortsättningen att ersättas med andra tjänster. Chatten har varit en kanal för allmän rådgivning till samarbetspartner och arbetsgivare.
Vi betjänar våra samarbetspartner och arbetsgivarkunder per telefon och i icke-brådskande ärenden även via skyddad e-post. Många FPA-ärenden kan dessutom skötas i samarbetspartnernas och arbetsgivarnas egna e-tjänster. Du behöver Suomi.fi-fullmakt för att använda e-tjänsterna. Identifieringssättet och fullmakterna får du av din egen organisation.
Så här betjänar FPA samarbetspartner
FPA:s myndighetslinje betjänar samarbetspartner måndag–fredag kl. 9–15 på numret 020 692 239. På myndighetslinjen kan du ställa frågor om grunderna för olika förmåner, om ansökningsförfarandet samt om hur handläggningen av ett ärende framskrider eller om beloppet och utbetalningen av en förmån. Alla servicenummer för samarbetspartner finns på vår webbplats.
Du kan också boka en telefontid till FPA för din kund på nätet om kundens livssituation är komplicerad eller om det finns många frågor som behöver redas ut. Meddela gärna i samband med bokningen om kunden behöver tolkning. Läs här hur du bokar telefontid för din kund.
I FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu kan du bland annat kontrollera uppgifter om dina kunders förmåner, förmånsutbetalningar och årssjälvrisk för läkemedelskostnader. Tjänsten är avsedd för yrkespersoner som har lagstadgad rätt att få uppgifter från FPA. Användaren ska ha Suomi.fi-fullmakt.
Alla inloggningslänkar och anvisningar för e-tjänsterna för samarbetspartner finns på vår webbplats.
Så här betjänar FPA arbetsgivare
I telefontjänsten för arbetsgivare på numret 020 692 239 ger FPA:s sakkunniga rådgivning i frågor som gäller familjeförmåner, sjukdagpenningar, rehabiliteringspenning och rehabilitering. Tjänsten har öppet måndag–fredag kl. 9–15. Du kan ställa frågor om hur man gör en ansökan, om tilläggsutredningar och om hur löneuppgifter meddelas i samband med olika förmåner. Alla servicenummer för arbetsgivare finns på vår webbplats.
I icke-brådskande ärenden kan representanter för arbetsgivaren kontakta FPA via skyddad e-post där man kan skicka bilagor eller be FPA om råd. Vi rekommenderar att du använder FPA:s skyddade e-post.
Ansökningar och tilläggsutredningar som gäller sjukdom, föräldraledigheter eller rehabiliteringspenning kan arbetsgivaren lämna in till FPA i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. I tjänsten ser du uppgifter om betalningar och beslut och kan dessutom anmäla arbete utomlands.
Alla inloggningslänkar och anvisningar för e-tjänsterna för arbetsgivare finns på vår webbplats.
Läs mer
Kontakter
Anna Pellinenutvecklingsspecialist, kundrelationsenhetenFPA
Tel:050 552 2085anna.pellinen@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum