FPA:s chattjänst för samarbetspartner och arbetsgivare upphör
FPA erbjuder sina samarbetspartner och arbetsgivarkunder många sätt att sköta ärenden. Också utbyte av information mellan myndigheter gör det lättare att hjälpa gemensamma kunder. FPA utvecklar sina tjänster att bättre svara mot kundernas behov. Chattjänsten för samarbetspartner och arbetsgivare upphör i sin nuvarande form 28.2.
FPA:s mål är kundorienterad service som beaktar kundens behov. Vi utreder för närvarande hurdana tjänster som bäst betjänar våra samarbetspartner och arbetsgivarkunder. Chattjänsten kommer i fortsättningen att ersättas med andra tjänster. Chatten har varit en kanal för allmän rådgivning till samarbetspartner och arbetsgivare.
Vi betjänar våra samarbetspartner och arbetsgivarkunder per telefon och i icke-brådskande ärenden även via skyddad e-post. Många FPA-ärenden kan dessutom skötas i samarbetspartnernas och arbetsgivarnas egna e-tjänster. Du behöver Suomi.fi-fullmakt för att använda e-tjänsterna. Identifieringssättet och fullmakterna får du av din egen organisation.
Så här betjänar FPA samarbetspartner
FPA:s myndighetslinje betjänar samarbetspartner måndag–fredag kl. 9–15 på numret 020 692 239. På myndighetslinjen kan du ställa frågor om grunderna för olika förmåner, om ansökningsförfarandet samt om hur handläggningen av ett ärende framskrider eller om beloppet och utbetalningen av en förmån. Alla servicenummer för samarbetspartner finns på vår webbplats.
Du kan också boka en telefontid till FPA för din kund på nätet om kundens livssituation är komplicerad eller om det finns många frågor som behöver redas ut. Meddela gärna i samband med bokningen om kunden behöver tolkning. Läs här hur du bokar telefontid för din kund.
I FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu kan du bland annat kontrollera uppgifter om dina kunders förmåner, förmånsutbetalningar och årssjälvrisk för läkemedelskostnader. Tjänsten är avsedd för yrkespersoner som har lagstadgad rätt att få uppgifter från FPA. Användaren ska ha Suomi.fi-fullmakt.
Alla inloggningslänkar och anvisningar för e-tjänsterna för samarbetspartner finns på vår webbplats.
Så här betjänar FPA arbetsgivare
I telefontjänsten för arbetsgivare på numret 020 692 239 ger FPA:s sakkunniga rådgivning i frågor som gäller familjeförmåner, sjukdagpenningar, rehabiliteringspenning och rehabilitering. Tjänsten har öppet måndag–fredag kl. 9–15. Du kan ställa frågor om hur man gör en ansökan, om tilläggsutredningar och om hur löneuppgifter meddelas i samband med olika förmåner. Alla servicenummer för arbetsgivare finns på vår webbplats.
I icke-brådskande ärenden kan representanter för arbetsgivaren kontakta FPA via skyddad e-post där man kan skicka bilagor eller be FPA om råd. Vi rekommenderar att du använder FPA:s skyddade e-post.
Ansökningar och tilläggsutredningar som gäller sjukdom, föräldraledigheter eller rehabiliteringspenning kan arbetsgivaren lämna in till FPA i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. I tjänsten ser du uppgifter om betalningar och beslut och kan dessutom anmäla arbete utomlands.
Alla inloggningslänkar och anvisningar för e-tjänsterna för arbetsgivare finns på vår webbplats.
Läs mer
Kontakter
Anna Pellinenutvecklingsspecialist, kundrelationsenhetenFPA
Tel:050 552 2085anna.pellinen@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Recept kan nu förnyas med MittKanta-applikationen26.8.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
Den första versionen av MittKanta-applikationen har publicerats. I applikationen kan man nu se och förnya sina recept och prenumerera på aviseringar om nya och förnyade recept. Nya funktioner introduceras i applikationen stegvis.
Reseptien uusiminen onnistuu nyt OmaKanta-sovelluksella26.8.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
OmaKanta-sovelluksesta on julkaistu ensimmäinen versio. Sovelluksessa voi nyt katsella ja uusia reseptejä sekä tilata ilmoitukset uusista ja uusituista resepteistä. Muita toimintoja on tulossa sovellukseen vaiheittain.
It is now possible to renew prescriptions using the MyKanta mobile application26.8.2025 06:00:00 EEST | Press release
The first version of the MyKanta application has been released. The mobile application now allows you to view and renew prescriptions, and to enable notifications concerning new and renewed prescriptions. Other features will be added to the application in stages.
Kelan Tornion palvelupiste palvelee ajanvarauksella25.8.2025 09:48:33 EEST | Tiedote
Kela palvelupiste Torniossa on jatkossa avoinna ajanvarauksella ja palvelupisteessä voi asioida omatoimisesti ma–ti klo 9–12. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimitse.
Kela-asioita voi hoitaa Laukaassa kunnan asiointipisteessä ja etäpalveluna25.8.2025 09:47:54 EEST | Tiedote
Laukaassa Kela-asioita voi hoitaa 1.9.2025 alkaen kunnan asiointipisteessä työllisyys- ja kotouttamispalvelujen yhteydessä osoitteessa Arwidssonintie 15–17, B-rakennus. Asiointipisteessä on myös mahdollista asioida etäyhteydellä Kelan kanssa. Kela-asiat hoituvat helposti myös OmaKelassa tai puhelimitse.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum